THE INFLUENCE OF FAIRYTALES ON THE DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN

  • Tamara R. KOVAČEVIĆ
Keywords: fairytales, therapeutic effect, preschool children

Abstract


Бајке су од круцијалног значаја за психички живот детета, за морални, социјални, емоционални и когнитивни развој личности. Кроз бајке деца предшколског узраста, сусрећу се са бројним проблемима и њиховим разрешењима. Захваљујући бајкама, дете има прилику да се идентификује са његовим омиљеним јунацима, доживи авантуре и научи каква правила понашања постоје у свету. Слушањем, читањем и гледањем бајки дете гради свој поглед на свет, обликује моралне вредности, упознаје се са позитивним моделима понашања и припрема се за живот у коме ће морати да прави сталне изборе. Бајке на деци близак начин указују на етичке проблеме и уче га да разликује добро од зла. У раду се разматра утицај бајке на развој деце предшколског узраста. Описује се појам бајке, структура и њене карактеристике. Наведени су најчешћи мотиви бајки. Указује се на терапеутски аспект бајке. Истакнут је и значај причања бајки деци са хроничним обољењима која су хоспитализована. Као и њихова идентификација са главним јунацима и изражавање доживљаја бајке кроз игру, драматизацију и цртеж. Бајке имају карактеристике фантазије и чаролије и омогућавају деци да замишљају и маштају. Дете може да тумачи различита искуства ликова, побеђује страх и постаје флексибилније у превазилажењу насталих тешкоћа. Децу предшколског узраста, занима фабула бајке. Они са великим интересовањем прате необичне и чудесне појаве и ликове, па онда њено идејно и морално значење. Бајке својом дужином и динамичном фабулом, брзином смењивања реалних и фантастичних слика доприносе побољшању пажње деце.

Бајка је стекла епитет једне од најпроучаванијих књижевно-уметничких врста.Медиј помоћу кога се деца данас упознају са њеним садржајем у потпуности је промењен и углавном је реч о адаптацијама и екранизацијама ове старе књижевне врсте намењене деци.

Бајка користи формуле, сталне бројеве, стереотипне почетке и завршетке, тачно понављање епизода. Ове приче су специфичне по свом стилу, мотивима, ликовима, одређењу простора и времена.  

Најпопуларније и најпознатије бајке никада нису у потуности јасне и увек остављају могућност за нова тумачења, што им неизбежно даје ноту магије, тајанствености и привлачности.

Вредносну основу бајки, чини њихово катарзично дејство. Бајке су још од давнина имале исцељитељски утицај на децу и одрасле. Бајке и приче деца предшколског узраста користе како би сагледала свет око себе и усвојила основне појмове из живота. Омиљена бајка даје им осећај сигурности, ослобађа их страхова и стреса.

Бајке имају позитиван ефекат и на развој деце предшколског узраста са хроничним обољењима.

Измишљене бајке се користе, за размену и изражавање доживљаја хроничних обољења деце кроз игру и ликовно изражавање.

Чак и када не говоре, деца своја осећања бола, беса, анксиозности, тескобе и страха, укључујући и страх од смрти, изражавају кроз игре, цртеже и у причама.  То изражавање осећања ублажава стрес изазван хоспитализацијом

Читањем, слушањем и гледањем бајки деца предшколског узраста усвајају различите облике понашања, откривају своје емоције и усвајају нове појмове. Бајке играју кључну улогу у животу детета јер подстичу развој комуникације и стваралаштва, критичког мишљењa и формирање друштвених ставова.

Бајке утиче на све аспекте развоја детета предшколског узраста.

