УЛОГА МЕДИЈА У ПСИХОЛОШКОМ РАТУ
Sažetak
Заливски рат означава прекретницу у поимању психолошког рата, као и начину приказивања ратних дешавања у медијима. Основна средства нису више пропагандне поруке и леци, а примат у извештавању преузимају одабрани новинари и одабране ТВ станице. Развој технике и технологије и појава друштвених мрежа отвара могућност избегавања класичних ратова који изазивају велике економске ломове и политичке кризе, са дуготрајним последицама. Основно средство борбе у психолошком рату постају дезинформације, чија је прилагођеност савременим технологијама довела до њихове еволуције у друге појавне облике психолошког рата као што су спиновање, фејк њуз, астротурфинг и социјални инжињеринг. Заробљени у сопствену замку борбе за тржиште, инсистирањем на интерактивности, медији су дали простор стварању привида јавног мњења, с чим могу да се изборе укидањем могућности интерактивних садржаја или игнорисањем истине уколико она није у складу са политиком куће (уколико се испостави да првобитно одабрани курс извештавања више по њих није повољан или од почетка није тачан).
Reference
Čerina 2012: Josip Čerina.”Ratno izvještavanje u kontekstu suvremenih oružanih sukoba i novih medijskih tehnologija”. Polemos, vol. 15, no. 1, 101-117.
Garfield 2002: Andrew Garfield.” The Offence of Strategic Influence: Making the Case for Perception Management Operations”. Journal of Information Warfare, vol. 1, no. 3, 30-39.
Hayati 2010: Pedram Hayati, Vidyasagar Potdar, Alex Talevski, Nazanin Firoozeh, N. (2010). „Definition of spam 2.0: New spamming boom“.In: 4th IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies (DEST 2010), Dubai: IEEE, 580-584.
Hughes – Wilson 2000: John Hughes –Wilson. Military Intelligence Blunders. Da Capo Press.
Kunzik, Zipfel 2006: Michale Kunczik, Astrid Zipfel. Uvod u znanost o medijima i komunikologiji. Zagreb: Zaklada Fridrich Ebert.
Ljepava 2015: Ljepava, N. (2015). Astroturfing: društveni digitalni eksperiment - Uticaj astroturfinga na komunikacione procese na Twitteru: psihološki aspekti. Dostupno na Astroturfing-psihološka-analiza-Nikolina-Ljepava-final.pdf (blogopen.rs)
Lorimer 1998: Roland Lorimer. Masovne komunikacije – komparativni uvod. Beograd: CLIO.
Mann 2008: Ian Mann. Hacking the human. Hampshire: Gower.
Nissen 2015: Thomas E. Nissen. The weaponization of social media: characteristics of contemporary conflicts. Copenhagen: Royal Danish Defence College.
Peltier 2006: Thomas R. Peltier.”Social Engineering: Concepts and Solutions”. The EDP Audit, Control and Security Newsletter, vol. 8, 1-13.
Suler, Philips 1998: John R. Suler, Wende L. Phillips.”The bad boys of cyberspace: Deviant behavior in a multimedia chat community”. CyberPsychology & Behavior, vol. 1, no. 3, 275-294.
Бјелица 1983: Михаило Бјелица. Штампа и друштво. Београд: Завод за уџбенике.
Димитријевић 1952: Сергије Димитријевић. Страни капитал у привреди бивше Југославије. Београд: Друштво економиста Србије.
Илић, Станковић, Петровић 2016: Јелена Илић, Верољуб Станковић, Иван Петровић. „Спорт и медији – могу ли једни без других“. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, вол. 46, бр. 2, 99-124.
Клун 2000: Бранко Клун. „Рат и медији – етички изазови на крају стољећа“. Медијска истраживања, вол. 6, бр. 1, 75-87.
Кљајић 2012: Немања Кљајић. „Однос Србије и светских PR агенција“. Ур: Бранислав Ђорђевић, Данијела Бјеља. Зборник радова са научног скупа Међународне организације и њихов однос према Републици Србији, Београд: Академија за дипломатију и безбедност, Центар за стратешке студије, 79-88.
Милутиновић 2013: Милован Милутиновић.“ Улога медија у сатанизацији српског народа током грађанског рата у Босни и Херцеговини“. Политеиа, вол. 3, бр. 5, 73-92.
Младеновић, Јовановић, Дракулић 2012: Драган Младеновић, Данко Јовановић, Мирјана Дракулић. „Дефинисање сајбер ратовања“. Војнотехнички гласник, вол. 60, бр. 2, 85-117.
Новаковић, Мићуновић, Стефановић 2015: Наташа Новаковић, Гордана Мићуновић, Горан Стефановић.“ IT будућност која је већ почела“. БизИнфо, вол. 6, бр. 1, 11-33.
Пајевић, Касагић 2003: Десимир Пајевић, Љубомир Касагић. Војна психологија.Београд: ВИЗ.
Танта 2007: Иван Танта. „Обликовање мњења или нужност манипулације“. МедиАнали: међународни знанствени часопис за питања медија, новинарства, масовног комуницирања и односа с јавностима, вол. 1, бр. 2, 13-32.
Тaylor 2009: Philip M. Taylor. „Novinarstvo pod paljbom: izvještavanje o ratu i međunarodnim krizama“. Ur. Simon Cottle, Informacije, odnosi s javnošću i moć. Zagreb: Medijska istraživanja, 67-83.
Туђман 2008: Мирослав Туђман. Информацијско ратиште и информацијска знаност. Загреб: Хрватска свеучилишна наклада.
Фелдман 1990: Андреа Фелдман. „Како се водио „рат ријечи"? (Прилог истраживању британске политичке пропаганде у другом свјетском рату с обзиром на збивања у Југославији)“. Часопис за сувремену повијест, вол. 22, бр. 1-2, 19-32.
Чомски 2006: Ноам Чомски. Пропаганда и јавно мњење. Нови Сад: Рубикон.
Шагољ 2003: Смиљко Шагољ. Медији и глобализација, скрипта. Мостар.