NATIONAL EDUCATION IN FUNCTION OF DEVELOPMENT OF NATIONAL IDENTITY: THE CONTRIBUTION OF MUSIC PEDAGOGY
Abstract
The work starts from the question of national interests and values, as well as from the importance of developing national identity for the individual and the society. Considering that national identity, the sense of belonging to the community and togetherness develops from an early age, the importance of national education in that process and its contribution to the affirmation of national values is pointed out, with special reference to the fact that a stronger sense of national identity also contributes to a higher degree of respect for other nations and developing multicultural values and interests. Besides emphasizing the importance of national education expressed in the ideas and conclusions of pedagogues and sociologists, the place of national education in the legal legislation is considered, through which educational policy is implemented, respectively, the focus of education in Serbia on the development of national identity. In that sense, areas that contain fundamental knowledge for the development of national identity are highlighted, with special reference to the contribution of content from the field of musical culture and education. Although a significant resource for developing national identity is recognized in the theoretical framework of national education, the question of strategy and methodology for developing teachers’ competence for linking and balancing theoretically based knowledge into reflective practice arises. Through the analysis of works from music pedagogy, traditional folk and spiritual music were recognized as contents that contribute to the achievement of the tasks of national education, while a very small number of works included consideration of the representation and importance of patriotic songs, Serbian artistic music, as well as traditional music of other nations, in the teaching of music culture. It is therefore necessary to encourage music pedagogues as well as teachers of other subject areas to further pedagogical-methodological research and more studious design and realisation of teaching musical culture in order to achieve the tasks of national education more successfully. As a conclusion, it is emphasized that national interests are not fixed through tradition, and that they are determined by interests, needs and the current constellation in society, which is dependent on the principles of general humanist values, while respecting the specifics of ethical communities and identities.
References
Аврамовић, 2010: Зоран Аврамовић. „Образовна политика између глобалног и националног васпитања”. У: С. Денић (ур.). Могућност националног васпитања у време глобализације. Врање. Учитељски факултет у Врању, 51-66.
Аврамовић, (2011): Зоран Аврамовић. ,,Традиција и изазови модернизације српског образовања”, У: Љ. Митровић (ур.). ,,Традиција, модернизација, идентитети“. Ниш: Филозофски факултет, 355-367.
Арсић, Радојевић 2019: Звездан Арсић и Татјана Радојевић. ,,Схватања српских хербартоваца о циљу и задацима васпитања“. Баштина, св.49. 387-399.
Бакић, 1897: Војислав Бакић. ,,Општа педагогика“. Београд: Државна штампарија.
Базић, Павловић 2017: Јован Базић и Биљана Павловић. „Улога музике у реконструкцијама српског националног идентитета”. Српска политичка мисао, број 1, 24. vol. 55, Београд: Институт за политичке студије, 279-298.
Бодрожић, 2015: Ђуро Бодрожић. Српски идентитет. Београд-Подгорица: Српска књижевна задруга, Књижевна задруга српског националног вијећа.
Васиљевић, 2000: Зорислава Васиљевић. Рат за српску музичку писменост. Београд. Просвета.
Гајић, 1996: Славко Гајић. „Народна музика у наставним програмима предмета Музичка култура у основној школи од 1870. до 1995. године”. Настава и васпитање. (3). Београд: Педагошко друштво Срвије, 552-568.
Ђорђрвић, 2002: Јован Ђорђевић. ,,Морално васпитање -теорија и пракса“. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.
,,Закон о основама система образовања и васпитања“, 2021: ,,Сл. гласник РС“, бр. 129/2021)
Здравковић, Стојадиновић, 2010: Весна Здравковић и Александар Стојадиновић. „Музичка традиција и национално васпитање у глобализацијском контексту”. У: С. Денић (ур.). Могућност националног васпитања у време глобализације. Врање: Учитељски факултет у Врању. 252-264.
Илић, 2010: Миле Илић. ,,Национално и интеркултурално васпитање у вријеме глобализације. У: Д. Денић (ур.), Могућности националног васпитања у време глобализације: тематски зборник (99‒107). Врање: Учитељски факултет у Врању.
