NEW MEDIA – VIRTUALLY IN THE REAL WORLD OF EDUCATION
Abstract
The program of the teaching area of fine arts and culture, through which knowledge about visual arts in formal general education is acquired in the countries of Southeast Europe, is randomly positioned in the topics of traditional heritage, taught in an established way and placed in the environment of art history, at the transition of modern and postmodern and practical art work. Artistic tendencies realized in new media are difficult to introduce into the teaching process, because the interpretations are still in the discourse of fine arts and culture. In order to understand and follow contemporary visual practice, it is necessary to establish new paradigms in teaching about art, which requires redesigning and modernisation of the programs and the educational sector. The presentation of new media artistic practices and the use of digital technologies in teaching, as well as an interactive teaching approach where the screen image encourages the student to actively participate in the research process, are part of the novelties that are pointed out in this article, which should modernize and improve the teaching of art.
References
Арсенијевић 2019: Мia Arsenijević. „Savremene umetničke prakse u programu i udžbenicima likovne kulture.“ Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti. Zbornik radova. Ur. Marko Milenković. Niš: Fakultet umetnosti, 185–196.
Арсенијевић 2022: Mia Arsenijević. „Savremena umetnost u nastavi likovne kulture za treći razred osnovne škole.“ Perspektive umetničkog obrazovanja: perspektive i ishodi. Ur. Aleksandra Joksimović–Bojana Škorc–Maja Bosnar. Beograd: Fakultet likovnih umetnosti, 232–243.
Боснар 2018: Маја Bosnar. Suvremena umjetnost ‒ Uloga novih medija u nastavi likovne kulture. Zagreb: Akademija likovnih umjetnosti.
Грау 2008: Oliver Grau. Virtuelna umetnost. Beograd: Clio.
Еко 1965: Umberto Eko. Otvoreno djelo. Sarajevo: Veselin Masleša.
Европска комисија 2006: Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on Key Competences for Lifelong Learning. <https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF>. [19.07. 2021].
Јоцков 2018: Maja Jockov. Uloga novih medija u nastavi likovne kulture. Doktorski rad. Banja Luka: Univerzitet u Banja Luci, Akademija umjetnosti.
Кис 2017: Monika Kiss. Digital skills in the EU labour market. <https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2017/595889/EPRS_IDA(2017)595889_EN.pdf>. [22.03.2022].
Кузмановић 2017: Dobrinka Kuzmanović. Empirijska provera konstrukta digitalne pismenosti u analiza pre-diktora postignića. Beograd: Filozofski fakultet.
Кузмановић–Златаровић и др. 2019: Dobrinka Kuzmanović–Vesna Zlatarović–Nataša Anđelković–Jelena Žunić Cicvarević. Deca u digitalnom dobu: vodič za bezbedno i konstruktivno korišćenje digitalne tehnologije i interneta. Užice: Užički centar za prava deteta.
Манович 2015: Lev Manovič. Jezik novih medija. Beograd: Clio.
Надрљански–Надрљански и др. 2007: Mila Nadrljanski–Đorđe Nadrljanski–Marko Bilić. Digitalni mediji u obrazovanju. <https://infoz.ffzg.hr/INFuture/2007/PDF/708%20Nadrljanski%20&%20Nadrljanski%20&%20Bilic,%20Digitalni%20mediji%20u%20obrazovanju.pdf>. [27.07.2019].
Попадић–Кузмановић 2016: Dragan Popadić–Dobrinka Kuzmanović. Mladi u svetu interneta – korišćenje digitalne tehnologije, rizici i zastupljenost digitalnog nasilja među učenicima u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i UNICEF.
Потер 2008: Džejms Poter. Medijska pismenost. Beograd: Clio.
Пренски 2011: Marc Prensky. „Digital natives, digital immigrants“. On the Horizon, Volume 9, No.5, 1–6.
Слијепчевић 2015: Senka Slijepčević. „Značaj informacione, medijske i tehnološke kompetetivnosti školskih pedagoga.“ Zbornik radova. Ur. Dejan Pralica–Norbert Šinković. Novi Sad: Filozofski fakultet, 215–225.
Стојнић 2015: Aneta Stojnić. Teorija izvođenja u digitalnoj umetnosti. Beograd: Fakultet za medije i komunikacije i Orion Art.
Фридмен 2003: Kerry Freedman. Teaching Visual Culture Curriculum, Aesthetics and the Social Life of Art. New York and London: Columbia University Teachers College.
Фридмен 2015: Kerry Freedman, K. Social Perspectives on Art Education in the U.S.: Teaching Visual Culture in a Democracy. <https://www.tandfonline.com/toc/ usae20/current>. [27.07.2019].
Хаџи Јованчић 2012: Nevena Hadži Jovančić. Umetnost u opštem obrazovanju: Funkcije i pristupi u nastavi. Beograd: Klett.
Шуваковић 2011: Miško Šuvaković. Pojmovnik teorije umetnosti. Beograd: Orion Art.