НАЦИОНАЛНО ВАСПИТАЊЕ У ФУНКЦИЈИ РАЗВИЈАЊА НАЦИОНАЛНОГ ИДЕНТИТЕТА: ДОПРИНОС МУЗИЧКЕ ПЕДАГОГИЈЕ

  • Далиборка Р. ПОПОВИЋ
  • Божана M. РАШКОВИЋ
Ključne reči: Национално васпитање, национални идентитет, васпитно-образовни систем, култура, језик, историја, музичка педагогија.

Sažetak


У раду се полази од питања националних интереса и вредности и значаја развијања националног идентитета за појединца и друштво. С обзиром на то да  се национални идентитет, осећај припадности заједници и развија од најранијег узраста, указано је на значај националног васпитања у том процесу и његовом доприносу афирмацији вредности, са посебним освртом на чињеницу да јачи осећај националног идентитета доприноси и вишем степену поштовања других нација и развијања мултикултуралних вредности и интереса. Након истицања значаја националног васпитања у идејама педагога и социолога, разматрано је и његово позиционирање у законској легислативи и усмереност образовања у Србији на развијање националног идентитета. У том смислу, истакнуте су области које садрже фундаментална знања за развијање националног идентитета, са посебним освртом на допринос садржаја из области музичке културе и васпитања. Иако се у теоријским оквирима националног васпитања препознаје значајан ресурс за развијање националног идентитета, намеће се питање укључивања теоријски утемељених знања у рефлексивну праксу. 

Reference

Аврамовић, 2010: Зоран Аврамовић. „Образовна политика између глобалног и националног васпитања. У: С. Денић (ур.). Могућност националног васпитања у време глобализације. Врање. Учитељски факултет у Врању, 51-66.


Аврамовић, (2011): Зоран Аврамовић. ,,Традиција и изазови модернизације српског образовања”, У: Љ. Митровић (ур.). ,,Традиција, модернизација, идентитети“. Ниш: Филозофски факултет, 355-367.


Арсић, Радојевић 2019: Звездан Арсић и Татјана Радојевић. ,,Схватања српских хербартоваца о циљу и задацима васпитања“. Баштина, св.49. 387-399.


Бакић, 1897: Војислав Бакић. ,,Општа педагогика. Београд: Државна штампарија.


Базић, Павловић 2017: Јован Базић и Биљана Павловић. „Улога музике у реконструкцијама српског националног идентитета. Српска политичка мисао, број 1, 24. vol. 55, Београд: Институт за политичке студије, 279-298.


Бодрожић, 2015: Ђуро Бодрожић. Српски идентитет. Београд-Подгорица: Српска књижевна задруга, Књижевна задруга српског националног вијећа.


Васиљевић, 2000: Зорислава Васиљевић. Рат за српску музичку писменост. Београд. Просвета.


Гајић, 1996: Славко Гајић. „Народна музика у наставним програмима предмета Музичка култура у основној школи од 1870. до 1995. године. Настава и васпитање. (3). Београд: Педагошко друштво Срвије, 552-568.


Ђорђрвић, 2002: Јован Ђорђевић. ,,Морално васпитање -теорија и пракса“. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.


,,Закон о основама система образовања и васпитања“, 2021: ,,Сл. гласник РС“, бр. 129/2021)


Здравковић, Стојадиновић, 2010: Весна Здравковић и Александар Стојадиновић. „Музичка традиција и национално васпитање у глобализацијском контексту. У: С. Денић (ур.). Могућност националног васпитања у време глобализације. Врање: Учитељски факултет у Врању. 252-264.


Илић, 2010: Миле Илић. ,,Национално и интеркултурално васпитање у вријеме глобализације. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник (99‒107). Врање: Учитељски факултет у Врању.


Илић, Миловановић 2019: Петар Илић и Бошко Миловановић. Функционална метода Миодрага А. Васиљевића у реализацији почетне наставе солфеђа. Баштина. св. 47. 445-456.


Јовановић, 2012: Бранко Јовановић. ,,Улога школе у развијању националних и проевропских вредности“, У: В. Трифуновић (ур.) ,,Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности: образовање и васпитање – традиција и савременост“. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини. 75-89.


Лакушић, Рашковић, 2022: Вуко Лакушић и Божана Рашковић. „Заступљеност народних музичких игара са Косова и Метохије у разредној настави на северу јужне српске покрајне. Баштина. св. 56. 409-420.


Максић, 2001: Славица Максић. „Васпитни модел школе у функцији остваривања националних интереса“, У: С. Крњаић (ур.) „Ка новој школи: Педагошка истраживања и школска пракса“, Резимеи (30), Београд: Институт за педагошка истраживања.


Максић, 2011: Славица Максић. ,,Национални интерес у српском образовању“. Национални интерес - часопис за национална и државна питања, (7) 3, 203-217.


Малешевић, 2009: Мирослава Малешевић. ,,Србија јача од Нокие“. Политике идентитета у посткомунистичкој Србији. У: И. Чоловић (ур.) ,,Зид је мртав, живели зидови! 326-350.


Мандић, 2010: Биљана Мандић. „Корене развоја српске музичке педагогије потражимо у настави црквеног појања. Зборник XII педагошког форума. Београд: Факултет музичке уметности. 217-222.


Мандић, 2017: Биљана Мандић. „Заступљеност православне духовне музике у наставним садржајима предмета Музичка култура. У: Б. Мандић, Ј. Атанасијевић (ур.). Савремена музика између тишине и звука/Архитектура у комуникативном дискурсу/Балкан – место сусрета култура и уметности. Књига III. Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет Крагујевац. 93-99.