Илић, Миловановић 2019: Петар Илић и Бошко Миловановић. „Функционална метода Миодрага А. Васиљевића у реализацији почетне наставе солфеђа”. Баштина. св. 47. 445-456.
Јовановић, 2012: Бранко Јовановић. ,,Улога школе у развијању националних и проевропских вредности“, У: В. Трифуновић (ур.) ,,Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности: образовање и васпитање – традиција и савременост“. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини. 75-89.
Лакушић, Рашковић, 2022: Вуко Лакушић и Божана Рашковић. „Заступљеност народних музичких игара са Косова и Метохије у разредној настави на северу јужне српске покрајне”. Баштина. св. 56. 409-420.
Максић, 2001: Славица Максић. „Васпитни модел школе у функцији остваривања националних интереса“, У: С. Крњаић (ур.) „Ка новој школи: Педагошка истраживања и школска пракса“, Резимеи (30), Београд: Институт за педагошка истраживања.
Максић, 2011: Славица Максић. ,,Национални интерес у српском образовању“. Национални интерес - часопис за национална и државна питања, (7) 3, 203-217.
Малешевић, 2009: Мирослава Малешевић. ,,Србија јача од Нокие“. Политике идентитета у посткомунистичкој Србији. У: И. Чоловић (ур.) ,,Зид је мртав, живели зидови! 326-350.
Мандић, 2010: Биљана Мандић. „Корене развоја српске музичке педагогије потражимо у настави црквеног појања”. Зборник XII педагошког форума. Београд: Факултет музичке уметности. 217-222.
Мандић, 2017: Биљана Мандић. „Заступљеност православне духовне музике у наставним садржајима предмета Музичка култура”. У: Б. Мандић, Ј. Атанасијевић (ур.). Савремена музика између тишине и звука/Архитектура у комуникативном дискурсу/Балкан – место сусрета култура и уметности. Књига III. Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет Крагујевац. 93-99.
Мијалковић, 2009: Саша Мијалковић. ,,О корелацији културе и националне безбедности“. Култура полиса. 11/12, 601-617
Милић, 2012: Ивана Милић. „Улога народних музичких игара у развијању националног идентитета ученика”. У: В. Трифуновић (ур.). Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини. 345-456.
Миловановић, 2009: Божана Миловановић. „Заступљеност народне музике у наставним програмима музичке културе у млађим разредима основне школе”. Зборник радова, (11). Ужице: Учитељски факултет у Ужицу. 325-332.
Национални миленијумски циљеви развоја у Републици Србији, 2006: Влада Републике Србије, https://www.minrzs.gov.rs/sites/default/files/2018-11/Nacionalni%20milenijumski%20ciljevi_1.pdf
Цветковић, Ђурђановић, 2014: Јелена Цветковић и Миомира Ђурђановић. „Слушање савремене музике као изазов музичког образовања данас”. Теме – часопис за друштвене науке. Ниш. Универзитет у Нишу, 317-329.
Павловић, 2004: Биљана Павловић. Рашански мотиви, Фолклорно музичко стваралашво југозападне Србије у основној школи. Рашка: Градац.
Павловић, 2012: Биљана Павловић. Народно музичко стваралаштво Косова и Метохије. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу.
Павловић, 2013б: Биљана Павловић. „Традиционална народна музика Косова и Метохије у уметничкој музици”. Баштина. св. 34. 419-430.
Павловић, Цицовић Сарајлић, 2015а: Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. „Заступљеност и значај патриотских песама у настави музичке културе”. У: В. Вујевић (ур.). Наука и слобода. Пале: Универзитет у источном Сарајеву. Филозофски факултет Пале. 1143-1154.
Павловић, Цицовић Сарајлић, 2016: Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. „Српска уметничка музика током Великог рата и њена заступљеност у савременој настави музичке културе и историје”. У: У. Шуваковић (ур,). Век српске голготе 1915-2015. Косовска Митровица: Филозофски факултет у Косовској Митровици. 359-376.
