Contemporary film in the function of proaganda end history revision

  • Дејан Р. ДАШИЋ Vanredni profesor
Keywords: cinematography, history revision, mass media, Serbia

Abstract


The subject of this paper is the influence of cinema on the creation of the past different from that provided by written history. The goal is to show how films, especially documentaries and war spectacles, have a role to play in creating a desirable history. Revisionism on film is not based on new sources or new knowledge that has been obtained in a scientifically based way, but interpretations that are contrary to established historical facts are loaded with partial and unscientific methods. Using the method of content analysis, we will present the topic through, two Kosovo, one Croatian and one French film, of different genres, created in the second decade of the 21st century.

References

Васић, Драгиша (2020). Историја и национални идентитет у сарајевској магли: примјери политизације и митологизације бошњачког историјског наратива. Токови историје, 2/2020, 209-232.


Дашић, Дејан (2015). Кинематографија као средство креирања негативних стереотипа о Србима .  Социолошки преглед, vol. XLIX, бр. 1, (2015) 25–46.


Делетић Здравко (2013). Истраживање историје. Косовска Митровица: Филозофски факултет, 2013.


Делетић Здравко (2019). Историјски метод и ревизионизам. У: Дашић. Дејан,  Наука и метод:            методологија научноистраживачког рада. Београд: Доситеј, 96-102.


Марковић, Милета (2011). Зло постаје право. Јагодина: Златна књига.          


Митровић-Марић, Јелена (2009). Млади и Косово. У:  Даница, српски народни илустровани календар. Београд: Вукова задужбина, 173-177.


Маширевић, Љубомир (2014). Опадање политичке културе у Холивуду. Култура, бр. 2, 153-167.  


Шуваковић, Урош (2010). Културна политика бивших југословенских република Босне и Херцеговине и Хрватске у огледалу њихових националних кинематографија (1993-2008). У: Б. Стевановић, А. Костић, Lj. MitЉ Митровићrović (ур.), Медији и култура мира на Балкану Ниш: Филозофски факултет Универзитета у Нишу, Центар за социолошка истраживања, 221- 233.


 


Bodrijar, Žan (1991).  Simulakrumi i simulacija.Novi Sad: Svetovi.


Bodrijar, Žan (1998). Savršen zločin. Beograd: Beogradski krug.


Butakov, Јaroslav (2014). Američki ratni mitovi, Ruska reč, 28.5.2014


Gilić, Nikica (2007). Vrste i žanrovi filmova. Zagreb: Zagrebački holding.


Grierson, John (1996). Grierson on Documentary. Berkeley, CA: University of California Press.


Hobsbaum, Erik (2003). O istoriji, teoriji, praksi i razvoju istorije i njenom značaju za savremeni svet. Beograd: Otkrovenje.


Jameson, Frederic (1995). Postmodernizam u poznom kapitalizmu. Beograd: Art press.  


Johannes, Fried (1996). Wissenschaft und Vorstellungskraft. Das Beispiel der Geschichte. Historische Zeitschrift, vol. 263, no. 2,  291–316.


Kasapović, Mirjana. (2019). History, historical revisionism and the politics of history. ČSP, No. 3, 939-960.


Kuljić, Todor (2006). Култура сећања: теоријска објашњења употребе прошлости. Beograd:  Čigoja.


Kršinić - Lozica, Ana (2018) Jasenovac na filmu: manipulacije identitetima i izvedba pamćenja, U: S. Odak, A. Benčić & D. Lucić (eds.) Jasenovac: Manipulacije, kontroverze i povijesni revizionizam. (143-167)  Jasenovac:  JUSP Jasenovac.


Milutinović, Zoran (2018). Bitka za prošlost. Ivo Andrić i bošnjački nacionalizam. Beograd: Geopoetika izdavaštvo.


Prnjat, Aleksandar (2019). Xenophobia and Identitarian Nationalism. In: V. Milisavljević & N. Mićunović (eds.), Xenophobia, Identity and New Forms of Nationalism, (240-251).  Belgrade, Institute of Social Sciences.


