THE INFLUENCE OF FACTORS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION ON THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL AWARENESS THROUGH THE TEACHING OF SCIENCE

  • Ивана Б. СИМИЈОНОВИЋ
  • Слађана Т. ВИДОСАВЉЕВИЋ
Keywords: environmental awareness, factors of environmental awareness, environment, school, family, kindergarten, peer group, science teaching

Abstract


  Environmental awareness as an integral part of ecological culture, i.e. part of general culture, is subject to the influence of various factors that lead to its development. Therefore, the subject of this research is reflected in determining the dominant factors that lead to the acquisition of ecological knowledge, and therefore to the development of ecological awareness.

The presented research was conducted on a sample of 170 fourth-grade pupils from the ​​Kosovo and Metohija area. The obtained data confirm the third research hypothesis, while the other two hypotheses are not confirmed. Life in nature, that is, cooperation with nature, can be significantly statistically predicted based on kindergarten, school, family and peer group as dominant factors influencing the development of environmental awareness. The reflection of the conducted research can be reflected in the attempts of practitioners to "win" the peer group on their side, having knowledge of the impact on the development of environmental awareness.

References

 Andevski, 1997: Milica Andevski. Uvod u ekološko obrazovanje, Filozofski fakultet, Novi Sad.


Brun, 2001: Gordana Brun. Obrazovanje i vaspitanje za opstanak, Zadužbina Andrejević, Beograd.


Видосављевић, 2010: Слађана Видосављевић. Садржаји из области заштите и унапређења животне средине у настави природе и друштва, докторска дисертација. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену ̶ Лепосавић, Универзитет у Приштини – Косовској Митровици.


Видосављевић, 2021: Слађана Видосављевић. Еколошко васпитање у предшколским установама. Лепосавић: Учитељски факултет у Призрену ̶ Лепосавић.


Kilibarda, 1998: Krsto Kilibarda. Moralno-ekološka kultura, Draganić, Beograd.


Kundačina, 2006: Milan Kundačina. Činioci ekološkog vaspitanja i obrazovanja učenika, Učiteljski fakultet, Beograd.


Lipovac, Sakač et al. 2017: Vlasta Lipovac, Marija D. Sakač, Aleksandar Janković i Jelena Raičević. Didaktičko metodički pristup razvitku ekološke svijesti dijece u pripremnom predškolskom kurikulumu. Socijalna ekologija, vol. 26, No.3.


Mišković, 1997: Milan Mišković. Ekološka kriza i ekološka svest omladine, Viša škola za obrazovanje vaspitača, Šabac i Eko centar, Beograd.


Симијоновић, 2022: Ивана Симијоновић. Интегративни приступ реализацији еколошких садржаја у настави природе и друштва, докторска дисертација. Бијељина: Педагошки факултет у Бијељини, Универзитет у Источном Сарајеву.


Симијоновић  ̶  Круљ, 2022: Ивана Симијоновић  ̶  Јелена Круљ. Настава природе и друштва у функцији развоја еколошке свести ученика четвртог разреда основне школе. Баштина, св. 58, 487 ̶ 496.


Šušnjić, 1998: Đuro Šušnjić. Religija, Čigoja, Beograd 1998.

Published
2023/03/21
Section
Članci