Павловић, Цицовић Сарајлић, 2017: „Биљана Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање на основама српске уметничке музике у основној школи”. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини. Бр. XLVII (4). Косовска Митровица: Универзитет у приштини, Филозофски факултет. 143-160.
Павловић, Сарајлић, 2018: Биљана Белојица Павловић и Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање у настави музичке културе. Учитељски факултет Призрен – Лепосавић.
Радаковић, 2012: Милован Радаковић. ,,Компоненте националног и европског идентитета“. Београд: Институт за међународну политику и привреду.
Радовић, 2001: Биљана Радовић. Настава пјевања у основним школама Краљевине Југославије 1918–1941. године, Архив. Година II, бр. 2. Београд: Архив Југославије. 162-170.
Радовић, 2006: Биљана Радовић. „Организација српских православних богослужењаизмеђу два светска рата”. У: И. Перковић Радак, Д. Стојановић Новичић, Д. Лајић (ур.). Историја и мистерија музике. Београд: Факултет музичке уметности. 2013-224.
Радовић, 2007: Биљана Радовић. Настава црквеног појања у Карловачкој богословији до Другог свјетског рата. Годишњак VI, (6). Фоча: Православни факултет Св. Василија Острошког. 71-79.
Рајчевић, 2012: Петар Рајчевић. ,,Национално у наставним програмима“. У: В. Трифуновић (ур.) ,,Школа као чинилац развоја националног и културног идентитета и проевропских вредности: образовање и васпитање – традиција и савременост“. Јагодина: Педагошки факултет у Јагодини, 213-222.
Рашковић, Павловић, 2015: Божана Рашковић и Биљана Павловић. „Заступљеност народног музичког стваралаштва рашког краја у етномузиколошкој и музичкопедагошкој литератури”. У: Ж. Миленовић, С Башчаревић (ур.). Настава и наука у времену и простору. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену – Лепосавићу. 767-780.
Рашковић, 2019: Божана Рашковић. „Познавање народне музичке грађе Рашког краја ученика четвртог разреда основне школе”. У: Е. Марковић и С. Минић (ур.).Зборник радова Учитељског факултета Призрен –Лепосавић бр. 13, Лепосавић. Универзитет у Приштини – Косовској Митровици, Учитељски факултет у Призрену –Лепосавићу. 241-250.
Стојановић, 1996: Гордана Стојановић. Настава музичке културе од 1. до 4. Разреда основне школе. Београд: Завод за уџбенике.
Стратегија развоја образовања у Србији до 2030, 2021: https://prosveta.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
Судзиловски, Ћалић, Ивановић, 2012: Данијела Судзиловски, Марија Ћалић и Марија Ивановић „Музика и народна традиција у наставним предметима у млађим разредима основне школе”. Зборник радова бр. 14, година 15. Ужице: Универзитет у Крагујевцу, Учитљски факултет у Ужицу. 255-266.
Судзиловски, Танасковић, 2022: Данијела Судзиловски и Марија Танасковић. „Национални идентитет у уџбеницима музичке културе”. Баштина. св. 58. 319-430.
Томић, 2009: Зорица Томић. ,,Културни идентитет и културна политика“, ,,Изазови европских интеграција“. Службени гласник, 7 /2009, 27-41
Цветковић, Ђурђановић, 2014: Јелена Цветковић и Миомира Ђурђановић. „Слушање савремене музике као изазов музичког образовања данас”. Теме – часопис за друштвене науке. Ниш. Универзитет у Нишу, 317-329.
Цвијић, 2019: Јован Цвијић. ,,Психичке особине Јужних Словена“. Београд: Талија издаваштво.
Цицивић Сарајлић, 2014: Драгана Цицивић Сарајлић. Српска црквена музика у основношколској настави музичке културе. Косовска Митровица: Факултет уметности у Приштини –
Цицивић Сарајлић, 2014: Драгана Цицивић Сарајлић. Српска црквена музика у основношколској настави музичке културе. Косовска Митровица: Факултет уметности у Приштини –Звечан.