ЧИТАЛАЦ И НАРАТИВНА МЕТАЛЕПСА У РОМАНУ МАНСАРДА ДАНИЛА КИША

  • Mirjana M. Bečejski Institut za srpsku kulturu - Priština/Leposavić
Ključne reči: Киш, читање, ја приповедач, умножавање ја идентитета, трансгресија наративних нивоа, trompe-l’œil, наративна металепса, живот и литература, приповедни светови, добар читалац.

Sažetak


Као писац који је читао и пратио савремену књижевнотеоријску литературу на неколико страних језика, интензивно промишљао чин читања и тематизовао га у својој белетристичкој прози, Киш је већ у роману Мансарда проблематизовао најважније аспекте читања које је осветлила и актуализовала класична, а у средиште изучавања поставила тек посткласична теорија нарације: приповедање у првом лицу и проблем идентитета ауторског ја, тромплејски прелази (техника trompe-l’œil), трансгресија приповедних нивоа/ наративних светова и наративна металепса, граница између живота и литературе итд. У истраживачком фокусу ауторке овога рада налазе се читалац и наративна металепса у романескном првенцу Данила Киша. Први одељак посвећен је дефиницијама наративне металепсе у савременим теоријским изучавањима (од Жерара Женета до Џона Пјера), други типовима металепсе у Мансарди, а трећи Кишовом имплицитном концепту доброг (информисаног, образованог, емпатичног, уроњеног) читаоца: читаоцу Мансарде и читаоцу у Мансарди, проблему двојности, односно умножавања идентитета ауторског ја и односу живота и литературе, што је опсесивно питање Кишове поетике. Чланак „Читалац с лампом на раскршћу (Кишови концепти читаоца и Киш као читалац)“, који је ауторка објавила у претходном броју часописа Баштина, бави се статусом и типовима читалаца у поетици Данила Киша, тако да овај рад представља наставак и продубљивање истраживања у том смеру.

 

 

Reference

ИЗВОР И ЛИТЕРАТУРА


 


Kiš Danilo. Sabrana dela Danila Kiša: u redakciji Mirjane Miočinović. Beograd: Prosveta 2006–2007:


Ma Mansarda,


ČA – Čas anatomije,


HP Homo poeticus,


ŽL Život, literaturа,


Sk Skladište,


GTIGorki talog iskustva.


АУТОР 2020: АУТОР. Нулта дисциплина Данила Киша. Лепосавић: Институт за српску културу Приштина – Лепосавић.


АУТОР 2021: АУТОР. „Читалац ’с лампом на раскршћу’ (Кишови концепти читаоца и Киш као читалац).“ Баштина, бр. 55, 31–42.


Bogosavljević 1999: Srdan Bogosavljević. „Batos.“ U: Godišnjak za poetička i hermeneutička pitanja: PH3. Ur. Dragan Stojanović. Beograd: Junior, 10–24.


Бојанић Ћирковић 2020: Мирјана Бојанић Ћирковић. Читалац у науци о књижевности: од антике до савремених теорија читања. Ниш: Филозофски факултет.


Borhes 1990: Horhe Luis Borhes. Predgovori. Prevod i predgovor Silvija Monros Stojaković. Beograd: Stilos.


Genette 2006: Gérard Genette. Metalepsa: Od figure do fikcije. Prevela Ivana Franić. Zagreb: Disput.


Делић 1997: Јован Делић. Кроз прозу Данила Киша. Ка поетици Кишове прозе II. Београд: Београдски издавачко-графички завод.


Zec 2015: Safet Zec. Prozori (slike): https://www.google.rs/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Safet+Zec%2C+prozori, приступљено 4. 12. 2015.


Cohn 2012: Dorrit Cohn. “Metalepsis and Mise en Abyme.” Narrative 20. 1, 105–114.


Kuvač Levačić 2014: Kornelija Kuvač Levačić. „Metalepsa i poigravanje funkcijama književnog teksta u humoreskama Bratoljuba Klaića.“ Rasprave: Časopis instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 40/2, 551–567.


Lotman 1976: Јurij Mihajlovič Лотман. Struktura umetničkog teksta. Prevod i predgovor Novica Petković. Beograd: Nolit.


Malina 2002: Debra Malina. Breaking the Frame: Metalepsis and the Construction of the Subject. Columbus: Ohio State UP.


McHale 2004: Brian McHale. Postmodernist Fiction. London and New York: Routledge.


Milosavljević Milić 2016: Snežana Milosavljević Milić. Virtuelni narativ: Ogledi iz kognitivne naratologije. Niš: Filozofski fakultet – Sremski Karlovci/ Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.


Oraić Tolić 1990: Dubravka Oraić Tolić. Teorija citatnosti. Zagreb: Grafički zavod Hrvatske.


Pier 2005: John Pier. “Metalepsis.” Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Ed. by David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan. London and New York: Routledge, 303–304.


Pier 2011: John Pier. “Metalepsis (revised version).” The Living Handbook of Naratology. (https://www.lhn.uni-hamburg.de/node/51.html, pristupljeno 15. 7. 2021).


Prins 2011: Džerald Prins. Naratološki rečnik. Prevela Brana Miladinov. Beograd: Službeni glasnik.


Ryan 2001: Marie-Laure Ryan. Narrative as Virtual Reality, Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. The Jones Hopkins University Press. Baltimore and London.


Sartr 1991: Žan Pol Sartr. „Za koga se piše.“ Prevela Frida Filipović. U hrestomatiji: Teorijska misao o književnosti. Priredio Petar Milosavljević. Novi Sad: Svetovi 1991, 567–573.


Saint-Gelais 2005: Richard Sant-Gelais. „Transfictionality.” Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Ed. by David Herman, Manfred Jahn and Marie-Laure Ryan. London and New York: Routledge, 212–213.


Fludernik 2003: Monika Fludernik. „Metanarrative and Metafiction Commentary: from Metadiscursivе to Metanarrative and Metafiction.” Poetica 35 (2003), 1–39.


Foley 1999: Barbara Foley. „Dokumentarni roman i problem granica.“ Književna revija, 39/1–2, 172–182.

Objavljeno
2022/02/25
Rubrika
Članci