УЛОГА МЕДИЈА У ПСИХОЛОШКОМ РАТУ

  • Jelena R. Petrovic Military Academy, University of Defence, Belgrade, Serbia
Ključne reči: астротурфинг, ботови, дезинформације, друштвене мреже, спиновање.

Sažetak


Заливски рат означава прекретницу у поимању психолошког рата, као и начину приказивања ратних дешавања у медијима. Основна средства нису више пропагандне поруке и леци, а примат у извештавању преузимају одабрани новинари и одабране ТВ станице. Развој технике и технологије и појава друштвених мрежа отвара могућност избегавања класичних ратова који изазивају велике економске ломове и политичке кризе, са дуготрајним последицама. Основно средство борбе у психолошком рату постају дезинформације, чија је прилагођеност савременим технологијама довела до њихове еволуције у друге појавне облике психолошког рата као што су спиновање, фејк њуз, астротурфинг и социјални инжињеринг. Заробљени у сопствену замку борбе за тржиште, инсистирањем на интерактивности, медији су дали простор стварању привида јавног мњења, с чим могу да се изборе укидањем могућности интерактивних садржаја или игнорисањем истине уколико она није у складу са политиком куће (уколико се испостави да првобитно одабрани курс извештавања више по њих није повољан или од почетка није тачан).

Biografija autora

Jelena R. Petrovic, Military Academy, University of Defence, Belgrade, Serbia

PhD of psychology, Assistant Professor

Reference

Bal 1997: Fransis Bal. Moć medija mandarin i trgovac. Beograd: Clio.
Čerina 2012: Josip Čerina.”Ratno izvještavanje u kontekstu suvremenih oružanih sukoba i novih medijskih tehnologija”. Polemos, vol. 15, no. 1, 101-117.
Garfield 2002: Andrew Garfield.” The Offence of Strategic Influence: Making the Case for Perception Management Operations”. Journal of Information Warfare, vol. 1, no. 3, 30-39.
Hayati 2010: Pedram Hayati, Vidyasagar Potdar, Alex Talevski, Nazanin Firoozeh, N. (2010). „Definition of spam 2.0: New spamming boom“.In: 4th IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies (DEST 2010), Dubai: IEEE, 580-584.
Hughes – Wilson 2000: John Hughes –Wilson. Military Intelligence Blunders. Da Capo Press.
Kunzik, Zipfel 2006: Michale Kunczik, Astrid Zipfel. Uvod u znanost o medijima i komunikologiji. Zagreb: Zaklada Fridrich Ebert.
Ljepava 2015: Ljepava, N. (2015). Astroturfing: društveni digitalni eksperiment - Uticaj astroturfinga na komunikacione procese na Twitteru: psihološki aspekti. Dostupno na Astroturfing-psihološka-analiza-Nikolina-Ljepava-final.pdf (blogopen.rs)
Lorimer 1998: Roland Lorimer. Masovne komunikacije – komparativni uvod. Beograd: CLIO.
Mann 2008: Ian Mann. Hacking the human. Hampshire: Gower.
Nissen 2015: Thomas E. Nissen. The weaponization of social media: characteristics of contemporary conflicts. Copenhagen: Royal Danish Defence College.
Peltier 2006: Thomas R. Peltier.”Social Engineering: Concepts and Solutions”. The EDP Audit, Control and Security Newsletter, vol. 8, 1-13.
Suler, Philips 1998: John R. Suler, Wende L. Phillips.”The bad boys of cyberspace: Deviant behavior in a multimedia chat community”. CyberPsychology & Behavior, vol. 1, no. 3, 275-294.
Бјелица 1983: Михаило Бјелица. Штампа и друштво. Београд: Завод за уџбенике.
Димитријевић 1952: Сергије Димитријевић. Страни капитал у привреди бивше Југославије. Београд: Друштво економиста Србије.
Илић, Станковић, Петровић 2016: Јелена Илић, Верољуб Станковић, Иван Петровић. „Спорт и медији – могу ли једни без других“. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, вол. 46, бр. 2, 99-124.
Клун 2000: Бранко Клун. „Рат и медији – етички изазови на крају стољећа“. Медијска истраживања, вол. 6, бр. 1, 75-87.
Кљајић 2012: Немања Кљајић. „Однос Србије и светских PR агенција“. Ур: Бранислав Ђорђевић, Данијела Бјеља. Зборник радова са научног скупа Међународне организације и њихов однос према Републици Србији, Београд: Академија за дипломатију и безбедност, Центар за стратешке студије, 79-88.
Милутиновић 2013: Милован Милутиновић.“ Улога медија у сатанизацији српског народа током грађанског рата у Босни и Херцеговини“. Политеиа, вол. 3, бр. 5, 73-92.
Младеновић, Јовановић, Дракулић 2012: Драган Младеновић, Данко Јовановић, Мирјана Дракулић. „Дефинисање сајбер ратовања“. Војнотехнички гласник, вол. 60, бр. 2, 85-117.
Новаковић, Мићуновић, Стефановић 2015: Наташа Новаковић, Гордана Мићуновић, Горан Стефановић.“ IT будућност која је већ почела“. БизИнфо, вол. 6, бр. 1, 11-33.
Пајевић, Касагић 2003: Десимир Пајевић, Љубомир Касагић. Војна психологија.Београд: ВИЗ.
Танта 2007: Иван Танта. „Обликовање мњења или нужност манипулације“. МедиАнали: међународни знанствени часопис за питања медија, новинарства, масовног комуницирања и односа с јавностима, вол. 1, бр. 2, 13-32.
Тaylor 2009: Philip M. Taylor. „Novinarstvo pod paljbom: izvještavanje o ratu i međunarodnim krizama“. Ur. Simon Cottle, Informacije, odnosi s javnošću i moć. Zagreb: Medijska istraživanja, 67-83.
Туђман 2008: Мирослав Туђман. Информацијско ратиште и информацијска знаност. Загреб: Хрватска свеучилишна наклада.
Фелдман 1990: Андреа Фелдман. „Како се водио „рат ријечи"? (Прилог истраживању британске политичке пропаганде у другом свјетском рату с обзиром на збивања у Југославији)“. Часопис за сувремену повијест, вол. 22, бр. 1-2, 19-32.
Чомски 2006: Ноам Чомски. Пропаганда и јавно мњење. Нови Сад: Рубикон.
Шагољ 2003: Смиљко Шагољ. Медији и глобализација, скрипта. Мостар.
Objavljeno
2021/05/18
Rubrika
Članci