КООПЕРАТИВНО УЧЕЊЕ У ОБРАЗОВАЊУ ГЛУВИХ И НАГЛУВИХ УЧЕНИКА

  • Ивана Д. РИСТИЋ
  • Јасмина М. КОВАЧЕВИЋ
Ključne reči: глуви и наглуви, методе, образовање, кооперативно учење

Sažetak


Циљ истраживања је био да се испита ефекат кооперативног учења глувих и наглувих ученика основношколског узраста кроз образовно постинуће и трајност стеченог знања након примене кооперативног учења. Узорак  истраживања чинило је 49 испитаника који похађају основну школу за глуву и наглуву децу и омладину резиденцијалног типа који је био подељен на екперименталну  и контролну групу. Експериментална група је радила по посебно припремљеним моделима часова у којима је примењено кооперативно учење, док је контролна група радила по стандардним методама. За реализацију постављеног циља примењена је експериментална метода са паралелним групама, док су од истраживачких техника коришћени тестови знања (иницијални тест знања, финални тест знања и ретест). Резултати су показали да су ученици експерименталне групе остварили боље образовно постигнуће на финалном тесту знања и ретесту.

Reference

Abrami–Poulsen et al. 2004: Abrami, Philip C., Poulsen, Catherine, Chambers, Bette. Teacher motivatiom to implement educational innovation: factor differentiating users and non-users of cooperative learning. Educational Psychology, 24(2) 201-216.  doi: 1080/0144341032000160146


Avcıoğlu 2007: Avcıoğlu, Hasan. (2007). Sosyal becerileri değerlendirme ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması (4‐6 Yaş), AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2)87‐101


Antić, 2010: Antić Slobodanka. Modeli kooperativnog učenja, potencijali, ograničenja, Institut za psihologiju, Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet


Abrami–Poulsen et al. 2004: Abrami, Philip C., Poulsen, Catherine, Chambers, Bette. Teacher motivatiom to implement educational innovation: factor differentiating users and non-users of cooperative learning. Educational Psychology, 24(2) 201-216.  doi: 1080/0144341032000160146


Bilesanmi-Awoderu Bukunola et al.  Bilesanmi-Awoderu Jumoke Bukunola,Oludipe Daniel Idowu (2012). Effectiveness of cooperative learning strategies on Nigerian junior secondary students’ academic achievement in Basic Science. British Journal of Education, Society & Behavioral Science, 2(3)307-325. doi: 10.9734/bjesbs/2012/1628


Bucalos 2005: Bucalos  Anne B., & Lingo, Amy S. Filling the potholes in the road to inclusion: Successful research-based strategies for intermediate and middle school students with mild disabilities. TEACHING Exceptional Children Plus, 1(4).


Felder–Brent  2007: Felder Richard M., Brent Rebecca, Cooperative Learning, P.A. Mabrouk, ed., Active Learning: Models from the Analytical Sciences, ACS Symposium Series 970, Chapter 4. Washington, DC: American Chemical Society


Hannessy – Evans, 2006: Hennessy David, Evans Ruby, Small-group learning in the community college classroom. Community College Enterprise, 12(1)93-110. Retrieved  from   https://www.schoolcraft.edu/pdfs/cce/12.1.93-110.pdf


Ilić–Rešić 2017: Ilić Desa, Rešić Sead, Methods of Cooperative Learning and Their Aplicationthe Development of Comtetitive Themes in Teachig Mathematics, HUMAN Research in Rehabilitation 7(2)118-128. 


Ivić–Pešikan i dr. 2001:Ivić Ivan, Pešikan Ana i Antić  Slobodanka, Aktivno učenje 2,Beograd


Jensen 2003. Jensen Eric, Super-nastava. Zagreb: Educa


Johnson D.W. – Johnson R.T 1990: Johnson David W., Johnson,Roger T. What is cooperative learning, In Brubacher M., Payne R. & Rickett, K.(eds): Perspectives on small group learning, Rubicon Publishing Inc.(61-81).


