STAGE DIRECTIONS IN BORISLAV MIHAJLOVIĆ MIHIZ’S PLAY BANOVIĆ STRAHINJA

  • Урош З. ЂУРКОВИЋ
Keywords: Borislav Mihajlović Mihiz, Banović Strahinja, didaskalia, stage directions, drama, auctorial voice, space in drama, characterization in drama.

Abstract


Borislav Mihajlović Mihiz’s play Banović Strahinja excels as a text of special dramatic qualities, deeply connected with various aspects of stage directions. In order to show them, we analyzed how various dramatic elements, such as characterization, irony, space, and time, are represented in the context of stage directions. One of the most important aspects of Banović Strahinja is present in auctorial voice that can be seen both in the stage directions and as part of the primary text. Because of that, Mihiz’s play cannot be seen only as a reinterpretation of the famous Serbian epic poem, but also as a literary work in its own right firmly connected with modern theater tendencies.

References

Михиз 1986: Борислав Михајловић Михиз. Издајице. Београд: Бигз.
ЛИТЕРАТУРА
Бајчета 2017: Владан Бајчета. „Бановић Страхиња Борислава Михајловића Михиза – драма хотимице погрешног наслова”. Летопис Матице српске, књига 500, св. 3 (2017): 276–300.
Derksen 2008: Rick Derksen. Etimological Dictionary of the Slavic Inherited Lexicon. Leiden, Boston: Brill.
Ђурковић 2020: Урош Ђурковић. „О дидаскалијама и природи драмске комуникације”. Баштина, св. 52.
Pavice 2004: Patrice Pavice. Pojmovnik teatra. Prevela Jelena Rajak. Zagreb: Akademija dramske umjetnosti, Centar za dramsku umjetnost, Antibarbarus.
Jeзеркић 2006: Весна Језеркић. „Женски ликови у драмама Борислава Михајловића”. Михизова драма у европском контексту: зборник текстова. Ириг: Српска читаоница Ириг и Фонд „Борислав Михајловић Михиз”.
Несторовић 2016: Зорица Несторовић. Велико доба. Београд: Klett, 2016.
Ћирилов 1986: Јован Ћирилов. „Михизове чудне издајице”. Издајице. Борислав Михајловић Михиз, 385-403, Београд: Бигз.
Published
2021/04/15
Section
Članci