ЕМОЦИЈЕ У ОБРАЗОВНОМ КОНТЕКСТУ И ПРОЦЕНА КВАЛИТЕТА ПОСТОЈЕЋИХ ПЛАТФОРМИ ЗА ОНЛАЈН НАСТАВУ НА ТЕРИТОРИЈИ КОСОВА И МЕТОХИЈЕ

  • Душан Ј. РАНЂЕЛОВИЋ
  • Ружица M. МИХАЈЛОВИЋ
Ključne reči: средњошколци, академске емоције, онлајн настава, процена квалитета платформи, Косово и Метохија.

Sažetak


У раду је испитативана изражаност позитивних и негативних емоција средњошколаца из Косовске Митровице (Н=100) у току онлајн наставе као и њихова веза са проценама квалитета онлајн платформи за наставу на даљину. Коришћени инструменти: Упитник емоција постигнућа (AEQ), Упитник о процени квалитета постојећих платформи за онлајн наставу (УПКПОН1) и Упитник социодемографских варијабли.

Резултати су показали да се током онлајн наставе интензивније доживљавају позитивне емоције (уживање, понос, олакшање) у односу на негативне (бес, анксиозност и досада) те да је најизраженија позитивна емоција уживање, а најизраженија негативна емоција досада. Доживљај позитивних и негативних емоција током онлајн настве не корелира занчајно са школским успехом ученика. Највећи број ученика је за праћење онлајн наставе користио лап-топ, поседовао је интернет адекватане брзине и свој уређај за праћење наставе; ученици су изразили неутралан генерални став према онлајн наставиа,  а платформа Goole Meet је нашешће коришћена платформа з апраћење онлајн наставе. Потврђена је значајна повезаност између доживљаја позитивних и негативних емоција и општег става према онлајн настави. Постоји разлика у изражености појединих емоција у току онллаајн наставе с обзиром на пол и врсту средње школе коју ученици похађају.

