ICONOSTASIS OF THE CHURCH OF SAINTS PETER AND PAUL THE APOSTLES, IN VRČIN - WORK OF LAZAR AND OLGA KRDŽALIĆ

  • Теодора Н. БРАДИЋ
Keywords: iconostasis, Lazar Krdžalić, Olga Krdžalić, Church of Saints Peter and Paul, Vrčin, church art, 19th century

Abstract


The paper analyzes the iconostasis of the Church of the Holy Apostles Peter and Paul, located in Vrčin. The iconostasis was painted in 1896 by Lazar Krdžalić, an artist who studied in Russia for about six years. The artist began his studies at the icon painting school in Moscow, and finished at the Saint Petersburg Academy of Fine Arts. His wife, Olga Krdžalić, helped him paint the iconostasis.

The size of the iconostasis partition of the church in Vrčin influenced the iconographic repertoire and the selection of icons with the most prominent saints. The images on the iconostasis are read horizontally, starting from the lower zone and the most important throne icons. In the first and second zones, the most important events from the cycle of major holidays are shown. The Resurrection of Christ is depicted in the central part of the second zone. The icon is larger than other icons, which was intended to highlight the most important event in Christian history. Icons of St. Nicholas and St. John are attached to the scenes from the Great Holidays cycle. The high iconostasis partition ends with a cross on which the Crucifixion is depicted, carrying important symbolic meaning. The crucifixion is completed with the figures of the Virgin Mary, John the Baptist, Michael the Archangel, Saint George, and the scene of the Lamentation of Christ.

The iconostasis of the church in Vrčin was painted following Serbian theological practice, heavily influenced by Russia during this period. The application of the iconographic solution that Lazar Krdžalić adopted during his schooling in Russia and its adaptation to the clients indicate that the design of the Vrčin iconostasis follows the practice that was established in the Kingdom of Serbia during the second half of the 19th century.

References

 


Армеева 2013:  Людмила Алексеевна. Иконописная школа троице-сергиевой лавры в контекстa воздрождения традиционного иконописания (середина XVIII– начало XXI), Череповец, 2013.


Вујовић 1973: Бранко Вујовић. Црквени споменици на подручју града Београда, шире подручје


града, књ. II Београд: Завод за заштиту споменика културе града Београда.


Јовановић 1860: Михаило Јовановић. Црквено богословие или цврквесловие за ученике виши разреда,


Београд: у правительственой кньгопечатньи.


Јовановић  1865: Михаило Јовановић.  Пастирске беседе војницима, Београд: Државна штампарија.


Јовановић  1874: Михаило Јовановић. Православна Србска црква у Княженству Србіи,


 Београд: Државна штампарија.


Зарић 2009: Ирена Зарић. „Иконостас цркве Свете Тројице у Извору код Босилеграда.“ Зборник


Матице српске за ликовне уметности, 37, Нови Сад


Костић 2022: Ана Костић.  Црквена уметност у Кнежевини Србији (1830-1882), Београд: Центар за


визуелну културу балкана.


Костић 2018: Ана Костић  „Иконостас цркве Сошествија светог духа у Крагујевцу.“ Споменица два


века старе цркве у Крагујевцу (1818-2018), Крагујевац:Каленић (Крагујевац:Графостил).


Макуљевић 2005: Ненад Макуљевић. “Иконопис Врањске епархије 1820-1940.“ Иконопис Врањске


епархије, Мирослав Тимотијевић - Ненад Макуљевић (ур.), Београд: Филозофски факултет,


Катедра за историју уметности новог века; Врање: Епархија врањска Српске православне цркве.


Макуљевић 2006: Ненад Макуљевић. Црква Светог Архангела Гаврила у Великом Градишту,


Велико Градиште: Српска православна црквена општина.


Макуљевић 2007:  Ненад Макуљевић.  Црквена уметност у Краљевини Србији (1882-1914),


Београд, Филозофски факултет, Катедра за историју уметности новог века.


Макуљевић 2008: Ненад Макуљевић. Литургија, симболика и приложништво: иконостас цркве


Свете Тројице у Врању.“ Ненад Макуљевић (ур.) Саборни храм Свете Тројице Врање 1858-2008, Врање: „Фонд Свети Прохор Пчињски“ Православне епархије врањске.


Макуљевић 2012: Ненад Макуљевић. “Црква Сошествија Светог Духа и црква Свете Ане у


Глоговици.“ Ненад Макуљевић (ур.) Сакрална топографија Неготинске Крајине, Неготин:


Музеј Крајине.


Савић 2008: Мирјана Савић „Школовање српских ђака у Русији и митрополит Михаил“ Живот и


дело митрополита Михаила (1826-1898), Димитрије Стефановић (ур.), Београд: САНУ.


Симић-Миловановић 1938: Зора Симић-Миловановић. Сликарке у српској историји уметности,


Београд: Слобода.


Пјевац 2012: Јелена Пјевац. Црква Свете Тројице у Тамничу.“ Ненад Макуљевић (ур.) Сакрална


топографија Неготинске Крајине, Неготин: Музеј Крајине.


Тимотијевић 1987: Мирослав Тимотијевић. „Први српски штампани антиминси и њихови узори.“


Зборник Матице српске за ликовне уметности, (св. 23), Нови Сад: Матица српска.


Тимотијевић 1989: Мирослав Тимотијевић. „Иконографија Великих празника у српској барокној


уметности“ Зборник Матице српске за ликовне уметности (св. 25), Нови Сад: Матица српска.


Тимотијевић 1989: Мирослав Тимотијевић. Српско барокно сликарство, Нови Сад: Матица српка.


Тимотијевић 1996: Мирослав Тимотијевић. Црква Светог Георгија у Темишвару, Нови Сад: Матица


српска.

Published
2023/07/11
Section
Članci