THE INFLUENCE OF (NEO)LIBERAL ELITES ON (DE)ETATIZATION OF CULTURAL POLICY OF SERBIA (19-21 CENTURY)

  • Весна Г. ЂУКИЋ
Keywords: nationalization, denationalization, cultural policy, decision-making models, legal-political instruments, organizational instruments, liberal patriots, Yugoslav dissidents, Serbia.

Abstract


The paper examines the influence of (neo)liberal elites on the etatization, i.e. deetatization of cultural policy in Serbia, starting from the definition of public policies as a relatively stable, purposeful course of action of state bodies, public officials, governmental and legislative bodies in dealing with certain problems or issues that affect a significant number of people.

The aim of the paper is to analyze the interrelationship between the ideas of (neo)liberal elites about the role of the state in conducting cultural policy, the practical activities of the legislative and executive authorities and the achieved results. The focus is on the achieved results of transitional cultural policies in Serbia after the 2000 elections, but also on the comparison with previous transitional milestones that were influenced by (neo)liberal elites, such as liberal patriots to the St. Andrew's National Assembly (19th century) and Yugoslav liberal dissidents to self-management in culture (20th century).

Observed from the point of view of the role of the state in conducting cultural policy in Serbia, from the 19th century until today, we see that the phases of etatization and deetatization alternated depending on the geopolitical attitudes of those actors who had the most influence on decision-making in the field of culture.

In this sense, the role of liberal elites in the cultural and political history of Serbia is significantly different, since one group advocates for the restoration of statehood and the strengthening of the role of the political, scientific and cultural institution of the state, while the other group contributes to the corruption of the state and the collapse of state power by building the double state model of public policies. Thus, "liberal patriots" strengthen the role of a free and sovereign state based on right of the people, while the post-Yugoslav political, intellectual, cultural and artistic left-liberal Eurocentric civic elite bases its policy on deetatization which means the reduction of the role of the state and increasing the role of the cosmopolitan highly educated intellectual elite. The key difference is that the liberal patriots laid permanent foundations of democratic political, scientific, cultural and educational institutions, the post-Yugoslav neoliberal elite dismantles those foundations and weakens cultural institutions.

 

