ДИГИТАЛНА ПИСМЕНОСТ И УЧЕЊЕ СТРАНИХ ЈЕЗИКА

  • Милена М. Видосављевић

Sažetak


Модерна настава станих језика окренута је ка употреби нових технологија те је у том погледу неоподно радити и на развоју дигиталне писмености, како ученика, тако и наставника. Знати како проналазити, селектовати, анализирати и адекватно користити дигиталне информације су важни сегменти дигиталне писмености. С тим у вези, и у настави страних језика, дигитално писмени наставници и ученици могу да додатно допринесу сопственом развоју, учењу и усвајању страних језика. Уз помоћ дигиталне писмености, ученици су у могућности да користе дигиталне алате, дигиталне информације као и да креирају онлајн пројекте на страним језицима. Међутим, како би ученици адекватно радили на својим задацима у онлајн окружењу неопходни су наставници модератори који теже контиуираном усавршавању у овом пољу, који гаје позитивне ставове према употреби нових технологија и препознају њихову педагошку вредност. Стога је у овом раду фокус, најпре, на дефинисању појма дигиталне писмености, на указивању везе између дигиталне писмености и учења и наставе страних језика, на раду ученика и улози наставника у дигиталном окружењу, као и на резултатима истраживања која су се бавила овом темом.

Reference

Aл Kхатеб 2017: Ahmed Al Khateeb. “Measuring Digital Competence and ICT Literacy: An Exploratory Study of In-Service English Language Teachers in the Context of Saudi Arabia“. International Education Studies Archives, vol. 10, 12, 38–51.
An Invitation to CALL, Foundations of Computer-Assisted Language Learning 2010: Foundations of Computer-Assisted Language Learning, . [15.12.2020.]
Aхмад 2016: Jemeel Ahmad. “Technology Assisted Language Learning is a silver bullet for enhancing Language competence and performance: A Case Study“. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, vol 5, 7, 118–131.
Видосављевић 2017: Милена Видосављевић. „Учење страних језика уз помоћ компјутера“. Зборник радова са научног скупа с међународним учешћем – Иновације у васпитању и образовању: дигитализација, иновативни програми и модели, Ур. Живорад Миленовић, Слађана Видосављевић. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавић, 109–121.
Вркић Димић 2014: Jasmina Vrkić Dimić. „Suvremeni oblici pismenosti“. Školski vjesnik: časopis za pedagoška i školska pitanja, 63, 3, 381–394.
Гарсија Естебан 2015: Soraya García Esteban. “Teaching CLIL with Digital Literacies“. Verbeia, 0, 47–62.
Гуикема–Вилијамс 2014: Janel Pettes Guikema–Lawrence Williams (eds.), Digital Literacies in Foreign and Second Language Education, Chapter: Digital Literacy in Academic Language Learning Contexts: Developing Information-Seeking Competence, Texas: Calico Monograph Series, vol 12.
Даријах–Зуди 2018: Tati Lathipatud Durriyah–Muhammad Zuhdi. “Digital Literacy With EFL Student Teachers: Exploring Indonesian Student Teachers’ Initial Perception About Integrating Digital Technologies Into a Teaching Unit“. International Journal of Education & Literacy Studies, IJELS 6(3), 53–60.
Дуденеи–Хокли 2011: Gavin Dudeney–Nicky Hockly. “Digital Literacies and the language classroom“. Didáctica del inglés. Ed. Susan House, Barcelona: Graó, 51–72.
Eшет-Алкалај 2004: Yoram Eshet-Alkalai. “Digital Literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era“. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 13(1), 93–106.
IITE Policy Brief 2011: UNESCO, Institute for Information Technology in Education, , [09.12.2020.]
Integrating Digital Literacy Into English Language Instruction: Issue Brief 2015: LINCS - Literacy Information and Communication System, , [05.02.2021.]
Кели–Гренфел 2004: Michael Kelly–Michael Grenfell. European Profile for Language Teacher Education (EPLTE). A Frame of Reference. Southampton: University of Southampton.
Mарит–Џохенсон–Чевалиер–Сана 2014: Maarit Maarit–Mutta Johansson–Aline Chevalier–Pelttari Sanna. “Digital Literacy in Academic Language Learning Contexts: Developing Information-Seeking Competence“, Digital Literacies in Foreign and Second Language Education (Janel Petters Guikema, Lawrence Williams - eds.). Seattle, Washington: CALICO Monograph Series Vol. 12.
Мартин–Грудзиецки 2006: Allan Martin–Jan Grudziecki. “DigEuLit: Concepts and Tools for Digital Literacy Development“. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 5:4, 249-267.
Оквир дигиталних компетенција – Наставник за дигитално доба 2017. Министарство просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, [03.02.2021.]
Pacific Policy Research Center 2010: 21st Century Skills for Students and Teachers. Honolulu: Kamehameha Schools, Research & Evaluation Division.
Пињо–Сантос Лима 2013: Isis da Costa Pinho–Marilla dos Santos Lima. “Teacher's digital fluency: a new competence for foreigh language teaching“. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, vol.13, 3, 711–739.
Ричардсон 2010: Willard Richardson. Blogs, Wikis, Podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms. Thousand Oaks, California: Corwin.
Сон–Парк–Парк 2017: Jeong Bae Son–Sang Soon Park–Moonyoung Park.“Digital literacy of language learners in two different contexts“. The JALTCALL Journal, 13, 2, 77–96.
Фелишја Бјукар–Рика Поп 2017: Norica-Felicia Bucur–Oana Rica Pop. “Digital competence in learning English as a foreign language–opportunities and obstacles“. The 12th International Conference on Virtual Learning ICVL, 257–263.
Хокли 2012: Nicky Hockl. “Digital literacies“. ELT Journal, 66(1), 108–112.
CARNet 2012: ICT Edu - modul 3: Razvoj digitalne kompetencije i multimedija u nastavi, , [09.04.2021.]
Џигурски–Симић–Марковић–Шћепановић 2013: Север Џигурски–Сузана Симић–Снежана Марковић–Данијела Шћепановић, Истраживање о употреби информационо-комуникационих технологија у школама у Србији, Београд: Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва.

Шарма 2017: Manisha Sharma.“Teacher in a Digital Era“. Global Journal of Computer Science and Technology, Interdisciplinary, vol. 17, 3, 10–14.
What Every Teacher Needs to Know About Digital Literacy 2013: E-Safety Support, [20.12.2020.]
Objavljeno
2021/07/10
Rubrika
Članci