UNDERSTANDING OF ANGLICISMS IN FOURTH GRADE PRIMARY SCHOOL PUPILS IN RELATION TO SOCIODEMOGRAPHIC VARIABLES

  • Миљан Д. МИЉКОВИЋ
  • Снежана П. ПЕРИШИЋ
Keywords: borrowing comprehension, anglicisms, primary school, sociodemographic variables

Abstract


The adoption of words of foreign, English, origin can be characterized as a common social phenomenon. As it is necessary to understand unknown words and expressions in order to experience literary values, preparing a teacher for interpreting a text implies anticipating the projection of students in the field of vocabulary, semantics and phraseology. Anglicisms can often be understood as unreasonably used words that can slow down the process of experiencing and receiving literary and artistic texts. Precisely because of that, the main research goal is reflected in the examination of the understanding of words borrowed from the English language in the teaching of literature in the fourth grade. The research was conducted on a sample of 80 fourth grade students from elementary schools in Kosovska Mitrovica and Zvečan. The data obtained in the research indicate that students have a poor understanding of borrowed words and that their understanding depends on the school that the student attends and the material status of the family. Students whose families are of better material status have higher scores on the English language comprehension test. The obtained data partially confirm the research hypotheses

References

Боранијашевић 2017: Марија Боранијашевић. „Неоправдана употреба англицизама у новинарском дискурсу“. Пример дневне штампе, Годишњак Факултета за културу и медије, 9, IX,61–78.

Зечевић 2013: Снежана Зечевић. „Прошлост, садашњост и будућност енглеског језика као глобалног језика савременог друштва“.Баштина, св. 35, 15–25.

Илић 2003: Павле Илић. Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси (методика наставе). Нови Сад: Змај.

Кулић–Савковић 2019: Данијела Кулић–Савковић Катарина. „Употреба Јутјуба у настави енглеског језика на средњошколском нивоу“.Баштина, св. 49, 129–143.

Милатовић 2011: Вук Милатовић. Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави. Београд: Учитељски факултет.

Миљковић 2020: Миљан Миљковић. „Утицај појаве англицизма и енглеских речи у медијима на употребу англицизма у свакодневном говору код ученика школског узраста“. Баштина, св. 51, 179–192.

Николић 2010: Милија Николић. Методика наставе српског језика и књижевности. Београд: Завод за уџбенике.

Прћић 2005: Твртко Прћић. Енглески у српском. Нови Сад: Змај.

Filipović 1986: RudolfFilipović. Teorija jezika u kontaktu. Zagreb: JAZU- Školska knjiga.

Haugen 1953: EinarHaugen. The Norwegian Language in America. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Weinreich 1954: Weinreich Uriel. Language in contact. Amsterdam: John Benjamins.

Thomason 2013: Sara G.Thomason.Contact Explanations in Linguistics. In: The Handbook of Language Contact, ed. by Raymond Hickey. UK:Wiley-Blackwell.
Published
2021/12/21
Section
Članci