The EDUCATION IN NAZI GERMANY FROM 1933 TO 1945

  • Živorad M Milenović Univerzitet u Prištini, Učiteljski fakultet u Prizrenu
Ključne reči: нацизам, Трећи рајх, Аријевска раса, васпитно деловање, еугенизам, идеологизам, окултизам, расизам, фашизам, антисемитизам

Sažetak


Резиме

 

Након пада Вајмарске републике, у Немачкој је на власт дошла НСДАП и нацисти, окупљени око свог вође Адолфа Хитлера. У то време (од 1928. до 1934.), Немачку је захватила највећа економска криза, која је до тада могла да захвати једну модерну државу света. Узроци тога су бројни и углавном се везују за претходни пораз Немачке у Првом светском рату, уништење њене велике привреде и финансијског система, незапослесност, сиромаштво и глад и велика политичка криза која је захватила Немачку. То је довело до бројних грађанских немира и демонстрација. Поред објективних узрока, као кључни разлог оваквог стања у Немачкој, и пре свега главне кривце пораза Немачке у Првом светском рату и кризе која је захватила Немачку, Адолф Хитлер и нацисти су оптужили Јевреје и остале народе који нису припадали Аријевској раси. Након тога, Немачка је економски знатно ојачала (Бецић, 2019), што су нацисти искористили за остваривање својих крајње нехуманих и нечовечних идеја.

У периоду нацистичке Немачке „...је нарочито био изражен Антисемитизам“ (Kleg, 1995: 334). Донет је и посебан државни програм Холокауст, који је између осталог подразумевао „...потпуну обесправљеност Јевреја“ (Rich, 2019: 51), а како се касније испоставило, и „...њихову депортацију у логоре смрти“ (Миленовић, 2015: 565) и физичко истребљење оличено у „...коначном решењу јеврејског питања“ (Whitaker, 1981: 192). У Холокаусту, нису једине жртве били Јевреји, него и „...комунисти, хомосексуалци, особе склоне разним болестима зависности, ментално ретардиране особе, Роми, Словени, пре свега Руси и остали народи“ (Friedman, 1995: 339). Све ово могло би се представити одређеним редоследом. Након Кристалне ноћи, 1933., донети су Нирнбершки закони„...који су Немцима дали превелика грађанска права“ (Ђорђевић и Пирнер, 2019: 49). Потом је уследио прогон, углавном Јевреја, али и осталих  народа који не припадају Аријевској раси (Fallace, 2018) у више фаза (Прогон, Гето, Депортација, Коначно решење и Њихов живот након ослобођења (Миленовић, 2015).

У раду се проучава васпитање у периоду нацистичке Немачке од 1933. до 1945. За остваривање својих циљева, нацисти окупљени у Националсоцијалистичкој радничкој партији (НСДАП), су поред бројних закона и државних програма, велики значај видели у васпитању и васпитном деловању. Конкретизација циља васпитања у периоду нацистичке Немачке је подразумевала васпитање деце и омладине на еугенистичким, националистичким, расистичким, антисемитистичким, идеолошким, окултистичким, теозофским, милитаристичким и алхемијским основама с циљем подстицања и развијања свести о значају и потреби стварања и очувања чисте Аријевске расе, о немачком народу као најцивилизованијем и Богом даним да завалада светом, са својом узвишеном традицијом и културом.

