IMPORTANCE AND REPRESENTATION OF MORAL EDUCATION IN THE PROGRAM CONTENTS OF PRESCHOOL INSTITUTIONS - TEACHERS’ ATTITUDES

  • Весна Љ. МИНИЋ
  • Снежана П. ПЕРИШИЋ
Keywords: teacher, content, moral education, preschool institution

Abstract


The main goal of the research is reflected in the analysis of educators' views on the importance and representation of moral education in the contents of the curriculum of preschool institutions, in relation to gender, age seniority and age of the teacher. The research sample consisted of 87 teachers from two preschool institutions from Novi Pazar. Among the instruments used was the scale of teachers' attitudes about moral education, formed for the purposes of this research. The results were analyzed using statistical tests t-test and ANOVA (analysis of variance), with the help of the SPSS program. Based on the results obtained, attitudes about the representation of moral education in the content of the work plan and program proved to be statistically significant in relation to gender, where female educators had more positive attitudes about the representation of the content of the work plan and program compared to male educators, as well as with the variable length of service, where educators with less work experience had more negative attitudes about the suppression of moral education in the contents of the work plan and program compared to educators with longer work experience. 

References

ЛИТЕРАТУРА


Апостоловић 2022 а: Ивана Апостоловић. „Захтеви и задаци васпитача у функцији моралног развоја и васпитања деце раних узраста у предшколским програмима/курикулумима у Републици Србији и Републици Хрватској“. Норма, 27 (1), 53–68. https://doi.org/10.5937/norma27-37129


 


 Apostolović 2022b: Ivana Apostolović. Dečja igra u predškolskim programima/kurikulumima u Republici Srbiji i Republici Hrvatskoj u funkciji moralnog razvoja i vaspitanja dece ranih uzrasta“. Krugovi detinjstva - časopis za multidisciplinarna istraživanja detinjstva, 10(1), 28–38. https://doi.org/10.53406/kd.v10i1.46


 


Влаховић и др. 1996: Бошко Влаховић, Јован Ђорђевић, Бранко Јовановић, Новак Лакета, Никола Поткоњак, Недељко Трнавац. Општа педагогија (за студенте учитељских факултета). Београд : Учитељски факултет.


 


Ђорђевић 2019: Маријола Ђорђевић. „Улога наставника у подстицању просоцијалног понашања ученика“.  Зборник радова Педагошког факултета, 22 (21), 27–44.


 


Јевтић–Васић 2014: Бисера Јевтић, Александар Васић. „Наставник – фасилитатор просоцијалности“,  Синтезе, бр.6, 75–86.


 


Минић–Јовановић 2015: Весна Минић, Марија Јовановић. „Потреба , значај и садржаји моралног васпитања у млађим разредима основне школе“.  Зборник радова Учитељског факултета у Призрену–Лепосавић, 11 (9), 37–50.


 


Основе програма предшколског васпитања и образовања – Године узлета  (2018). Београд: Просветни преглед.


 


Радосављевић 2011: Слободанка Радосављевић. Пут једног васпитача. Београд: Публик практикум.


 


Trebješanin 2001: Žarko Trebješanin. Rečnik psihologije. Beograd: Stubovi kulture.

Published
2023/08/04
Section
Članci