Johnson, D.W.–Johnson, R. T. 2008:Johnson David W., Johnson,Roger T.Social interdependence theory and cooperative learning: The teacher's role. In R. M. Gillies, A. Ashman & J. Terwel (Ed), Teacher's Role in Implementing Cooperative Learning in the Classroom (pp. 9-37). New York, U.S.A: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-70892-8_1


Johnson D.W. – Johnson R.T et al. 1993:Johnson David W., Johnson  Roger T.,  Holubec, Edythe Johnson,  Circles of learning: cooperation in theclassroom.Edina: Interaction Book Company.Retrieved  from   https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED241516.pdf


 Kadum–Bošnjak 2012: Kadum-Bošnjak, S.Collaborative learning. Methodical tours,19(1)181-19). UDK 371.331.4


Kovačević 2007: Kovačević Jasmina, Nastavni efekti kooperativnog učenja u nastavi učenika oštećenog sluha, Specijalna edukacija i rehabilitacija, 3-4, 129-147.


Kovács – Bagány 2016: Kovács, E., Bagány, Á. (2016). Alternatív pedagógiai lehetőségek a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában [Alternative pedagogical solutions in the education of disadvantaged pupils], Tanulmánygyűjtemény, Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka, 286-294.


Long – Beil 2005: Long, Gary, Donald Beil, The Importance of Direct Communication During Continuing Education Workshops for Deaf and Hard-of-Hearing - Professionals. Journal of Postsecondary Education and  Disability, 18(1), 5-11.


Marchetti–Foster, et al. 2012: Marchetti, Carol, Foster Susan,  Long  Gary,  Stinson Michael, Crossing the Communication Barrier: Facilitating Communication in Mixed Groups of Deaf and Hearing Students, Journal of Postsecondary Education and Disability, 25(1)51 – 63


Miščević-Kadijević 2009: Miščević-Kadijević Gordana,  Kooperativni pristup u nastavi i trajnost učeničkih znanja.Nastava i vaspitanje, 58(4),499-508


Radoman 1994: Radoman Vesna, Surdopsihologija, Defektološki fakultet


Роксандић 2013: Роксандић Ивана, Функција кооперативног учења у настави глувих инаглувих ученика (Магистарска теза). Универзитет у Београду –Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију


Роксандић– Ковачевић 2014: Роксандић Ивана, Ковачевић Јасмина,  Нове тенденције у организацији наставног рада у школама за глуве и наглуве ученике. Специфичност оштећења слуха. Тематски зборник радова. Београд: Универзитет у Београду, Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију, Издавачки центар факултета


Sari – Pürsün, 2018: Sari Hakan, Pürsün Tuğba, Examininig How Effective Teaching Methods and Tehniques and Materials are Used in Math Teaching For Hearing Imparied Students: from Turkish Teachers’ Perspectives. .European Journal of Special Education Research. 3 (4)1-18.  doi: 10.5281/zenodo.1288867


Schmuck – Schmuck 1997: Schmuck, Richard A.; Schmuck, Patricia A. Group Processes in the Classroom (7& ed.). Dubuque, Iowa: Wm. C. Brown.


 Slavin 2011: Slavin, Robert E. (2011). Instuction Based on Cooperative Learning. In R.E.Mayer & P.A. Alexander (Eds). Handbook on Research of Learning and Instruction. New York Taylor&Fancis. (323).


 Slavin 1978: Slavin, Robert E, Student teams and comparison among equals: Effects on academic performance and student attitudes. Journal of Educational Psychology, 70(4)532–538.https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0022-0663.70.4.532


Stevens–Slavin 1995: Stevens, Robert. J., Slavin, Robert E. The Cooperative Elementary School: Effects on Students’ Achievement, Attitudes, and Social Relations. American Educational Research Journal, 32 (2) 321‒351.


Slavin, 2014: Slavin, Robert E. Making Cooperative Learning Powerful. Educational Leadership, 72 (2) 22‒26.


Славнић 1996: Славнић Светлана, Формирање говора код мале глуве деце, Београд, ДДЈ


Webb –Mastergeorge, 2003: Webb Noreen M., Mastergeorge Ann, Promoting effective helping in peer-directed groups. International Journal of Educational Research, 39, 73-97.


Ćatić – Sarvan, 2008: Ćatić  Refik,  Sarvan Almira, Kooperativno učenje u nastavi prirode i društva, Zbornik radova (11-43). Pedagoški fakultet u Zenici


Džaferagić-Franca–Tomić 2012: Džaferagić-Franca Azra, Tomić, Ruža, Kooperativno učenje u nastavi mlađih razreda osnovne škole. Metodički obzori, 7(2012)2 (15), (pp. 107-17). Retrived from https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=124606

Objavljeno
2022/08/01
Rubrika
Članci