ПАРАСОЦИЈАЛНА КОМУНИКАЦИЈА НА ДРУШТВЕНИМ МРЕЖАМА: СТУДИЈА СЛУЧАЈА НОВАКА ЂОКОВИЋА И ЊЕГОВИХ ПРАТИЛАЦА

  • Ненад Н. ПЕРИЋ
  • Ана З. ЈЕВТОВИЋ
Ključne reči: парацсоцијалне комуникације, пратиоци, друштвене мреже, Новак Ђоковић, Фејсбук

Sažetak


Рад се бави представљањем и анализом парасоцијалних комуникација користећи релевантне комуникациoне теорије и психологију медија, комуникација и односа, јер су нови обрасци изборности у комуникационим процесима променили начин на које појединац улази у друштвене односе – из датих (наметнутих) у изабране. Приступ се проширује се практичним аспектом-истраживањем парасоцијалне комуникације Новака Ђоковића и његових пратилаца на званичној Фејсбук страници нашег тенисера. Узет је период током играња Ролан Гароса 2022 и то из два разлога: један је од најбитнијих турнира и први је велики после паузе која је изазвана одбијањем да се вакцинише против Ковид-19 вируса, због чега Ђоковић није учествовао на два од четири највећа турнира те године, као и да је на истом бранио позицију првог играча на АТП листи, због чега је ангажовање пратилаца било већег интезитета од просека. Начини на који се Ђоковић обраћа својим обожаватељима и садржаји његових постова на Фејсбуку код публике подстичу развијање осећаја блискости и фамилијарности. Истраживање је доказало да се у виртуелном комуницирању остварује парасоцијална интеракција у којој пратиоци Новака Ђоковића користе прилику да му се обрате посредством Фејсбука и да неретко очекују повратну реакцију. Друштвене мреже тако остварују своју прокреативну функцију која се у парасоцијалној интеракцији испољава кроз размену порука, партиципацију, заједништво и симулацију повратне везе. Парасоцијалне односе карактерише нереципрочност, односно то што само једна страна зна много о другој, док обрнуто не важи. 

Reference

Boyd-Elison 2007: Danah Boyd- Nicole Ellison, Social Network Sites: Definition, History, and


Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1),  210-230. Доступно на: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x/full  


Caers-De-Feyter-De-Couck-Stough-Vigna-Du-Bois 2013: Ralf Caers-Tim De-Feyter-Marijke


           De-Couck Marijke-Talia Stough-Claudia Vigna-Cind Du-Bois, Facebook: A literature


           review, New media & society, 15(6), 982-1002. DOI/10.1177/1461444813488061


Christodulides 2009: George Christodulides , Branding in the post – Internet era. Marketing


Theory, 9(1), 141-144. DOI.org/10.1177/1470593108100071


CISCO. (2021). WesternEurope - 2021 ForecastHighlights.


Jaye-Shira-Brooke 2008: Derrick Jaye-Gabriel Shira-Tippin Brooke, Parasocial relationships and


self – discrepancies: Faux relationships have benefits for low self-esteem individuals. Personal relationships, 15, 261-280.


Di Pietro-Pantano 2012: Loredana Di Pietro-Eleonore Pantano, An Empirical Investigation of


social network influence on consumer purchasing decision: The Case of Facebook. Journal of Direct Data and Digital Marketing Practice, 14, 18-29. DOI: 10.1057/dddmp.2012.10


Horton-Wohl 1956: Donald Horton-Richard Wohl, Mass communication and para-social


interaction: Observations on intimacy at a distance". Psychiatry 19(3), 215–229.


Jenkins 2006: Henry Jenkins, Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New


York University Press, New York.


Kotler-Kartajaya-Setiawan 2017: Philip Kotler-Hermawan Katajaya-Iwan Setiwan, Marketing


4.0. Moving from Traditional to Digital. JohnWiley&Sons, Inc., Hoboken, NewJersey.


Mazur 2010: E. Mazur, Collecting data from social networking Web sites and blogs, у:


Advanced methods for conducting online behavioral research, ур. Sam Gosling-Јohn Johnson, 77-90. DOI.org/10.1037/12076-006


Милетић-Милетић 2021: Мирко Милетић-Невена Милетић, Комуниколошки лексикон,


Јасен, Београд.


Morley, D.  & Brunsdon, C.  (2005): The Nationwide Television Studies.  Routledge, New York.


Paquette, H., (2013). Social Media as a Marketing Tool: A Literature Review, Major Papers by


Master of Science Students. Paper 2.


Перић-Красуља-Гујаница 2011: Ненад Перић-Невена Красуља-Ивана Гујаница, Медијске,


ПР и бренд тенденције, друго, проширено издање, Београд: Synopsis и Чигоја штампа.


Рот, 1999: Никола Рот, Психологија група, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд.


Stever 2009: Gayle Stever, Parasocial and Social Interaction with Celebrities: Classification of


Media Fans. Journal of media psychology, 14(3), 1-39.


Van Dijck-Poell 2013:  José Van Dijck-Thomas Poell, Understanding Social Media Logic,


Media and Communication, 1(1), 2-14. DOI.org/10.17645/mac.v1i1.70


Vranešević-Perić-Marušić 2019: Tihomir Vranešević-Nenad Perić-Tamara Marušić, Perception


of Social Media as a Source of Relevant Information, Zagreb International Review of Economics & Business, 22(1), 133-144. 


Wilson, R.E., Gosling, S.D., Graham, L.T., (2012), A Review of Facebook Research in Social


Sciences, Perspectives on Psychological Science 7(3), 203-220. DOI:10.1177/1745691612442904


www.ictbussines.com


Џајлс 2011: Дејвид Џајлс, Психологија медија, Клио, Београд.

Objavljeno
2023/09/28
Rubrika
Članci