ДРУШТВЕНИ КОНТЕКСТ НАСТАВЕ МУЗИЧКЕ КУЛТУРЕ У ФУНКЦИЈИ НЕГОВАЊА ТРАДИЦИОНАЛНОГ НАРОДНОГ СТВАРАЛАШТВА СРБИЈА

  • Биљана С. Јеремић
  • Живорад М. Миленовић
Keywords: national identity, cultural heritage, method teaching, folk dance, folk song

Abstract


 The concept of education reform in Serbia as well as in other countries in transition has faced the challenge of creating a functional, flexible and quality education system in a rapidly changing society. Some of the goals and tasks of the education program important for the subject of Music Culture are to develop awareness of state and national affiliation; nurturing Serbian tradition and culture, as well as the tradition and culture of national minorities; enabling involvement in European and international integration processes. In order for an individual to be formed as socially responsible with a certain attitude towards cultural and national identity, it is necessary to teach the contents of the subject Music Culture – especially those related to our past, its heroes, tradition, folk art, customs, etc. they emphasize knowledge from the social sciences and realize it in such a way that in each processing of the segment of folk tradition its significance, role, time of origin, social circumstances, etc. are emphasized. With this approach, we systematically influence the ubiquity of traditional values in children's lives. Early exposure of children to musical experiences that include folk art enables the achievement of a higher level of awareness of the social identity of the individual. One of the goals of teaching the subject Music Culture is to nurture folk traditions and creativity and personal identity.

Social contents that are closely connected with the acquisition of knowledge from the tradition of the people are in the subject World around us and Nature and society. "The main purpose of studying the integrated subject World Around Us / Nature and Society is that by acquiring knowledge, skills and abilities, students develop their cognitive, physical, social and creative abilities, and at the same time learn and build attitudes, adopt values of the environment and the wider community. Тhey grow up. By discovering the world, children's cognitive abilities are developed, basic concepts are formed and the foundations for a system of concepts in the field of nature, society and culture are gradually built. The value of music in society and its diverse effects on people can be very important factors in creating a cultural identity.

Getting to know the folk creation at a younger school age through traditional folk games with singing, leads us directly to preserving the traditions of our people. From today's point of view, it is clear that folk dances with the singing of our country had and still have an integrative social function, since they influence the nurturing of collective identity at different levels of the community, is a symbol of national unity and transmits tradition from generation to generation. The paper presents an example of the social function of traditional folk dance through poetic, melodic-rhythmic analysis of a song, then folk costume, folk dance and folk instruments, based on the presented views.

               