References

Anderson, James E. 2003: Public policymaking: An introduction. Chapter 1 The Study of Public Policy. Boston: Houghton Mifflin Company, pp. 1 – 34.
Dragićević Šešić, Milena, Stojković, Branimir 2011: Kultura, menadžment, animacija, marketing, Beograd: Clio.
Dragićević Šešić, Milena 2018: Umetnost i kultura otpora, Beograd: FDU, Clio.
Dragojević, Sanjin 1999: Multikulturalizam, interkulturalizam, transkulturalizam, plurikulturalizam: suprotstavlјeni ili nadopunjujući koncepti. Kultura, etičnost, identitet, str. 77-90, Zagreb: Institut za migracije i narodnosti.
Ђукић, Весна 2022: „Двојник државе“ у културној политици Србије (1971-2021), Српска политичка мисао, Тема броја: Политичко-правни, културолошки и идентитетски процеси у Србији, Београд: Институт за политичке студије, Број 1/2022, стр. 93-117.
Ђукић, Весна 2010: Држава и култура, студије савремене културне политике. Београд: Факултет драмских уметности.
Ђукић, Весна 2022а: Памћење као отпор забораву, кратка студија политике очувања српског културног идентитета, Београд, Нови сад: Факултет драмских уметности, Матица српска.
Ђукић, Весна 2013: Програми политичких странака и културна политика у Србији, 2013, Зборник радова ФДУ, број 23, Beograd: Fakultet dramskih umetnosti, str. 169-180
Đukić Dojčinović, Весна 2003: Tranzicione konfuzije i dileme kulturne politike u Srbiji, Beograd: Zadužbina Andrejević.
Закон о друштвеним организацијама и удружењима грађана, Сл. гласник СРС, бр. 24/82, 39/83 - испр., 17/84, 50/84, 45/85 и 12/89 и Сл. гласник РС, бр. 53/93, 67/93, 48/94 и 101/2005 - др. Закон.
Закон о култури, „Sl. glasnik RS", br.72/2009.
Министарство културе РС 2011: Записник са састанка Колегијума Министарства културе и Експертског тима, одржаног 8.10.2001.године.
Зељковић, Вељко, 2022: Часлав Д. Копривица, Факултет политичких наука: У очима Запада ми смо шаховске фигуре, Глас Српске, 16.1.2022. https://www.glassrpske.com/cir/plus/intervju/caslav-d-koprivica-fakultet-politickih-nauka-u-beogradu-u-ocima-zapada-mi-smo-sahovske-figure/393893
Инђић, Триво 1997: За ново просветитељство, Београд: Гутембергова галаксија.
Инђић, Триво 2014: Стратегија културне политике, Могуће стратегије развоја Србије, Београд: САНУ, стр. 367-377.
Јовановић, Владимир 1870: Основи снаге и величине српске, Млада Србадија, бр. 7 од 15.10.1870, Панчево: штампарија браће Јовановић, стр. 338.
Јовановић, Слободан 2017: Један прилог за проучавање српског националног карактера, Чачак: Градац.
Kancelarija za saradnju sa civilnim društvom, Vlada Republike Srbije.
Kovač, Hanibal 2022: Dešava se „desnilo“, Danas 12.10.2020. https://www.danas.rs/dijalog/licni-stavovi/desava-se-desnilo/
Коштуница, Војислав 2012: Зашто Србија а не Европска унија, Београд: Фонд Слободан Јовановић.
Current cultural affairs, Finland, online database with in-depth information on cultural policies, statistics and trends Compendium, Cultural policies and trends Bonn: Kulturpolitische Gesellschaft e.V. https://www.culturalpolicies.net/database/search-by-country/country-profile/category/?id=12&g1=2
Linc, Huan, Stepan, Alfred 1998: Demokratska tranzicija i konsolidacija, Beograd: Filip Višnjić.
Lutovac u SANU 2022: Populizam postaje opasno oruđe; N1 4. maj. 2022. https://rs.n1info.com/vesti/lutovac-u-sanu-populizam-postaje-opasno-orudje/
Милутиновић Ирена: Држава културе или државна култура, Портал за културу југоисточне Евопе, 16.10.2017. http://www.seecult.org/vest/drzava-kulture-ili-drzavna-kultura
Miljković Dabić Marina 2003: Ono što je bilo – bolje da nije, Riznica srpska, Ibarske novosti 24.10.2003. http://riznicasrpska.net/knjizevnost/index.php?topic=1028.0
Nay, Josepf Samuel 1990: Soft power, Foreign policy No 80, pp.153-171 https://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/media/documents/page/joseph_nye_soft_power_journal.pdf
Nezavisna kulturna scena Srbije 2013: Ukidanje Protokola o saradnji sa Ministarstvom kulture, 23.10.2013. https://nezavisnakultura.net/2016/10/21/ukidanje-protokola-o-saradnji-sa-ministarstvom-kulture
Perović, Latinka 2022: Đinđić je bio drugačiji nego što se pretpostavljao. Istoričarka Latinka Perović o nepoznatim detaljima iz života pokojnog premijera. Kurir, 16.4.2022. https://www.kurir.rs/vesti/politika/3914555/latinka-perovic-biografija
Svedočenje Vesne Pešić posle kog niko neće gledati Čedu Jovanovića istim očima, Nova.rs 27.jul 2022. https://nova.rs/vesti/politika/svedocenje-vesne-pesic-posle-kog-niko-nece-gledati-cedu-jovanovica-istim-ocima/
Stanojlović, Dragoslava 2022: Pokret za opstanak je Vučićeva zamka, Danas, 26.09.2022. https://www.danas.rs/dijalog/licni-stavovi/pokret-za-opstanak-je-vuciceva-zamka/
Перовић Латинка 1971: Уводно обраћање, Конгрес културне акције у СР Србији, Београд: РК ССРН Србије, стр..39-51.
Pavlović, Vukašin 2011: Teorije elita u političkoj sociologiji klasične i savremene koncepcije, Godišnjak br.5, Beograd: Fakultet političkih nauka, str. 9-47.
Влада Републике Србије 2021: Стратешки приоритети развоја културе у Србији од 2021. до 2025. године, Министарство културе и информисања Републике Србије, 2021. https://www.kultura.gov.rs/tekst/sr/6129/strateski-prioriteti-razvoja-kulture.php
Терзић, Предраг 2022: Полуинтелектуалац као фактор кварења државне власти у теоријској мисли Слободана Јовановића, Српска политичка мисао, бр. 1/2022, стр. 33-50, Београд: Институт за политичке студије.
Томандл, Миховил 2011: Владимир Јовановић, прилог културно-политичкој историји Србије, Панчево: Историјски архив у Панчеву.
Уредба о Канцеларији за сарадњу са цивилним сектором, „Службени гласник РС“, број 26 од 23. априла 2010.
Financing and support - United Kingdom, online database with in-depth information on cultural policies, statistics and trends Compendium, Cultural policies and trends Bonn: Kulturpolitische Gesellschaft e.V. https://www.culturalpolicies.net/database/search-by-country/country-profile/category/?id=42&g1=7.
Хркаловић, Милош Д. 2019: Однос цивилног друштва и државе, од конфликта до сарадње у креирању јавних политика, Администрација и јавне политике, бр.1, Београд: Институт за политичкке студије, стр.41-57.
Cvetičanin, Predrag 2011: Vaninstitucionalni akteri kulturne politike u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji, Kultura br.130, Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka Srbije, str. 265-290.
Cvjetičanin, Švob Đokić 2021: Biserka Cvjetičanin, Nada Švob Đokić (ur). Cultures in cooperation, realities and tendencies, Zagreb: Centre for Democracy and law Miko Tripalo.
Cvetičanin, Predrag 2020: Nezavisne kulturne scene u jugoistočnoj Evropi, Niš: Fakultet umetnosti Univerzitet u Nišu.
Цвејић, Слободан, 2022: Посредник између владајуће и нижих, класа, Политика, 20.02.2022.https://www.politika.rs/sr/clanak/500003/Posrednik-izmedu-vladajuce-i-nizih-klasa
Published
2024/07/31
Section
Članci