SWOT ANALYSIS OF THE HEALTH AND TOURIST CENTER RAJSKA BANJA - POSSIBILITIES OF TOURISM DEVELOPMENT

  • Соња М. ВУЈОВИЋ Економски факултет Универзитета у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Република Србија
  • Ивана Д. ВУЧИНИЋ Економски факултет Универзитета у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Република Србија
Keywords: health tourism, medical tourism, spa tourism, wellness, SWOT analysis

Abstract


People have traveled for a long time to various destinations to use medical services that in the period of health tourism were related to disease prevention, rehabilitation, but also treatment with the help of natural factors. In the second half of the 20th and the beginning of the 21st century, health tourism went beyond the initial framework through a qualitative and quantitative change in the tourist offer. Health tourism implies a temporary change of place of permanent residence for the purpose of health prevention, rehabilitation, use of wellness treatments, as well as the most complex medical procedures. An important resource basis for health tourism is the spa places where appropriate health resorts have been built. The Republic of Serbia is known for its very rich and diverse offer of spa destinations. The study, without the intention to determine a standardized definition of the term, presents various aspects of health tourism and a brief analysis of the development of spa tourism in Serbia. The subject of this paper is the SWOT analysis of the health and tourism center Rajska Banja, with an emphasis on the possibilities of tourism development in the municipality of Zvecan. The aim of the paper is to point out through the valorization of the spa potential in Kosovo and Metohija that health tourism in this area needs a new development concept in accordance with modern trends in the tourist market, in the function of strengthening the tourist offer.

References

Bookman-Bookman 2007: M. Z. Bookman and K. R. Bookman. Medical Tourism in Developing Countries. New York: Palgrave MacMillan.


Бошков 2021: В. Бошков. Трендови и иновације у туризму. Нови Сад: Висока пословна школа струковних студија.


Вујадиновић-Шабић 2021: С. Вујадиновић и Д. Шабић. Географија 3. Београд: Нови Логос.


Gurel-Tat 2017: E. Gurel and M. Tat. Swot analysis: a theoretical review. The Journal of International Social Research, Vol. 10, Issue: 51. p. 994-1006.


Глигоријевић-Нововић 2014: Ж. Глигоријевић и М. Нововић. Здравствено – рекреативни туризам у процесу развоја бањских и планинских туристичких места. Економске теме, Vol. 52, No. 4. стр. 509-522.


Димитријевић-Сушић 2015: Д. Димитријевић и В. Сушић. Велнес спа – специфичан облик здравственог туризма. Facta universitatis – series: Economics and Organization, Vol. 12, No. 1. стр. 69-81.


Зечевић 2004: Б. Зечевић. Округли сто на тему: Менаџмент у бањском туризму и специјални програм у бањама. Врњачка Бања: Туристичка берза бања.


Извештај „Стање вода на Косову” 2010: Стање вода на Косову. Приштина: Министарство животне средине и просторног планирања.


Катанић 2017: З. Катанић. Валоризација културних вредности Косова и Метохије у функцији јачања туристичке понуде. Београд: Универзитет Сингидунум.


Кнежевић–Ђекић 2003: М. Кнежевић и Т. Ђекић. Функционална својства Косовско- Метохијских бања. Баштина Приштина – Лепосавић, бр. 16. стр. 257-268.


Kaspar 1996: C. Kaspar. Gesundheitstourismus im trend. In Institut für Tourismus und Verkehrswirtschaft. (Ed.) Jahrbuch Der Schweizer Tourismuswirtschaft 1995/96. St. Galleen: Institut für Tourismus und Verkehrswirtschaft. p. 53-61.


Cormany 2017: D. Cormany. Introduction to the phenomenon of ”medical tourism”. Еdited by FrederickJ. DeMicco, Medical tourism and wellness: hospitality bridging healthcare (H2H). USA: Apple Academic Press Inc. p. 20-42.


Маџар-Лазибат и др. 2016: Т. Маџар, Т. Лазибат и Ј. Микулић. Мерење квалитета услуга у здравственом туризму. Пословна изврсност, Vol. 10, No. 1. стр. 187-202.


Милентијевић-Недељковић 2010: Г. Милентијевић и Б. Недељковић. Термоминералне воде Бањске, потенцијалност, квалитет, могућност коришћења. Рударски радови, бр. 1 (2010). стр. 147-158.


Милићевић 2013: С. Милићевић. Здравствени туризам – мегатренд на туристичком тржишту. Мегатренд ревија, Vol. 10, No. 4. стр. 163-176.


Попеску 2018: Ј. Попеску. Маркетинг у туризму и хотелијерству. Београд: Универзитет Сингидунум.


Протић 1995: Д. Протић. Минералне и термалне воде Србије. Београд: Геоинститут. Посебна издања књига 17.


Pearce-Robinson 1991: J. Pearce and R. B. Robinson. Strategic Management: formulation, Implementation and Control. Irwin.


Smith-Puczkó 2009: M. Smith and L. Puczkó. Health and wellness tourism. London: Butterworth Heinemann.


Тарцан-Атес и др. 2015: Р. Тарцан, М. Атес и В. Е. Саит. Вредновање ефеката стратегијског менаџмента установа на избор здравствено туристичке дестинације. Маркетинг, Vol. 46, No. 2. стр. 124-131.


Thompson-Strickland 2001: A. A. Thompson and A. J. Strickland. Strategic Management- Concepts and Cases, (12th Edition). USA: McGraw-Hill.


Harrison-St. John 2004: J. S. Harrison and C. H. St. John. Foundations in Strategic Management. USA: South Wester.


Henderson 2003: J. C. Henderson. Healthcare Tourism in Southeast Asia. Tourism Review International. 7(3-4). p. 111-121.


Horowitz-Rosensweig 2008: Michael Horowitz and Jeffrey Rosensweig. Medical Tourism vs. Traditional International Medical Travel: A Tale of Two Models. International Medical Travel Journal. p. 1-14.


Wray-Laing et. al. 2010: M. Wray, J. Laing and C. Voigt. Byron Bay: an alternate health and wellness destination. Journal of Hospitality and Tourism Management, No. 17. p. 158- 166.

Published
2022/06/28
Section
Članci