ДВОРСКИ БАЛОВИ У СРБИЈИ У XIX ВЕКУ – СПОЈ ЕВРОПСКЕ И НАЦИОНАЛНЕ КУЛТУРЕ

  • Милица Г. ФИЛИПОВИЋ Универзитет у Приштини, Факултет за спорт и физичко васпитање у Приштини, Лепосавић
  • Јасна Д. ПОПОВИЋ Универзитет у Приштини, Факултет за спорт и физичко васпитање у Приштини, Лепосавић
Ključne reči: Дворски балови, култура, Европа, мода, хаљине, салони

Sažetak


Дворски балови, организовани у Србији у XIX веку на кнежевским и краљевским дворовима, и то по узору на европске балове, били су етикетирани за одређени слој друштва, који је тим друштвеним догађајима давао свечану ноту и одређени реноме. Доласком на бал, људи су се већ интегрисали у највише културне редове и усвајањем нових елемената понашања битно су се разликовали од осталих категорија становника. Сходно томе, балови су током 19. века постали веома важни друштвени догађаји, јер је учешће у њима доказивало припадништво високим круговима и надређеност над припадницима нижих слојева у сваком погледу. Међутим, иако је на баловима доминирао европски културни образац, у њему су се, у складу са општим приликама, појављивали и елементи традиционалне, националне културе.

Reference

Боли-Поповић 2010: Е. Боли-Ј. Поповић. Плесови. Лепосавић: Факултет за спорт и физичко васпитање,


          Универзитет у Приштини.


Будаћ 2015: Љубица Будаћ. У огледалу времена – српско грађанско друштво на размеђи векова кроз збирку


                др Јована Милекића. Нови Сад: Архив Војводине.


Вулетић 2013: Александра Вулетић. Између посела и балова. Београд: Завод за уџбенике.


Вулетић-Мијаиловић 2013: Александра Вулетић-Јасна Мијаиловић. Између посела и балова. Живот у


                                Србији 19. века. Београд: Завод за уџбенике.


Вучетић Младеновић 1997: Радина Вучетић Младеновић. „Балови Удружења пријатеља Цвијета Зузорић“.


                                Годишњак за друштвену историју, бр. IV/2-3, стр. 218-225.


Ђорђевић 1924: Тихомир Ђорђевић. Из Србије кнеза Милоша. Београд: Издавачка књижара Геце Кона.


Игњатовић 1966: Јаков Игњатовић. Мемоари. Београд: Српска књижевна задруга.


Игњатовић 2004: Јаков Игњатовић. Вечити младожења. Београд: Нолит.


Јовановић 2020: Небојша Јовановић. Двор господина Јеврема Обреновића 1816-1842. Београд: Лагуна.


Јовановић Стојимировић 2008: Милан Јовановић Стојимировић. Силуете старог Београда. Београд:


Просвета.


Јовић 2018: Јасмина Јовић. Уметничка слика града у прози српског реализма. Ниш: Филозофски факултет,


                                Универзитет у Нишу.


Кокановић 1975: Маријана Кокановић. Друштвена улога салонске музике у животу и систему вредности


српског грађанства у XIX веку, Мешовита посела. Београд: Балканолошки институт САНУ.


Кокановић 2014: Маријана Кокановић. „Играчки реперторар на српским баловима у Хабзбуршкој


монарији – друштво и политика на плесном подијуму у XIX веку“. Зборник Матице српске за    сценске уметности и музику. Ур. Др Зоран Т. Јовановић. Нови Сад: Матица српска, стр. 55-67.


Кокановић Марковић 2014: Маријана Кокановић Марковић. Друштвена улога салонске музике у животу и


систему вредности српског грађанства у XIX веку. Плесни репертоар: од балског паркета до интимности салона. Београд: Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.


Макуљевић 2003: Ненад Макуљевић. „Ефермни спектакл у мултикултуралном Београду: Повратак Вучића


и Петронијевића у Србију“. Београд у делима европских путописаца. Ур. Ђорђе Костић. Београд: Српска академија наука и уметности, стр. 169-186.


Машић 1986: Љиљана Машић. Основи сценске игре. Загреб: Просвета.


Прелић 2008: Младена Прелић. „(Н)и овде (н)и тамо: етнички идентитет Срба у Мађарској на крају ХХ


                                века“. Београд: Етнографски институт САНУ.


Прошић Дворнић 1984: Мирјана Прошић Дворнић, „Вечерње забаве (балови) у Београду крајем XIX и


почетком XX века“. Етнолошке свеске, бр. V, стр. 23-32.


Столић 1998: Ана Столић, „Журка на двору недељом од пет до осам“. Српско наслеђе – историјске свеске,


       бр. 9., стр. 1-3.


Цветковић 2021: Снежана Цветковић. Уметност и дворска култура у Србији 1872-1903. Докторска


дисертација. Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду.


Чолак Антић 1994: Тијана Чолак Антић. „Књижевно-уметнички салони у Београду 1830-1940“. Годишњак


за друштвену историју, св. 1, стр. 57-66.

Objavljeno
2022/11/09
Rubrika
Članci