THE IMPORTANCE OF MULTIMODALITY IN ONLINE TEACHING OF SERBIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract
Today's foreign language teaching increasingly involves the daily use of new technologies and the development of digital literacy of both teachers and students. With the goal of realizing pedagogical work in a digital environment, there are also needs for new approaches and learning. In this regard, among modern approaches, multimodality and the use of modes in the creation of teaching materials stand out. Namely, multimodality is a phenomenon of communication that includes semiotic resources or modes such as text, photos, videos, audio recordings, graphs, colors, illustrations, gestures. Bearing in mind what multimodality in teaching entails, it is not surprising that some teachers choose active and creative use of modes when create didactic materials in a digital environment. Despite the fact that the topic of teaching Serbian as a foreign language is becoming more prevalent, both in practice and in scientific literature, the need for teaching materials in a virtual environment is still present. Therefore, some authors, more precisely, teachers of the Serbian language as a foreign language, who choose an online environment for their teaching work, happily decide to use numerous modes in creating online language courses because they make teaching interesting and visually attractive for members of another nation. For this reason, the goal of this paper is to point out the existence and importance of multimodality and modes in online teaching of Serbian as a foreign language, based on the collected scientific works that deal with the mentioned topic.
References
Адами 2016: Elisabetta Adami. Handbook of Language and Society. (ed. O. Garcìa, N. Flores and M. Spotti Oxford). Oxford: Oxford University Press.
Беземер-Крес 2008: Jeff Bezemer, Gunther Kress. “Writing in Multimodal Texts A Social Semiotic Account of Designs for Learning“. Written Communication, Vol. 25, 166-195.
Бјелаковић-Ајџановић 2011: Исидора Бјелаковић, Јелена Ајџановић. „Онлајн курс српског језика као страног: конципирање и реализација“. Српски као страни језик у теорији и пракси II, Тематски зборник радова. Ур. Весна Крајишник. Београд: Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик. 289-296.
Веиш-Таундроу 2010: Viniti Vaish, Phillip A. Towndrow. “Multimodal Literacy in Language Classrooms”. In: N. H. Hornberger, S. Lee McKay (eds.), Sociolinguistics and Language Education (New perspectives on language and education). Bristol: Multilingual Matters, 317-345.
Видосављевић 2021: Милена Видосављевић. Улога наставника у примени и развоју мултимодалног учење у настави страних језика. Докторски рад. Београд: Филолошки факултет.
Видосављевић 2022: Милена Видосављевић. „Искуства наставника у вези са наставом/учењем на даљину током пандемије Ковид-19“. Баштина, вол. 32, бр. 56, 435-449.
Јањић 2018: Марина Јањић. Методика наставе српског као завичајног језика. Ниш: Удружење Академска српска асоцијација Ниш.
Коуп-Каланцис 2009: Bill Cope, Mary Kalantzis. “Multiliteracies: New literacies, new learning“. Pedagogies: An International Journal, 4, 164–195.
Крес-Вен Лувен 2001: Gunther Kress, Theo Van Leeuwen. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication, London: Edward Arnold.
Крес 2010: Gunther Kress. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London: Routledge.
Мајер 2001: Richard E. Mayer. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
Милер-ЕмсиВи 2013: Suzanne M. Miller, Mary B. McVee. Multimodal Composing in Classrooms: Learning and Teaching for the Digital World. New York: Routlegde.
Милићевић Добромиров 2020: Наташа Милићевић Добромиров. „Интернет курсеви српског језика“. Српски као страни језик у теорији и пракси IV. Тематски зборник радова. Ур. Весна Крајишник. Београд: Филолошки факултет. 117-130.
Миљковић 2020: Милица Миљковић. „Српски онлајн – Нове могућности за ученике и наставнике“. Српски као страни језик у теорији и пракси IV. Тематски зборник радова. Ур. Весна Крајишник. Београд: Филолошки факултет. 487-500.
New London Group 1996: “A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures“. Harvard Educational Review, 66: 60– 92. <http://newarcproject.pbworks.com/f/Pedagogy+of+Multiliteracies_New+London+Group.pdf> [20. јануар 2023.]
Новаковић 2022: Александар Новаковић. „Најчешће недоумице предавача у вези са наставом српског као страног језика“, Филолог, XIII, 115-142.
Папагеоргију-Ламерас 2017: Vasiliki Papageorgiou, Petros Lameras. “Multimodal Teaching and Learning with the Use of Technology: Meanings, Practices and Discourses”. International Association for Development of the Information Society, 133-141.
Перић 2011: Nevena Perić. „Primena web 2.0 alata u osnovnim školama – Imperativ savremenog obrazovanja“. Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja. 6. Međunarodni Simpozijum, 3−5. jun 2011.<http://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/tio6/radovi/8)%20Softveri%20u%20nastavi/PDF/805%20Nevena%20Peric.pdf>. [15. јануар 2023.]
Радић Бранисављевић-Миловановић 2014: Marina Radić Branisavljević, Marina Milovanović. „Savremene tehnologije u nastavi stranih jezika“. Međunarodna naučna konferencija Sinteza, 500-504.
Спасић 2021: Наташа Спасић. „Употреба веб-алата у настави српског као страног језика“. Verba iuvenium, Issue 3, 209-223.
Суботић-Бјелаковић 2011: Љиљана Суботић, Исидора Бјелаковић. „Hook up! – Платформа за учење страних језика“. Српски као страни језик у теорији и пракси II. Тематски зборник радова. Ур. Весна Крајишник. Београд: Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик. 281-288.
Суботић-Дражић 2011: Љиљана Суботић, Јасмина Дражић. „Информатичко-програмска решења за конципирање онлајн курса српског језика“. Српски као страни језик у теорији и пракси II. Тематски зборник радова. Ур. Весна Крајишник. Београд: Филолошки факултет, Центар за српски као страни језик. 297-304.
Џевит 2013: Carey Jewitt. “Multimodal methods for researching digital technologies”. In: The Sage handbook of digital technology research. Los Angeles: SAGE, pp. 250-265.
Џевит 2008: Carey Jewitt. “Multimodality and literacy in school classrooms”. Review of research in education, 32(1), 241-267.