MELODICAL AND HARMONIC ANALYSIS OF CHURCH AND FOLK HYMNS FROM COLLECTION „OCTOICH“ St. St. MOKRANJAC AND THE POSSIBILITY OF THEIR APPLICATION IN THE SOLFEGGIO TEACHING

  • Кристина М. ПАРЕЗАНОВИЋ
Keywords: solfeggio, Octoich, Mokranjac, melodic-harmonic analysis, church-folk chants

Abstract


The basic research direction in this work refers to the analysis of all compositions from the collection of church-folk chants „Octoich“ compiled by Stevan Stojanović Mokranjac, with the aim of solving certain problems in the field of solfeggio teaching with the help of folk church chants. Considering that spiritual music is very present around us today (at church services, concerts, school performances, etc.), we believe that its inclusion in music teaching in music schools would significantly contribute to its preservation. During the research, all compositions from the collection (320 of them) were processed, and for analysis we selected the songs „Na hvaliteh“ and „Stihovne stihire“ as the most complete compositions from the melodic-harmonic and formal aspect. In the results of the analysis, there are concrete proposals for work in the solfeggio teaching considering age and teaching areas.

References

Васиљевић и др. 1995: Зорислава Васиљевић и др. Солфеђо са теоријом музике: за I разред средње музичке школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Васиљевић и др. 1996: Зорислава Васиљевић и др. Солфеђо са теоријом музике: за II разред средње музичке школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
Марјановић–Брујић 2018: Наташа Маријановић–Марија Брујић. „Српско народно црквено појање као нематеријално културно наслеђе – прелиминарни поглед из интердисциплинарне перспективе“ Етноантрополошки проблеми, 13 (4), 927–949.
Мирковић 1995: Лазар Мирковић. Православна Литургика. Београд: Свети архијерејски синод СПЦ.
Мокрањац 1997: Стеван Стојановић Мокрањац. Осмогласник. Београд: Свети архијерејски синод СПЦ.
Парезановић 2016: Кристина Парезановић. „Организација наставе солфеђа у Србији од друге половине XIX века до данас ‒ достигнућа и тековине”. Музикологија, 2 (21). Београд: Музиколошки институт САНУ, 27–50.
Пено 2005: Весна Пено. „О мелодији божићног кондака трећег гласа Дјева днес“. Зборник матице српске за сценске уметности и музику, свеска 32-33. Нови Сад: Матица српска, 25 - 41.
Пено 2008: Весна Пено. „Заједничке лествичне особености новије грчке и српске црквено-појачке традиције“. Музикологија (8). Београд: Музиколошки институт САНУ, 101–126.
Петровић 1981: Даница Петровић. „Почеци вишегласја у српској црквеној музици“. Музиколошки зборник 2, свеска XVII/2. Љубљана: Филозофски факултет, 111–121.
Петровић 1982: Даница Петровић. Осмогласник у источној традицији јужних Словена. Београд: Музиколошки институт САНУ.
Петровић 1995: Даница Петровић. „Српска црквена музика као предмет музиколошких истраживања“. Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 15. Београд: Музиколошки институт САНУ. 31–46.
Правилник о плану и програму наставе и учења уметничког образовања и васпитања за средњу музичку школу, 2020 (Сл. гласник РС, бр. 88/17, 27/18 – др. закон, 10/19 и 6/20), Београд: Службени гласник.
Published
2024/04/02
Section
Članci