Perica, Vjekoslav (2006). Балкански идоли: Религија и национализам у југословенским државама.1.Beograd: Biblioteka XX vek : Knjižara Krug.


Rosenstone, Robert. History on film/film on history. Harlow, England: Longman/Pearson, 2006.


Thiele, Martina. Journalistische Kontroverse über den Holocaust im Film. Berlin: Lit verlag, 2007.


Vajt, Hejden. Metaistorija. Podgorica: CID, 2011.  


Zvijer, Nemanja (2005). Hollywood industry: Correlation between film production and political discourse. Sociologija, XLVII (1), 45-66. 


Zvijer, Nemanja (2014). Cultural reflections of war crisis: the picture of war in the 1990 croatian cinema. Теме,  Г. XXXVIII (1),  67-88.


Šuvaković, Uroš (2011). Edvard S: Herman i Dejvid Piterson – dosledni kritičari američke “politike genocida” Sociološki pregled, vol. XLV, no. 4, 575–584.


Škorić Mаrko, Bešlin Milivoj (2017). Politics of Memory, Historical Revisionism, and Negationism in Postsocialist Serbia. Filozofija i društvo, XXVIII (3)., 631-649.


 


ЕЛЕКТРОНСКИ ИЗВОРИ


 


Council of Europe, Parliamentary Assembly, Investigation of allegations of inhuman treatment of people and illicit trafficking of human organs in Kosovo, Resolution 1872, 25 January 2011, http://www.assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=17942&lang=en. Datum pristupa 22. 10.2020


Film na albanskoj televiziji falsifikovao istoriju na štetu Srba, Politika (2020. o6. 03). Internet edition: http://www.politika.rs/scc/clanak/455286/Film-na-albanskoj-televiziji-falsifikovao-istoriju-na-stetu-Srba. Datum pristupa 15.10.2020


Jack, Bryan. Feature Films as History. Journal of the Social Studies, Volume 76, No. 1, 2015. https://ojcs.siue.edu/ojs/index.php/jicss/article/view/3110/1096. Datum pristupa 12.10.2020


Pavelić, Boris (2020). Jakov Sedlar “prilagodio” iskaz žrtve Jasenovca: Otkrili smo novu podvalu u kontroverznom filmu, Novi list. http://novilist.hr/Vijesti/Hrvatska/Jakov-Sedlar-prilagodio-iskaz-zrtve-Jasenovca-Otkrili-smo-novu-podvalu-u-kontroverznom-filmu.  Datum pristupa 21.6.2020.


Rosenstone, Robert (1995).  The Historical Film as Real History, Film-Historia, Vol. V, No.1, 5-23. http://www.culturahistorica.es/rosenstone/historical_film.pdf. Datum pristupa 12.10.2020


 


ЛИСТА АНАЛИЗИРАНИХ ФИЛМОВА


 


Jakov Sedlar (2016) „Jasenovac-truth


https://www.youtube.com/watch?v=EkspsxlR7SQ&list=PLcrt0YDw11A5HFnyymca7WZ55JjCaVX5j&index=1 (I)


https://www.youtube.com/watch?v=x2LMjBk3HfQ&list=PLcrt0YDw11A5HFnyymca7WZ55JjCaVX5j&index=2 (II)


https://www.youtube.com/watch?v=YWd5oKnYWyY&list=PLcrt0YDw11A5HFnyymca7WZ55JjCaVX5j&index=3 (III)


https://www.youtube.com/watch?v=MrpYEazHiDQ&list=PLcrt0YDw11A5HFnyymca7WZ55JjCaVX5j&index=4 (IV)


Rrahman Fetahu (2013) Azemi Kosoware sniper


https://www.youtube.com/watch?v=iuutvn00sI8


Ekrem Kryeziut (2010) Kodi i Jetës


https://www.youtube.com/watch?v=bqE-jyFik0E


Yann Gozlan (2010)  fr. Captifs; eng. Caged


https://mojtv.hr/film/112104/zatoceni.aspx

Published
2022/07/10
Section
Članci