Као друштвени и категоријални педагошки појам, васпитање је одувек било моћно средство за остваривање друштвених циљева. Историјски посматрано, оно је такву улогу имало кроз све историјске епохе. У новијој историји, тежило се приближавању васпитања самом васпитанику и његовим потребама, али је и тада, ма колико се тежило слободи у васпитању, било друштвено условљено. Најизразитији пример друштвене условљености и одређености васпитања, јесте васпитање у периоду нацистичке Немачке од 1933. до 1945., које је у великој мери било засновано на поставкама фашистичке педагогије настале 20.-тих година 20. века у Италији, али са знатно екстремнијим циљевима, принципима и методама. Васпитањем у периоду нацистичке Немачке, углавном су се бавили неки од немачких педагога, припадника НСДАП-а, пре света Алфред Бојмлер, Ернст Крик и Теодор Лит. Ипак, темеље васпитању у периоду нацистичке Немачке поставио је главни идеолог нацизма Алфред Розенберг. Значајан допринос дали су и остали нацистички идеолози Карл Халс Хосе, Видо фон Лист, Карл Ернст Крапт, Рудол фон Зеботендорф и Дитрих Екарт. Њихова учења била су заснована на принципима еугенизма, национализма, идеологизма, окултизма, милитаризма, расизма, антисемитизма, алхемије, астрологије и на крајње нехуманим и анти-човечним начелима.

Васпитање у периоду нацистичке Немачке, имало је доста сличности с васпитањем у Спарти. Отишло се и знатно даље, зато што је циљ васпитања био и стварање свести о значају постојања чисте Аријевске расе и немачком народу као узвишеном и Богом даном, да завлада светом са својом узившеном историјом, традицијом и културом. Примарни значај васпитању у нацистичкој Немачкој је придаван физичком васпитању, а потом моралном васпитању. Придаван је и радно-техничком васпитању, јер се сматрало да само напорним радом, Немачка може изаћи из економске кризе и избећи пропаст, у коју су је увеле етничке групе и нације, које не припадају немачком народу. Интелектуалном васпитању се није превише придавао значај, јер се сматрало да је децу и омладину потребно образовати до оног нивоа који ће бити довољан да одговоре потребама нацистичке Немачке. Исто је важило и за естетско васпитање, које је подразумевало симболику, уредност, ред, рад и дисциплину.

На основу критичких анализа изнетих у овом раду, може се закључити да је васпитање у периоду нацистичке Немачке, као екстремизовани облик ионако екстремне фашистичке педагогије, деловало у време постојања нацистичке Немачке у периоду од 1933. до 1945. Занемарујући његове (не)хумане и (не)етичке стране, ипак је потребно признати, да је циљ васпитања у периоду нацистичке Немачке, посебно његова конкретизација, најпрецизније био одређен него било који други циљ васпитања у историји педагогије пре периода нацистичке Немачке. То се свакако не може представити као нешто што је позитивно. Васпитање у периоду нацистичке Немачке је било засновано на еугенистичким, анти-педагошким, анти-моралним, анти-хуманистичким и пре свега анти-човечним начелима. Као такво, оставило је дубок траг и негативне последице у историји васпитања, чије се последице и данас осећају у многим немачким покрајинама и европским државама.

