APPLICATION OF INTEGRATIVE MODEL OF DEVELOPING TEACHING IN THE SUBJECT NATURE AND SOCIETY
Abstract
This work is an attempt to present integrative teaching as an innovative model, to point out its advantages and great possibilities in teaching as well as to determine its application in teaching Nature and society. Our task was to draw attention to the importance of applying integrative model in teaching Nature and society and to the contents of certain spheres of teaching that can be integrated through this teaching subject. Active role of students in the process of teaching is widely insisted upon nowadays, because of which teachers are expected to choose contents, activities or certain models which will be the most efficient in realization of the teaching process. In accordance with the defined topic and the research subject, objects and tasks, as well as the study of relevant literature, we pointed out that the topic is extremely actual and important for teaching Nature and society, especially for theory and practice within the subject. The research showed that contents integration offers teachers the possibility to find authentic ways to join different aspects of the teaching material, by which the contents are interpreted and presented in an interesting and meaningful way.
References
Буљубашић-Кузмановић 2007: Буљубашић-Кузмановић Весна. „Студентска просудба учинковитости интегративног учења“. Одгојне знаности, 9(2). Осијек: Филозофски фа-култет.
Брунер 1990: Џером Брунер. Ток конгитивног развоја - Конгитивни развој детета. Београд: Савез друштава психолога Србије.
Вилотијевић 2006: Нада Вилотијевић. Интегративна настава природе и друштва. Београд: Школска књига.
Вилотијевић-Вилотијевић 2008: Младен Вилотијевић, Нада Вилотијевић. Иновације у настави. Врање: Учитељски факултет.
Вилотијевић, Мандић 2015: Младен Вилотијевић, Данимир Мандић. Управљање развојним променама у васпитно-образовним установама. Београд: Учитељски факултет.
Видосављевић, Павловић 2013: Слађана Видосављевић, Биљана Павловић. „Значај интегративне наставе у млађим разредима основне школе“. Зборник радова Учитељског факултета, бр.7, 233-243.
Влаховић 2012: Бошко М. Влаховић. Образовање у друштву умрежене културе, Београд: Српска академија наука.
Дробњак 2007: Наташа Дробњак. Интегративна настава. Образовна технологија(1-2). Београд: Учитељски факултет.
Ђорђевић 2007: Весна Ђорђевић. „Иновативни модели наставе“. Образовна технологија, 4. 76-97.
Јањић, Максимовић, Ђигић, Божић. 2014: Марина Јањић, Јелена Максимовић, Гордана Ђикић, Снежана Божић. Практикум за реализацију професионалне наставне праксе.Ниш: Филозофски факултет.
Минић-Јовановић 2020: Весна Минић, Марија Јовановић. „Интегративна настава у савременој основној школи“. Баштина, св. 50, 373–385.
Франковић, Преград, Шимлеша 1963: Драгутин Франковић, Златко Преград, Перо Шимлеша (уредници). Енциклопедијски речник педагогије. Загреб: Матица хрватска
Пијановић 2015: Петар Пијановић (ур.). Лексикон образовних термина. Београд: Учитељски факултет.
Радојичић-Лукић 2011: Жељана Радојичић-Лукић. Образовна технологија 4. Интегративна настава у савременом образовном процесу. Београд: Савез учитеља Републике Србије.
Радовић 2021: Вера Ж.Радовић. Дидактика расуђивања 1. Београд: Учитељски факултет.
