НОВИ МЕДИЈИ – ВИРТУЕЛНО У РЕАЛНОМ СВЕТУ ОБРАЗОВАЊА

  • Маја M. БОСНАР
  • Миа M. АРСЕНИЈЕВИЋ
Ključne reči: нови медији, виртуeлно, уметност, дигитализација, ликовна култура

Sažetak


Програм наставног подручја ликовне уметности и културе, кроз које се знања о визуелним уметностима у формалном општем образовању стичу у земљама југоисточне Европе, позициониран је у темама традиционалног наслеђа и смештен у амбијент историје уметности на прелазу модерне и постмодерне; ликовна култура поучава се на устаљен начин, са нагласком на практичном ликовном раду. Уметничке тенденције реализоване у новим медијима са тешкоћом се уводе у наставни процес, јер су тумачења још увек у дискурсу ликовних уметности и културе. Како би се разумело и пратило савремено визуелно стваралаштво, потребно је успоставити нове парадигме у поучавању о уметности, што тражи редизајнирање и осавремењавање програма и образовног сектора. Презентовање новомедијских уметничких пракси и коришћење дигиталних технологија у настави, као и интерактивни приступ у поучавању где екранска слика подстиче ученика на активно учешће у процесу истраживања, део су новина на које указујемо овим радом, а које би требало да осавремене и унапреде наставу ликовне културе.

Reference

Арсенијевић 2019: Мia Arsenijević. „Savremene umetničke prakse u programu i udžbenicima likovne kulture.Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti. Zbornik radova. Ur. Marko Milenković. Niš: Fakultet umetnosti, 185–196.


Арсенијевић 2022: Mia Arsenijević. „Savremena umetnost u nastavi likovne kulture za treći razred osnovne škole.“ Perspektive umetničkog obrazovanja: perspektive i ishodi. Ur. Aleksandra  Joksimović–Bojana  Škorc–Maja Bosnar. Beograd: Fakultet likovnih umetnosti, 232–243.


Боснар 2018: Маја Bosnar. Suvremena umjetnost ‒ Uloga novih medija u nastavi likovne kulture. Zagreb: Akademija likovnih umjetnosti.


Грау 2008: Oliver Grau. Virtuelna umetnost. Beograd: Clio.


Еко 1965: Umberto Eko. Otvoreno djelo. Sarajevo: Veselin Masleša.


Европска комисија 2006: Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on Key Competences for Lifelong Learning. <https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF>. [19.07. 2021].


Јоцков 2018: Maja Jockov. Uloga novih medija u nastavi likovne kulture. Doktorski rad. Banja Luka: Univerzitet u Banja Luci, Akademija umjetnosti.


Кис 2017: Monika Kiss. Digital skills in the EU labour market.  <https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2017/595889/EPRS_IDA(2017)595889_EN.pdf>. [22.03.2022].


Кузмановић 2017: Dobrinka Kuzmanović. Empirijska provera konstrukta digitalne pismenosti u analiza pre-diktora postignića. Beograd: Filozofski fakultet.


КузмановићЗлатаровић и др. 2019: Dobrinka Kuzmanović–Vesna Zlatarović–Nataša  Anđelković–Jelena Žunić Cicvarević. Deca u digitalnom dobu: vodič za bezbedno i konstruktivno korišćenje digitalne tehnologije i interneta. Užice: Užički centar za prava deteta.


Манович 2015: Lev Manovič. Jezik novih medija. Beograd: Clio.


Надрљански–Надрљански и др. 2007: Mila Nadrljanski–Đorđe Nadrljanski–Marko Bilić. Digitalni mediji u obrazovanju. <https://infoz.ffzg.hr/INFuture/2007/PDF/708%20Nadrljanski%20&%20Nadrljanski%20&%20Bilic,%20Digitalni%20mediji%20u%20obrazovanju.pdf>. [27.07.2019].


Попадић–Кузмановић 2016: Dragan Popadić–Dobrinka Kuzmanović. Mladi u svetu interneta – korišćenje digitalne tehnologije, rizici i zastupljenost digitalnog nasilja među učenicima u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i UNICEF.


Потер 2008: Džejms Poter. Medijska pismenost. Beograd: Clio.


Пренски 2011: Marc Prensky. Digital natives, digital immigrants“. On the Horizon, Volume 9, No.5, 1–6.


Слијепчевић 2015: Senka Slijepčević. „Značaj informacione, medijske i tehnološke kompetetivnosti školskih pedagoga.“ Zbornik radova. Ur. Dejan Pralica–Norbert Šinković. Novi Sad: Filozofski fakultet, 215–225.


Стојнић 2015: Aneta Stojnić. Teorija izvođenja u digitalnoj umetnosti. Beograd: Fakultet za medije i komunikacije i Orion Art.


Фридмен 2003: Kerry Freedman. Teaching Visual Culture Curriculum, Aesthetics and the Social Life of Art. New York and London: Columbia University Teachers College.


Фридмен 2015: Kerry Freedman, K. Social Perspectives on Art Education in the U.S.: Teaching Visual Culture in a Democracy. <https://www.tandfonline.com/toc/ usae20/current>. [27.07.2019].


Хаџи Јованчић 2012: Nevena Hadži Jovančić. Umetnost u opštem obrazovanju: Funkcije i pristupi u nastavi. Beograd: Klett.


Шуваковић 2011: Miško Šuvaković. Pojmovnik teorije umetnosti. Beograd: Orion Art.

Objavljeno
2023/11/11
Rubrika
Članci