Biografija autora

Živorad M Milenović, Univerzitet u Prištini, Učiteljski fakultet u Prizrenu

doktor pedagoških nauka u zvanju docenta univerziteta

Reference

Aleksić 2017: Jovan Aleksić, Opšte društvene prilike u Kosovskoj Mitrovici od okupacije do kapitulacije Italije (1941-1943). Baština 27(42), 153-179.
Benecke 2019: Jakob Benecke, Between Exclusion and Compulsory Service: The Treatment of the Jewish Mischlinge as an Example for Social Inequality Creation in the Hitler-Jugend. Policy Futures in Education 17(2), 222-245.
Becić 2019: Ivan Becić, Ekonomski prodor Nemačke uoči Drugog svetskog rata – primer Jugoslavije. Baština 29(48), 287-301.
Bedürftig 1994: Friedemann Bedürftig, LexikonIII. Reich. Hamburg: Carlsen.
Bostock 2011: William Bostock, The Role of Film in Teaching Political Science: 5 Fingers and Operation Cicero. Journal of Political Science Education, 7(4), 454-463.
Brickman 1985: William Brickman, Nazi Negation at Nuremberg: The Racial Laws of 1935 and German Education. Western European Education 17(2), 3-15.
Dichter 2012: Heather Dichter, Rebuilding Physical Education in the Western Occupation Zones of Germany, 1945-1949. History of Education 41(6), 787-806.
Đorđević i Pirner 2019: Slavko Đorđević i Štefan Pirner, Neograničeno tumačenje nemačkog građanskog prava u vreme nacionalsocijalizma. Anali Pravnog fakulteta u Beogradu 67(2), 49-78.
Friedman 1995: Ina Friedman, The Other Victims of the Nazis. Social Education 59(6), 339-341.
Fallace 2018: Thomas Fallace, American Educators' Confrontation with Fascism. Educational Researcher 47(1), 46-52.
Hitler 2019: Adolf Hitler, Моја борба. Београд: Leo Commerce i Begen Comerc.
Ivković 2004: Miomir Ivković, Sociologija obrazovanja – odabrane teme. Univerzitet u Nišu, Učiteljski fakultet u Vranju.
Jevtić 2000: Miroljub Jevtić, Nacizam i nemački protestantizam. Vojno delo, 52(4-5), 50-59.
Karasoy 2018: Murad Karasoy, Idealistic Education in the National Socialist Era in Germany: Character and Race Unity. Journal of Education and Learning, 7(5), 136-145.
Kleg 1995: Milton Kleg, Anti-Semitism: Background to the Holocaust. Social Education 59(6), 334-338.
Malović 2008: Ilija Маловић, Еugenika kao ideološki sastojak fašizma u Srbiji 1930-ih godina XX veka. Sociologija 50(1), 79-96.
Milenović i Rajčević 2021: Živorad Milenović i Petar Rajčević, Vaspitno delovanje u periodu Hitlerove nacionalsocijalističke omladine. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 51(1), 83-100.
Milenović 2020: Živorad Milenović, Vaspitno delovanje i učenje u Lebensborn projektu nacističke Nemačke. Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 23(22), 121-130.
Milenović 2015: Živorad Миленовић, Učenje o Holokaustu po modelu Yad Vashem škole na primeru nastavne celine Deportacija. U: Živorad Milenović i Snežana Baščarević (ur). Zbornik radova Nastava i nauka u vremenu i prostoru (563-581). Univerzitet u Prištini – Kosovskoj Mitrovici, Učiteljski fakultet.
Milenović 2011: Živorad Milenović, Cilj vaspitanja u individualnoj pedagogiji i inkluzivnoj nastavi. U: Miloš Kovačević (ur). Zbornik radova Nauka i politika (555-562). Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Filozofski fakultet na Palama.
Meseth  Proske 2010: Wolfgang Meseth  Matthias Proske, Mind the Gap: Holocaust Education in Germany, between Pedagogical Intentions and Classroom Interactions. Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 40(2), 201-222.
Paddock 2016: Troy Paddock, Spatial Relations and the Struggle for Space: Friedrich Ratzel's Impact on German Education from the Wilhelmine Empire to the Third Reich. Journal of Educational Media, Memory and Society 8(2), 1-15.
Rich 2019: Jennifer Rich, It Led to Great Advances in Science: What Teacher Candidates Know about the Holocaust. SocialStudies 110(2), 51-66.
Slović 2019: Srđan Slović, Fukoov koncept između znanja i moći. Baština 29(47), 199-206.
Slović 2012: Srđan Slović, Delovanje KPJ na Kosovu i Metohiji tokom Drugog svetskog rata. Baština 22(33), 299-312.
Stojković 2019: Boban Stojković, Prilog golgoti sveštenstva Raško-Prizrenske Eparhije tokom Drugog svetskog rata. Baština 29(49), 311-319.
Tančić 2010: Dragan Tančić, Položaj Kosova i Metohije od Balkanskih ratova do 1945. godine. Baština 20(28), 296-311.
Yusof  Esmaeil 2015: Noraini Yusof  Yeiny Esmaeil, Educating the Silenced: Threads of Visual Culture in Domesticating the Wives in Malaysia. International Education Studies 8(8), 41-49.
Zortman 1971: Bruce Zortman, the Theater of Ideology in Nazi Germany. Quarterly Journal of Speech 57(2), 153-162.
Objavljeno
2021/08/03
Rubrika
Članci