Reference

Bognar, Dubovički 2012: Ladislav Bognar, Snježana Dubovački. Emocije u nastavi. Croatian Journal of Education, 14 (1), 135-163.
Boekaerts 2006: Monique Boekaerts. Understanding Students’ Affective Processes in the Classroom. In P. Schutz., R. Pekrun (Eds). Emotion in Education. San Diego. Academic Press. 37–56.
Brdovčak 2017: Barbara Brdovčak. The Relationship between Achievement Emotions, Appraisals of Control and Value, and Academic Success. Croatian Journal of Education, 19 (3), 29-41.
Burić 2008: Irena Burić. Uloga emocija u obrazovnom kontekstu – teorija kontrole i vrednosti. Suvremena psihologija 11(1), 77-92.
Cohen 1988: Jacob Cohen. Statistical power analysis for the behavior sciences. Hillsdle (Michigan): Lawrence Erlbaum Associates
Ђорђевић, Павловић, Весић-Павловић 2020: Данијела Ђорђевић, Зоран Павловић, Тијана Весић-Павловић. Мишљење студената о онлајн настави енглеског језика – могућности и ограничења. Зборник радова Филозофског факултета, 50 (4), 117-140.
Ellsworth, Tong 2006: Phoebe Ellsworth, Eddie Tong. What does it mean to be angry at yourself? Categories, appraisals, and the problem of language. Emotion, 6, 573-586.
Finlayson 2014: Maureen Finlayson. Addressing Math Anxiety in the Classroom. Improving Schools, 17 (1), 99–115.
Frenzel 2014: Anne Frenzel. Teacher emotions. In E. A. Linnenbrink-Garcia & R. Pekrun (Eds.). International Handbook of Emotions in Education. New York: Routledge. 494- 519.
Goetz, Pekrun, Hall, Haag 2006b: Thomas Goetz, Reinhard Pekrun, Nathan Hall, Ludwig Haag. Academic emotions from a social-cognitive perspective: Anteceents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Jounal of Educational Psychology, 76, 289-308.
Hamre, Pianta 2005: Bridget Hamre, Robert Pianta. Can Instructional and Emotional Support in the First-grade Classroom Make a Difference for Children at Risk of School Failure? Child Development, 76 (5), 949–967.
Hascher 2007: Tina Hascher. Exploring Students’ Well-Being by Taking a Variety of Looks into the Classroom. Hellenic Journal of Psychology, 4 (3), 331–349.
Hembree 1988: Ray Hembree. Correlates, causes, effects and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, 58, 47-77.
Kim 2020: Jinyoung Kim. Learning and Teaching Online During Covid-19: Experiences of Student Teachers in an Early Childhood Education Practicum. International Journal of Early Childhood, 52,145–158.
Ko, Rossen 2017: Susan Ko, Steve Rossen. Teaching Online: A Practical Guide. New York: Routledge.
Kolak, Majcen 2011: Ante Kolak, Melita Majcen. Emocionalne reakcije učenika u nastavnom procesu kao poticaj u razvoju kreativnosti. Međunarodni stručni skup Daroviti u procesu globalizacije. U: Grozdanka Gojkov Arad (ur.); Vršac: Viša škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihajlo Palov“ , Univeritatea de west “Aurel Viacu”, 337-360.
Kovačević, Radovanović, Radojević, Kovačević 2021: Jasmina Kovačević, Vesna Radovanović, Tamara Radojević, Jelena Kovačević. Efekti online nastave na visokoškolskim ustanovama za vreme pandemije COVID – 19. XXVII Skup TRENDOVI RAZVOJA: “ON-LINE NASTAVA NA UNIVERZITETIMA”, Novi Sad, 15 - 18. 02. 2021. 35-38.
Kragulj 2011: Snježana Kragulj. Odgojno-obrazovna klima u sveučilišnoj nastavi. Život i škola: časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 57, 35 – 60.
Krstić 2016: Ksenija Krstić. Socioemocionalni aspekti nastave i učenja. Nastava i vaspitanje, 65 (3), 471-490.
Krstić, Lazarević, Stepanović-Ilić 2016: Ksenija Krstić, Ljiljana Lazarević, Ivana Stepanović-Ilić. Dropout as a Result of Education with no Space for Diversity. In: Surian, Allesio (Ed.). Open Spaces for Interactions and Learning Diversities. Sense Publishers. 129–136.
Kuppens, Van Mechelen, Rijmen 2008: Peter Kuppens, Iven Van Mechelen, Frank Rijmen. Towards disentangling sources of individual differences in appraisal and anger. Journal of Personality, 76 (4), 969-1000.
Kuppens,Van Mechelen, Smits, De Boeck 2003: Peter Kuppens, Iven Van Mechelen, Dirk Smits, Paul De Boeck. The appraisal basis of anger: Specificity, necessity, and sufficiency of components. Emotion, 3 (3), 254-269.
Matković 2021: Nena Matković. Stavovi i percepcije studenata splitskog sveučilišta o provedbi online nastave za vrijeme trajanja epidemije Covid-19. Završni master rad. Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet.
Moore, Dickson-Deane, Galyen 2011: Joi Moore, Camille Dickson-Deane, Krista Galyen. E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet High Education, 14 (2), 129–35.
