TRADITIONAL CULTURE IN THE FIRST CYCLE OF BASIC EDUCATION IN THE REPUBLIC OF SERBIA

  • Бојана Д. СЕКУЛИЋ
Keywords: traditional culture, primary education, curricula, curricula.

Abstract


This paper presents the results of the analysis of the content related to the knowledge of traditional culture in the current curricula for the first cycle of primary education. Primary education in the Republic of Serbia is divided into two cycles with four grades each. In the first cycle there is class teaching, and in the second there is subject teaching. This analysis includes curricula, as well as their amendments, in the period from 2004 to the end of 2021. In these amendments, the contents of traditional culture have been constantly in various stages of change, adapting to changes in the ruling system of social values, the processes of interculturalism and globalization.

The main starting point in this paper, which was confirmed after the research, is that in the curricula can be identified content related to knowledge of traditional culture, such as: language, values, moral principles, customs, folklore, beliefs, myths , legends, rituals and ceremonies. These contents are especially represented in the following subjects: Serbian language, Music culture, Religious education, Folk tradition and Mother tongue with elements of national culture, and then to a lesser extent in other subjects, such as: The world around us (first and second grade), Nature and Society (third and fourth grade), Art Culture and Physical Education. The goals of teaching in these subjects are mainly: acquiring knowledge of folk traditions, preserving national and religious identity, nurturing the traditions and culture of Serbian and other peoples living in the Republic of Serbia, adopting the spiritual values of the church or community to which they historically belong and developing interculturality. The importance of traditional culture in the curriculum for the first cycle of primary education is great, because through them students gain knowledge about the cultural and spiritual values of the community to which they belong and, at the same time, strengthen their personal, ethnic, religious and national identity. identities.

 

References

Анђелковић 2012: Петар Анђелковић. Српско друштво - Без онога јуче шта смо ми данас?. Косовска Митровица: Филозофски факултет Универзитета у Приштини.


 


Babić 2008: Jovan Babić. „Etika i moral“. Theoria, 51 (2) 35-48. DOI:10.2298/THEO0802035B


 


Базић-Пешић 2012: Јован Базић - Михаило Пешић. Социологија. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену.


 


Белојица Павловић-Цицовић Сарајлић 2018: Биљана Белојица Павловић - Драгана Цицовић Сарајлић. Национално васпитање у настави музичке културе. Косовска Митровица: Универзитет у Приштини, Учитељски факултет; Факултет уметности.


 


Ђорђевић 2012: Драгомир Д. Ђорђевић. „Традиција као фактор континуитета у социологији културе“. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 42-1, 173-180.


 


Ивановић Баришић 2019: Милина Ивановић Баришић. „Традиционална култура и медији“. Традиционална естетска култура. Зборник радова. Прир. Драган Жунић. Ниш: Огранак САНУ у Нишу, Универзитет у Нишу, Факултет уметности, 53-65.


 


Јеремић-Миленовић 2020: Биљана С. Јеремић – Живорад М. Миленовић. „Друштвени контекст наставе музичке културе у функцији неговања традиционалног народног стваралаштва Срба“. Баштина, 52, 441-461. doi: 10.5937/bastina30-29205


 


Милошевић 2021: Јована Милошевић. „Традиционална народна кола у настави музичке културе за млађи школски узраст“. Норма, 26 (1), 39-51. https://doi.org/10.5937/norma2101039M


 


Митровић 2017: Милена Б. Митровић. „Слике традиционалне културе у настави српског језика за млађе разреде“. Иновације у настави - часопис за савремену наставу, 30 (3), 106-116. https://doi.org/10.5937/inovacije1703106M


 


Настић 2020: Невена Г. Настић. „Социолошки приступ разумевању православне верске наставе у првом циклусу основног образовања и васпитања“, Зборник Учитељског факултета, 14, 485-497.


 


Пијановић 2021: Петар Пијановић. Српска култура у XVIII и XIX веку. Нови Сад: Матица српска.


 


Питулић 2018: Валентина Питулић. „Усмено наслеђе Срба са Косова и Метохије“. Косово и Метохија: јуче, данас, сутра. Зборник радова. Ур. Станић Драган. Нови Сад: Матица српска, 105-113.


 


Radulović-Blagojević 2013: Lidija B. Radulović-Mirko Blagojević. „Tradicionalna verska kultura, narodno i oficijelno pravoslavlje“. Kultura, 141, 23-36. https://doi.org/10.5937/kultura1341023R


 


Судзиловски-Ћалић и др. 2012: Данијела Судзиловски-Маја Ћалић и др. „Музичка и народна традиција у предметима у млађим разредима основне школе“. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 14, 255-266.


 


Uhrinová-Zentko 2014: Miriam Uhrinová-Jozef Zentko. „Implementation of communication elements of folk culture into process of primary education in Slovakia“. Informatologia, 47 (2-3), 115-120. Preuzeto sa https://hrcak.srce.hr/125804


 


Цицовић Сарајлић-Павловић 2018: Драгана Ј. Цицовић Сарајлић-Биљана М. Павловић. „Историјски развој српске духовне музике и њен васпитни значај у настави музичке културе“. Баштина. 45, 427-46. https://doi.org/10.5937/bastina1845427C.


 


 

Published
2022/04/05
Section
Članci