References

Bačlija Sušić i Fišer 2016: B. Bačlija Sušić i N. Fišer, Obogaćivanje glazbenog doživljaja i izražaja djece rane i predškolske dobi tradicijskim stvaralaštvom. Nova prisutnost, 14(1), 107-124.
Blacking 1983: J. Blacking, How musical is man? Seattle and London: University of Washington Press.
Васиљевић 2003: М. Васиљевић, Народне мелодије с Косова и Метохије. Београд: Београдска књига и Књажевац: Нота.
Вучковски Миневска и Стојадиновић 2017: Ј. Вучковски Миневска и А. Стојадиновић, Народно музичко стваралаштво у наставним активностима, Годишњак Педагошког факултета у Врању, 8(1), 343-348.
Големовић 1998: О. Големовић, Народна музика Југославије. Књажевац: Нота.
Големовић 2005: О. Големовић, Етномузиколошки огледи. Београд: Библиотека XX век.
Гојковић 1994: А. Гојковић, Музички инструменти – митови и легенде, симболика и функција. Београд: Цицеро.
Девић 1997: Д. Девић, Етномузикологија. Универзитет уметности у Београду.
Делетић 2013: З. Делетић, Традиција као историјски извор. У: В. Милисављевић (ур). Наука и традиција, број 2/1 (17-30). Универзитет у Источном Сарајеву, Филозофски факултет на Палама.
Ђорђевић 2012: Р. Ђорђевић, Традиција као фактор континуитета у социологији културе. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 21(42/1), 173-180.
Ђурковић Пантелић 1998: М. Ђурковић Пантелић, Методика музичког васпитања деце предшколског узраста. Висока школа за образовање васпитача у Шапцу.
Жикић 1996: Б. Жикић, Природа и функција народног стваралаштва: етноантрополошки аспект. Гласник Етнографског института САНУ, 45(1), 123-129.
Здравковић и Јовановић 2015: В. Здравковић и М. Јовановић, Интеграција музичке и ликовне уметности у разредној настави. Методичка пракса, 13(4), 345-354.
Јовановић 2016: А. Јовановић, Визуелно-емотивни елементи фолклорне игре у структури ученичког писаног састава – припремање ученика шестог разреда основне школе за описивање одгледног концерта фолклорног ансамбла. Синтезе – часопис за педагошке науке, књижевност и културу, 5(10), 87-96.
Јеремић и Станковић 2019: Б. Јеремић и Е. Станковић, Методика наставе музичке културе за предшколски и млађи школски узраст. Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет у Сомбору и Нови Сад: Сајнос.
Илић 2018: П. Илић, Естетска вредност уџбеника Школа за клавир Данице Крстић: мишљења клавирских полазника средњих музичкх школа. Зборник радова Учитељског факултета Призрен – Лепосавић, 14(12), 143-153.
Марјановић 2019: В. Марјановић, Традиционално народно стваралаштво и деца предшколског и школског узраста, Зборник ВШССОВ, 14(1), 7-49.
Миленовић 2019: Ж. Миленовић, Расправе и полемике – научна монографија: Трбојевић, А. (2019). Друштвени садржаји у настави природе и друштва: методички аспект. Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет у Сомбору. Зборник радова Учитељског факултета Призрен – Лепосавић, 15(13), 263-272.
Миленовић 2014: Ж. Миленовић, Национални имиџ и редефинисање националног идентитета Срба на Косову и Метохије у периоду глобализације. Баштина, 24(36), 437-451.
Миленовић 2013: Ж. Миленовић, Наставник у инклузивној настави. Београд: Задужбина Андрејевић.
Миленовић и Минић 2019: Ж. Миленовић и В. Минић, Друштвени садржаји у настави природе и друштва и развој идентитетске припадности српском народу на Косову и Метохији и Републици Србији. Баштина, 29(49), 401-418.
Миленовић и Симић 2017: Ж. Миленовић и М. Симић, Културно наслеђе о Косову и Метохији у уџбеницима природе и друштва у млађим разредима основне школе. Норма, 27(2), 197-208.
Михајловић Лалић и Јовановић 2018: Д. Михајловић Лалић и Љ. Јовановић, Снимци традиционалне музике из архива Музиколошког института САНУ као извори за историјат фолклорне културе Косова и Метохије. Баштина, 28(45), 447-467.
Михајловић 2014: В. Михајловић, Лепосавић – вокална традиција као сведок етничког порекла становништва. Баштина, 24(37), 221-234.
Никшић 2009: Н. Никшић, Неговање народне традиције у настави музичке културе за млађе разреде основне школе. Иновације у настави – часопис за савремену наставу, 22(3), 107–112.
Павловић 2013: Б. Павловић, Традиционална народна музика Косова и Метохије у уметничкој музици. Баштина, 23(34), 419-430.
Петровић 1989: Р. Петровић, Српска народна музика - Песма као израз народног музичког. оп. цит.. 1, 17. Музиколошки институт САНУ у Београду.
Пешикан 2003: А. Пешикан, Настава и развој друштвених појмова код деце. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Плавша 1989: Д. Плавша, Музичко-педагошке дилеме и теме. Универзитет у Новом Саду, Академија уметности.
Плут 2003: Д. Плут, Уџбеник као културно-потпорни систем. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Рашић 2016: М. Рашић, Антропологија музике: парадигме и перспективе. Зборник радова академије уметности, 4(1), 133-145.
Рогановић 2016: Г. Рогановић, Учење и примена традиционалних народних игара. Зборник ВШССОВ, 11(2), 67-84.
Ристивојевић 2009: М. Ристивојевић, Улога музике у конструкцији етничког идентитета. Етнолошкоантрополошке свеске, 13(2), 117-130.
Рончевић 2014: С. Рончевић, Неке савремене улоге одгојитеља у глазбеном одгоју деце ране и предшколске доби. Мagistra Iadertina, 9(1), 179-187.
Судзилковски и сар. 2012: Д. Судзиловски, М. Ћалић и М. Ивановић, Музика и народна традиција у наставним предметима у млађим разредима основне школе. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 15(14), 255-266.
Supičić 1964: I. Supičić, Elementi sociologije muzike. Zagreb: JAZU.
Станојловић 1996: Б. Станојловић, Породица и васпитање деце. Београд: Научна књига.
Stojadinovic 2017: A. Stojadinovic, The significante of children’s folk dances accompanied by singing in the process of music tradition conservation and fosterind, Facta Universitatis, Series: Teaching, learning and Teacher Education, 1(1), 59-64.
Трбојевић 2019: А. Трбојевић, Садржаји друштвених наука у уџбенику Природе и друштва из угла ученика. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 49(1), 253-275.
Trbojevic et al. 2015: A. Trbojevic, B. Jeremic & Z. Milenovic, Multimedia Approach to the Development of Social Concepts in Class Teaching – a View from the Perspective of Students Perception. Teme, 39(3), 867-885.
Trbojevic et al. 2019: A. Trbojevic, S. Spanovic & V. Hus, How Students View the Role of the Textbook Nature and Society in the Adoption of Social Contents. Зборник Института за педагошка истраживања, 51(1), 128-161.
Трбојевић и Шпановић 2013: А. Трбојевић и С. Шпановић, Интегрисана настава природе и друштва у функцији формирањаа друштвених појмова. Иновације у настави – часопис за савремену наставу, 26(2), 30-44.
Тупањац и сар. 2009: А. Тупањац, Б. Богуновић, Н. Ивановић, Ј. Ђуровић, З. Тубин и Д. Нешић, Образовни стандарди за крај обавезног образовања за наставни предмет Музичка култура. Министарство просвете и спорта Републике Србије.
Ћалић 2011: М. Ћалић, Народна традиција у наставним садржајима млађих разреда основне школе. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 14(13), 245-256.
Hus & Abersek 2007: V. Hus & B. Abersek, Early Science Teaching in the New Primary School in Slovenia. Journal of Baltic Science Education, 6(1), 58–65.
Цицовић Сарајлић и Павловић 2018: Д. Цицовић Сарајлић и Б. Павловић, Историјски развој духовне музике и њен васпитни значај у настави музичке културе. Баштина, 28(45), 427-446.
Министарство просвете, науке и технолошког развоја (2017). Службени гласник РС - Просветни гласник, број 10/17. Правилник о плану наставе и учења за први циклус основног образовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања.
Службени гласник - Просветни гласник РС, 12. 8. 2004. (57-63).
Published
2020/11/18
Section
Članci