ОРИЈЕНТАЛНО СЛИКАРСТВО ПАЈЕ ЈОВАНОВИЋА У ОКВИРИМА ПОСТКОЛОНИЈАЛНОГ ДИСКУРСА

  • Милица М. ТОШИЋ
Ključne reči: постколијалне студије, оријентализам, Балкан, Паја Јовановић, оријентално сликарство

Sažetak


У тексту ће се тумачити кључни појмови постколонијализма, постколонијалних студија са рефлексијом на оријентално сликарство Паје Јовановића. Основе истраживања су у оквирима утицаја окцидента и колонизаторских земаља на умјетничко стварање Јовановића а критичком анализом и компарацијом споменутих појмова покушаће се утврдити карактеристике оријенталног израза овог сликара кроз студију случаја неколико његових дјела: Рањени Црногорац (1882), Мачевање (1883), Кићење невесте (1886). Теоријска основа за наведена истраживања ће се фокусирати на постколонијалним студијама Едварда Саида (Edward Said), Марије Тодорове (Marija Todorova), и Бојане Матејић гдје ће се утврдити степен импелементације оријенталног дискурса у културној баштини српског народа.

Reference

Arnhajm 1997: Rudolf Arnhajm. Umetnost i vizuelno opažanje. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu, Studentski kulturni centar.
Babić, Kuzmanović 2015: Staša Babić, Zorica Kuzmanović. „Balkan kao vremenska odrednica- Diskurs balkanizma u srpskoj arheologiji“. Etnoantropločki časopis, sv.3, 539-555.
Bhabha 1990: Homi Bhabha. Nation and Naration. London: Routledge.
Glavaš 2012: Zoran Glavaš. „Razgradnja orijenta – razvoj i temeljni koncept postkolonijalne teorije“. Essehist : časopis studenata povijesti i drugih društveno-humanističkih znanosti, Vol. 4 No. 4.
Damjanović 2015: Žana Damjanović. „Uloga postkolonijlne misli u redefinisanju zapadne vizije svijeta“. ZNAKOVI VREMENA, Časopis za filozofiju, religiju, znanost i društvenu praksu, Naučno istraživački institut „Ibn Sina“ Sarajevo, br. 67, 74-96.
Daković 2009: Nevena Daković. “Edward Said”, u Miško Šuvaković, Aleš Erjavec (ur.), Figure u pokretu: Savremena Zapadna estetika, filozofija i teorija umetnosti,. Beograd: Atoča, str. 564-585, ISBN 978-86-87869-01-1.
Đorđević 2008: Jelena Đorđević. „Postkolonijalna teorija diskrsa“. Godišnjak FPN: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu. UDC 316.75 325.8 str. 29- 45.
Živković 2009: Mita Živković. Paja Jovanović akademski slikar. Beograd: Narodni muzej u Beogradu.
Kusovac 1979: Nikola Kusovac. Paja Jovanović- slike velikog formata. Beograd: Narodni muzej u Beogradu.
Lazarević Radak 2001: Sanja Lazarević Radak. Otkrivanje Balkana. Pančevo: Mali Nemo.
Matejić 2014: Bojana Matejić. „Orijentalizam i drugi u modernom slikarstvu“. U: Šuvaković, Miško (ur.) Istorija umetnosti u Srbiji 20. vek: moderna i modernizam (1878–1941). Beograd : Orion art, 591–613.
Nikolić 2015: Jovana Nikolić. Realnije od realizma. . [22.2.2021].
Popović 2014: Radovan Popović. „Razmatranje formalno-kompozicijskih karakteristika orijentalističkih slika Paje Jovanovića“. Zbornik radova Akademije umetnosti, Univerzitet u Novom Sadu: Akademija Umetnosti, br. 2, 27-44.
Said 2001: Edvard Said. Kultura i imperijalizam. Beograd: Beogradski krug.
Spivak Čakravorti 2003: Gajatri Spivak Čakravorti. Kritika postkolonijalnog uma. Beograd: Beogradski krug.
Stevens 1984: Mary Anne Stevens. The Orientalists: Delacroix to Matisse: European Painters in North Africa and the Near East. London: Royal Acafemy of Arts.
Tadić 2009: Dejan Tadić. U pesmi boja. (Beleške o životu i radu Paje Jovanovića). Beograd: IP Book.
Todorova 1997: Maria Todorova. Imagining the Balkans. NY and Oxford: Oxford University Press.
Todorović 2009: Momčilo Moša Todorović. Paja Jovanović. Beograd: Radionica duše.
Wölfflin 1969: Heinrich Wölfflin. Klasična umjetnost. Zagreb: Matica hrvatska.
Objavljeno
2022/08/22
Rubrika
Članci