CONTRIBUTIONS TO THE STUDY OF VLACHI CULTURE AND CUSTOMS IN EASTERN SERBIA

  • Ена С. МИРКОВИЋ
Keywords: Eastern Serbia, Vlachs, culture, history, tradition, Vlach magic

Abstract


The territory of Eastern Serbia throughout history was known for the presence of the Vlach population. The Vlachs came to northeastern Serbia from different regions and were divided into two groups: the Ungrujans and the Carans. The Ungrujans came from the area of Hungary (Transylvania and Banat), while the Carans came from Wallachia and Moldavia. These two groups were not homogeneous, they mixed with each other as well as with the local Serbian population. Nevertheless, during the 20th century and until today, the Vlachs kept their culture and customs, which are significantly different from the Serbian ones.

Eastern Serbia is known for Vlach customs, which are inevitably connected with the use of magic, which was an inseparable part of Vlach culture, as well as folk medicine in these regions. Each place had its own sorcerer or sorceress to whom the local population turned for help. Not everyone could be a sorcerer, but this ability was passed down from generation to generation. The Vlachs have always had a rich and interesting mythology, a set of beings, deities, and demons to whom they turned when needed for help. A special place in Vlach magic was occupied by the cult of the Great Mother - Muma Paduri, who was the protector of women. The Vlachs also believe in the power of certain animals and plants that have magical effects.

Rituals in Vlach culture were mostly performed in public places, at crossroads, next to rivers and roads. Ritual sites were generally considered off-limits to men, and many rituals are still performed that way today

References

Глишић 2011: Венцеслав Глишић. Досије о Благоју Нешковићу: прилози за биографију. Београд: Службени гласник.


Dragić 1991: Milorad Dragić. Etnomedicina. Beograd: Odeljenje za etnologiju Filozofskog fakulteta.


Ђорђевић 2010: Милорад Ђорђевић. „Власи у Хомољу. Браничевски гласник, бр. 7, 69−81.


Đorđević 1953: Tihomir Đorđević. ,,Vampir i druga bića u našem narodom verovanju i predanju“. Srpski etonografski zbornik, LXVI, Beograd: Srpska akademija nauka, 242−268.


Зечевић 1968: Слободан Зечевић. „Шумска мајка“. Развитак, бр. 7, 94–103.


Јојић Павловски 2009: Јасна Јојић Павловски. Влашка магија. Нови Сад: Прометеј.


Кнежевић 1967: Сребрица Кнежевић. „Славе теткама−архаични ритуали за заштиту здравља.“  Развитак, бр. 6, 69−78.


Милосављевић 1913: Сава Милосављевић. ,,Обичаји српског народа из среза хомољског. Српски етнографски зборник. Ур. Сава Милосављевић − Тихомир Ђорђевић. Београд: Српска краљевска академија, 1−269.


Мирковић − Славковић 2014: Ена Мирковић − Божица Славковић. „Општи поглед на здравствене прилике у Југославији у периоду пре и после Другог светског рата (до 1960).Зборник радова са VI научно–стручног скупа ,,Историја медицине, фармације, ветерине и народна здравствена култура“. Ур. Надежда Педовић. Зајечар: Историјски архив „Тимочка крајина“, 157–167.


Мирковић − Славковић 2015: Ена Мирковић − Божица Славковић. „Здравље у народном животу у традицији и свакодневици у источној и јужној Србији.Зборник радова са VII научно–стручног скупа ,,Историја медицине, фармације, ветерине и народна здравствена култура. Ур. Надежда Педовић. Зајечар: Историјски архив „Тимочка крајина“, 193–205.


Petranović 1988: Branko Petranović. Istorija Jugoslavije. Beograd: Nolit.


Sinani 2013: Danijel Sinani. Demoni i rituali, Periodični rituali i demonologijanarodne religije Srba. Beograd: Srpski geneaološki centar: Odeljenje za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta.


Ћирковић 2009: Сима Ћирковић, „Из народне медицине Ибарског Колашина.“ Ибарски Колашин, природа и традицијска култура. Ур. Миљана Стојановић. Београд: Центар за научна истраживања САНУ и Универзитета у Крагујевцу, 149−164.


Туцаков 1965: Јован Туцаков. Психосугестивни елементи у народној медицини Сврљишког Тимока. Београд: Научно дело.


Чајкановић 1994a: Веселин Чајкановић. О божанствима брака код Срба. Студије из српске религије и фолколора 1925–1942.Сабрана дела из српске религије и митологије. Ур. Војислав Ђурић.  Београд: Српска књижевна задруга, 332–352.


Чајкановић 1994б: Веселин Чајкановић. „Безлични демони и божанства, Стара српска религија и митологија.“ Сабрана дела из српске религије и митологије. Ур. Војислав Ђурић. Београд: Српска књижевна задруга, 161−178.

Published
2023/06/13
Section
Članci