EDUCATION AS A FACTOR OF CULTURAL REPRODUCTION AND CULTURAL PRODUCTION

  • Nataša T. Nikolić
  • Radovan M. Antonijević
Keywords: education, culture, cultural reproduction, cultural production

Abstract


Striving to emphasize the complex and dynamic relationships and mutual connection between the concepts of education and cultures, the aim of this work is to present the role of education in the process of cultural reproduction and the process of cultural production. The work will present, on the one hand, the mechanisms of cultural reproduction in the formal and informal model of education, with particular emphasis on the role of schools in cultural reproduction, while on the other hand they will seek to answer questions about the extent and how education affects cultural production.

References

*** (2020): Закон о основама система образовања и васпитања. Службени гласник Републике Србије, бр. 6/2020.
Антонијевић, Р. (2013). Општа педагогија. Београд: Институт за педагогију и андрагогију.
Apple, M. (2012). Ideologija i kurikulum. Beograd: Reč Eisner.
Брунер, Ј. (2000). Култура образовања. Загреб: Едука.
Валсинер, Ј. (1997). Човеков развој и култура. Београд: Завод за издавање уџбеника и наставна средства.
Delle Fave, A., Massimini, F. & Bassi, M. (2011). Education, learning, and cultural transmission. In A. Delle Fave (Ed). Psychological selection and optimal experience across cultures: cross-cultural advancements in positive psychology, (Vol. 2: 235–252). New York: Springer.
Кале, Е. (1977). Увод у знаност о култури. Загреб: Школска књига.
Кон, И. С. (1988). Дете и култура. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Levinson, B. (2005). Education for Cultural Continuity and Change. An expanded, unpublished draft of an entry for The Encyclopedia Britannica, Education Section.
Марковић, Т. (2013). Утицај друштвеног, културног и образовног контекста на схватање детета и односа према детету. Кругови пријатељства, 1-2, 87-112.
Милутиновић, М. (2019). Традиција и мимезис као основне карактеристике наставе ликовног васпитања, СВАРОГ, 18, 321-337.
Митровић М. (2014). Социокултурни приступ настави и ангажовање педагога у настави. у: Јануарски сусрети педагога/Национални научни скуп: Педагог између теорије и праксе, 31. 01. 2013, Београд, Зборник радова, Београд: Институт за педагогију и андрагогију, Филозофски факултет, 72-76.
O’Connor, K. (2003). Communicative practice, cultural production, and situated learning: Constructing and contesting identities of expertise in a heterogeneous learning context. In S. Wortham and B. Rymes (Eds.), Linguistic anthropology of education. Westport, CT: Praeger.
Соколов, Е. В. (1976). Култура и личност. Београд: Просвета.
Трифуновић, В. (2006). Породица и школа. Јагодина: Учитељски факултет у Јагодини.
Фуко, М. (1997). Надзирати и кажњавати - настанак затвора. Сремски Карловци: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.
Conklin, K. (2002). Education transmits a culture (plus a quick look at the separatist agenda of some Hawaiian education initiatives). Retrieved Јune 20, 2019 http://www.angelfire.com/hi2/hawaiiansovereignty/edtransmitsculture.html
Willis, P. (1984). Education, Cultural Productionan Social. British Journal of Sociology of Education, 5(2), 105-115.
Published
2020/10/05
Section
Članci