ORIENTALIST PAINTING OF PAJA JOVANOVIĆ IN THE CONTEXT OF POSTCOLONIAL DISCOURSE
Abstract
This text will interpret the key concepts of postcolonialism and postcolonial studies with a reflection on the orientalist paintings of Paja Jovanović. The basics of the research concern the influence of the occident and colonizing countries on the artistic creation of Jovanović, with a critical analysis and comparison of the mentioned terms aiming to determine the characteristics of this painter's orientalist expression through a case study of several of his works: The Wounded Montenegrin (1882), Fencing (1883), and Adorning of the Bride (1886). The theoretical basis for this research are mainly the postcolonial studies of Edward Said, Marija Todorova, and Bojana Matejić, aiming to determine the degree of implementation of orientalist discourse in the cultural heritage of the Serbian people.
References
Babić, Kuzmanović 2015: Staša Babić, Zorica Kuzmanović. „Balkan kao vremenska odrednica- Diskurs balkanizma u srpskoj arheologiji“. Etnoantropločki časopis, sv.3, 539-555.
Bhabha 1990: Homi Bhabha. Nation and Naration. London: Routledge.
Glavaš 2012: Zoran Glavaš. „Razgradnja orijenta – razvoj i temeljni koncept postkolonijalne teorije“. Essehist : časopis studenata povijesti i drugih društveno-humanističkih znanosti, Vol. 4 No. 4.
Damjanović 2015: Žana Damjanović. „Uloga postkolonijlne misli u redefinisanju zapadne vizije svijeta“. ZNAKOVI VREMENA, Časopis za filozofiju, religiju, znanost i društvenu praksu, Naučno istraživački institut „Ibn Sina“ Sarajevo, br. 67, 74-96.
Daković 2009: Nevena Daković. “Edward Said”, u Miško Šuvaković, Aleš Erjavec (ur.), Figure u pokretu: Savremena Zapadna estetika, filozofija i teorija umetnosti,. Beograd: Atoča, str. 564-585, ISBN 978-86-87869-01-1.
Đorđević 2008: Jelena Đorđević. „Postkolonijalna teorija diskrsa“. Godišnjak FPN: Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu. UDC 316.75 325.8 str. 29- 45.
Živković 2009: Mita Živković. Paja Jovanović akademski slikar. Beograd: Narodni muzej u Beogradu.
Kusovac 1979: Nikola Kusovac. Paja Jovanović- slike velikog formata. Beograd: Narodni muzej u Beogradu.
Lazarević Radak 2001: Sanja Lazarević Radak. Otkrivanje Balkana. Pančevo: Mali Nemo.
Matejić 2014: Bojana Matejić. „Orijentalizam i drugi u modernom slikarstvu“. U: Šuvaković, Miško (ur.) Istorija umetnosti u Srbiji 20. vek: moderna i modernizam (1878–1941). Beograd : Orion art, 591–613.
Nikolić 2015: Jovana Nikolić. Realnije od realizma.
Popović 2014: Radovan Popović. „Razmatranje formalno-kompozicijskih karakteristika orijentalističkih slika Paje Jovanovića“. Zbornik radova Akademije umetnosti, Univerzitet u Novom Sadu: Akademija Umetnosti, br. 2, 27-44.
Said 2001: Edvard Said. Kultura i imperijalizam. Beograd: Beogradski krug.
Spivak Čakravorti 2003: Gajatri Spivak Čakravorti. Kritika postkolonijalnog uma. Beograd: Beogradski krug.
Stevens 1984: Mary Anne Stevens. The Orientalists: Delacroix to Matisse: European Painters in North Africa and the Near East. London: Royal Acafemy of Arts.
Tadić 2009: Dejan Tadić. U pesmi boja. (Beleške o životu i radu Paje Jovanovića). Beograd: IP Book.
Todorova 1997: Maria Todorova. Imagining the Balkans. NY and Oxford: Oxford University Press.
Todorović 2009: Momčilo Moša Todorović. Paja Jovanović. Beograd: Radionica duše.
Wölfflin 1969: Heinrich Wölfflin. Klasična umjetnost. Zagreb: Matica hrvatska.