Milivojević, Selaković, Radosavljević, Vukajlović 2020: Vesna Milivojević, Žanka Selaković, Katarina Radosavljević, Zorica Vukajlović. Onlajn nastava u mlađim razredima osnovne škole. 8. Simpozijum „Tehnika i informatika u obrazovanju: nastavnici za nastavnike“ Fakultet tehničkih nauka u Čačku Univerziteta u Kragujevcu, Srbija, 18-20.2020.
Новаковић, Божић 2020: Александар Новаковић, Снежана Божић. Ставови студената србистике према платформама за електронско учење (Google classroom и Hangoust Meet). Методички видици, 11 (1), 13-28.
Oatley, Jenkins 2003: Keith Oatley, Jennifer Jenkins. Razumijevanje emocija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Outli 2005: Kit Outli. Emocije – kratka istorija, Beograd: Clio.
Pavlović, Ivanišević, Radišić, Lošonc 2021: Aleksandra Pavlović, Andrea Ivanišević, Mladen Radišić, Alpar Lošonc. Uticaj COVID – 19 i online učenja na visoko obrazovanje u Srbiji. XXVII Skup TRENDOVI RAZVOJA: “ON-LINE NASTAVA NA UNIVERZITETIMA”, Novi Sad. 189-192.
Pekrun, Goetz, Titz, Perry 2002: Reinhard Pekrun, Thomas Goetz, Wolfram Titz, Raymond Perry. Academic Emotions in Students’ Self-Regulated Learning and Achievement: A Program of Qualitative and Quantitative Research. Educational Psychologist, 37 (2), 91–105.
Pekrun, Goetz, Perry, Kramer, Hochstadt, Molfenter 2004: Reinhard Pekrun, Thomas Goetz, Raymond Perry, Klaudia Kramer, Michaela Hochstadt, Stefan Molfenter. Beyond test anxiety: Development and validation of the test emotions questionnaire (TEQ). Anxiety, Stress, and Coping, 17 (3), 287-316.
Pekrun, Goetz, Perry 2005: Reinhard Pekrun, Thomas Goetz, Raymond Perry. Achievement Emotions Questionnaire (AEQ)—User’s manual. Munich: University of Munich, Department of Psychology
Pekrun 2006: Reinhard Pekrun. The control – value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341.
Pekrun, Elliot, Maier 2006: Reinhard Pekrun, Andrew Elliot, Markus Maier. Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Journal of Educational Psychology, 98 (3), 583-597.
Pekrun, Stephens 2010: Reinhard Pekrun, Elizabeth Stephens. Achievement Emotions: A Control – Value Approach. Social and Personality Psyhology Compass, 4 (4), 238-255.
Perkins, Hill 1985: Perkins, Hill. Cognitive and affective aspects of boredom. British Journal of Educational Psychology, 76 (2), 221-234.
Petrešević, Sorić 2011: Đurđica Petrešević, Izabela Sorić. Učeničke emocije i njihovi prediktori u procesu samoregulacije učenja. Društvena istraživanja, 20 (1), 211-232.
Pivac, Pavkov-Hrvojević, Zorić 2021: Tatjana Pivac, Milica Pavkov-Hrvojević, Lana Zorić. Prednosti i nedostaci online nastave iz ugla profesora i saradnika. Studija slučaja: Prirodno – matematički fakultet u Novom Sadu. XXVII Skup TRENDOVI RAZVOJA: “ON-LINE NASTAVA NA UNIVERZITETIMA”, Novi Sad. 237-240.
Porobić 2012: Selma Porobić. Muzička skala kreativnosti (maska) po mjeri učenika. Naša škola, 1(2), 75–99.
Radišić, Videnović, Baucal 2015: Jelena Radišić, Marina Videnović, Aleksandar Baucal. Math Anxiety – Contributing School and Individual Level Factors. Europian Journal of Psychology of Education, 30 (1), 1–20.
Schutz, Hong, Cross, Osbon 2006: Paul Schutz, Ji Hong, Dione Cross Franci, Jennifer Osbon. Reflections on Investigating Emotions in Educational Activity Settings. Educational Psychology Review, 18 (4), 343–360.
Simić, Krstić 2014: Nataša Simić, Ksenija Krstić. School Characteristics Related to Primary and Secondary School Dropout in Serbia. The European Conference on Educational Research: The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe; Porto, Portugal, 2–5 September 2014.
Smith, Lazarus 1993: Craig Smith, Richard Lazarus. Appraisal components, core relational themes, and the emotions. Cognition and Emotion, 7(3-4), 233-269.
Stanković 2007: Tanja Stanković. Vaspitanje emocionalnosti u školi. Istočno Sarajevo, Zavod za udzbenike i nastavna sredstva.
Станковић-Јанковић 2012: Taња Станковић-Јанковић. Учење учења и емоције у настави. Бања Лука: Арт принт.
Stanković-Janković, Gojković 2015: Tanja Stanković-Janković, Vesna Gojković. Emocije u nastavi likovne kulture. Naša škola, 4 (1), 5–15.
Tracy, Robins 2007: Jessica Tracy, Richard Robins. The self in self-conscious emotions: A cognitive appraisal approach. In J. L. Tracy, R. W. Robins & J. P. Tangney (Eds.). The self-conscious emotions: Theory and research. New York: Guilford. 443-467.
Zeidner 1998: Moshe Zeidner. Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.
Objavljeno
2021/12/21
Rubrika
Članci