Мијалковић, 2009: Саша Мијалковић. ,,О корелацији културе и националне безбедности. Култура полиса. 11/12, 601-617


Милић, 2012: Ивана Милић. „Улога народних музичких игара у развијању националног идентитета ученика. У: В. Трифуновић (ур.). Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини. 345-456.


Миловановић, 2009: Божана Миловановић. „Заступљеност народне музике у наставним програмима музичке културе у млађим разредима основне школе. Зборник радова, (11). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу. 325-332.


Национални миленијумски циљеви развоја у Републици Србији, 2006: Влада Републике Србије, https://www.minrzs.gov.rs/sites/default/files/2018-11/Nacionalni%20milenijumski%20ciljevi_1.pdf


Цветковић, Ђурђановић, 2014: Јелена Цветковић и Миомира Ђурђановић. „Слушање савремене музике као изазов музичког образовања данас. Теме – часопис за друштвене науке. Ниш. Универзитет у Нишу, 317-329.


Павловић, 2004: Биљана Павловић. Рашански мотиви, Фолклорно музичко стваралашво југозападне Србије у основној школи. Рашка: Градац.


Павловић, 2012: Биљана Павловић. Народно музичко стваралаштво Косова и Метохије. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.


Павловић, 2013б: Биљана Павловић. „Традиционална народна музика Косова и Метохије у уметничкој музици. Баштина. св. 34. 419-430.


Павловић, Цицовић Сарајлић, 2015а:  Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. „Заступљеност и значај патриотских песама у настави музичке културе. У: В. Вујевић (ур.). Наука и слобода. Пале: Универзитет у источном Сарајеву. Филозофски факултет Пале. 1143-1154.


Павловић, Цицовић Сарајлић, 2016:  Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. „Српска уметничка музика током Великог рата и њена заступљеност у савременој настави музичке културе и историје. У: У. Шуваковић (ур,). Век српске голготе 1915-2015. Косовска Митровица: Филозофски факултет у Косовској Митровици. 359-376.


Павловић, Цицовић Сарајлић, 2017:  „Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање на основама српске уметничке музике у основној школи. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини. Бр. XLVII (4). Косовска Митровица: Универзитет у приштини, Филозофски факултет. 143-160.


Павловић, Сарајлић, 2018: Биљана Белојица Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање у настави музичке културе. Учитељски факултет Призрен – Лепосавић.


Радаковић, 2012: Милован Радаковић. ,,Компоненте националног и европског идентитета. Београд: Институт за међународну политику и привреду.


Радовић, 2001: Биљана Радовић. Настава пјевања у основним школама Краљевине Југославије 1918–1941. године, Архив. Година II, бр. 2. Београд: Архив Југославије. 162-170.


Радовић, 2006: Биљана Радовић. „Организација српских православних богослужењаизмеђу два светска рата. У: И. Перковић Радак, Д. Стојановић Новичић, Д. Лајић (ур.). Историја и мистерија музике. Београд: Факултет музичке уметности. 2013-224.


Радовић, 2007: Биљана Радовић. Настава црквеног појања у Карловачкој богословији до Другог свјетског рата. Годишњак VI, (6). Фоча: Православни факултет Св. Василија Острошког. 71-79.


Рајчевић, 2012: Петар Рајчевић. ,,Национално у наставним програмима“. У: В. Трифуновић (ур.) ,,Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности: образовање и васпитање – традиција и савременост“. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини, 213-222.


Рашковић, Павловић, 2015: Божана Рашковић и Биљана Павловић. „Заступљеност народног музичког стваралаштва рашког краја у етномузиколошкој и музичкопедагошкој литератури. У: Ж. Миленовић, С Башчаревић (ур.). Настава и наука у времену и простору. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу. 767-780.


Рашковић, 2019: Божана Рашковић. „Познавање народне музичке грађе Рашког краја ученика четвртог разреда основне школе. У: Е. Марковић и С. Минић (ур.).Зборник радова Учитељског факултета Призрен –Лепосавић бр. 13, Лепосавић. Универзитет у Приштини – Косовској Митровици, Учитељски факултет у Призрену –Лепосавићу. 241-250.


Стојановић, 1996: Гордана Стојановић. Настава музичке културе од 1. до 4. Разреда основне школе. Београд: Завод за уџбенике.


Стратегија развоја образовања у Србији до 2030, 2021: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf


Судзиловски, Ћалић, Ивановић, 2012: Данијела Судзиловски, Марија Ћалић и Марија Ивановић  „Музика и народна традиција у наставним предметима у млађим разредима основне школе. Зборник радова бр. 14, година 15. Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Учитљски факултет у Ужицу. 255-266.


Судзиловски, Танасковић, 2022: Данијела Судзиловски и Марија Танасковић. „Национални идентитет у уџбеницима музичке културе. Баштина. св. 58. 319-430.


Томић, 2009: Зорица Томић. ,,Културни идентитет и културна политика, ,,Изазови европских интеграција“.  Службени гласник, 7 /2009,  27-41


Цветковић, Ђурђановић, 2014: Јелена Цветковић и Миомира Ђурђановић. „Слушање савремене музике као изазов музичког образовања данас. Теме – часопис за друштвене науке. Ниш. Универзитет у Нишу, 317-329.


Цвијић, 2019: Јован Цвијић. ,,Психичке особине Јужних Словена“. Београд: Талија издаваштво.


Цицивић Сарајлић, 2014: Драгана Цицивић Сарајлић. Српска црквена музика у основношколској настави музичке културе. Косовска Митровица: Факултет уметности у Приштини –


Цицивић Сарајлић, 2014: Драгана Цицивић Сарајлић. Српска црквена музика у основношколској настави музичке културе. Косовска Митровица: Факултет уметности у Приштини –Звечан.

Objavljeno
2023/10/23
Rubrika
Članci