References

Adamo, Serpieri, De Falco, Di Cicco, Foggia, Giacometti, Siani, 2008: Adamo Simmonetta, Serpieri Srena Adamo, De Falco Raffaella, Di Cicco Teressa, Foggia Raffaella, Giacometti Patrisia, Siani Gerarda. '' Tom Thumb in hospital: The fairy tale workshop in a paediatric oncology and haematology ward''. Psychodynamic Practice: Individuals, Groups and Organisations, 14(3), 263–280.
Anderson 2006: Nancy Anderson. ''Elementary Children’s Literature''. Boston: Pearson Education
Betelhajm 2021: Bruno Betelhajm. ''Značenje bajki''. [ The Uses of Enchanment]. Beograd-Podgorica: Nova knjiga
Bistrić, Ivon 2019: Marija Bistrić, Katarina Ivon. '' Teorijski pristupi i recepcijski učinci bajki''[ A Review of Theoretical Approaches and Reception Effects of Fairy Tales]. Acta Iadertina, 16 (2), 131- 146
Ceribelli , Nascimento, Pacífico, Lima 2009: Carina Ceribelli - Lucila Castanheira Nascimento - Soraya Maria Romano Pacífico- Regina Aparecida Garcia de Lima. ''Reading mediation as a communication resource for hospitalized children: support for the humanization of nursing care''. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 17(1), 81-87.
Chang , Luh 2022: Li Huai Chang, Ding Bang Luh. ''Reinventing Fantasy: The Reception of Fairy Tales''. Advances in Literary Study, 10, 97-110.
Chronopoulou, Riga 2012. Elena Chronopoulou, Vassiliki Riga. '' Τhe Contribution of Music and Movement Activities to Creative Thinking in Pre-School Children''. Creative Education, 3(02), 196.
Deretić 2002. Jovan Deretić. ''Istorija srpske književnosti''[ History of Serbian Literature]. Belgrade: Prosveta
Đoković, Kovačević 2019: Sanja Đoković, Tamara Kovačević." Defektološki savetodavi rad '' [Counselling in Special Education and Rehabilitation]. Belgrade: Faculty of Special Education and Rehabilitation
El'koninova 2001. L. I. El'koninova .'' Fairy-tale Semantics in the Play of Preschoolers''. Journal of Russian and East European Psychology, 39(4), 66– 87.
Fleer , Hammer 2013. Marylin Fleer, Marie Hammer. '' Emotions in Imaginative Situations: The Valued Place of Fairytales for Supporting Emotion Regulation''. Mind, Culture, and Activity, 20(3), 240-259.
Girsang , Meliala , Sitepu , Gultom, Ginting 2023: Martina Girsang, Grace Cya Aprilia S. Meliala, Eginta Ayu Br Sitepu, Grace Gabliela Br Gultom,Wina Ecica Br Ginting. "Literature For Children: The Role Of Parents In Choosing Good Fairy Tales And Reading Material For Children''. International Journal of Education and Digital Learning, (3), 71-78
Golomb 2012: Claire Golomb. ''Stvaranje imaginarnih svetova: uloga umetnosti,magije i snova u razvoju deteta" [The Creation of Imaginary Worlds: The Role of Art, Magic and Dreams in Child Development]. Beograd: Zavod za udžbenike
Grgurević , Fabris 2012:Ivan Grgurević, Katja Fabris. "Bajka i dijete s aspekta junaka usmenoknjiževne i filmske bajke"[ A Fairytale and a Child from the Perspective of the Hero in Oral and Film Fairytales]. Metodički obzori, 7,1 (14), 155-166.
Haase 2006: Donald Haase. ''Hypertextual Gutenberg: The Textual and Hypertextual Life of Folktalesand Fairy Tales in English-Language Popular Print Editions''. Fabula, 47, 222-230.
Hasse 2008: Donald Haase. ''The Greenwood Encylopedia of Folktales and Fairy Tales''. Greenwood Press.
Jones , Schwabe 2016: Christa C. Jones, Claudia Schwabe. ''New Approaches to Teaching Folk and Fairy Tales ''. Utah State University Press.
Kamenov 2006: Emil Kamenov. „Vaspitno-obrazovni rad u dečjem vrtiću'' [ Educational work in kindergarten]. Beograd: Dragon
Kalezić-Đuričković 2019: Sofija Kalezić- Đuričković. ''Bajke Dragane Kršenković- Brković''[The Fairy Tales of Dragana Kršenković-Brković]. Matica, XX, 80, 111-152
Kovačević, Isaković 2010: Tamara Kovačević, Ljubica Isaković. ''Razumevanje bajke na osnovu upotrebe znakovnog jezika i verbalne i pisane produkcije''[ Fairy Tales understanding based on sign language and verbal and written production]. U: J.Kovačević, V.Vučinić (Ur.): Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman, deo I (Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment, Part I), ( str. 269-282). Beograd: Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Kovačević,Isaković 2019: Tamara Kovačević, Ljubica Isaković.,,Oblici neverbalne i verbalne komunikacije gluve i nagluve dece predškolskog uzrasta“[Forms of Non-verbal and Verbal Communication in Deaf and Hard of hearing Children of Preschool Age]. Баштина, Приштина-Лепосавић, св.49, 433-454
Kovačević , Đoković 2023: Tamara Kovačević, Sanja Đoković. '' Development of artistic expression in deaf and hard- of -hearing preschool children''. Баштина, Приштина-Лепосавић, св. 60,507-525
Kulikovskaya, Andrienko 2016: Irina E. Kulikovskaya, Anna A. Andrienko ." Fairy-Tales for Modern Gifted Preschoolers: Developing Creativity, Moral Values and Coherent World Outlook''. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 233, pp. 53–57.
Libong Ngai 2022. Snežana Libong Ngai. ''Kulturna politika i nove uređivačke prakse - stereotipi o ženama u srpskim narodnim bajkama''[Cultural Policy and New Editorial Practices – Stereotypes about Women in Serbian Folk Tales].Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti, 41, 9, 137-153
March, Fleer 2016: Sue March, Marylin Fleer. '' Soperezhivanie: Dramatic events in fairy tales and play''. International Research in Early Childhood Education, 7 (1), 69-84
Margherita, Martino, Recano, Camera 2013: G. Margherita, M.L. Martino, F.Recano, F.Camera. ''Invented fairy tales in groups with onco-haematological children''. Child: care, health and development, 40 (3), 426- 434
Massie 2019. John Massie. “Medical conditions revealed in fairy tales, folklore and literature.” Journal of paediatrics and child health ,55, 11, 1295-1298.
Milašinović 2020: Jovana S. Milašinović. "Prisustvo teme/motiva smrti u predškolskom vaspitanju."[ The theme/motif of death in preschool education]. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu , 33 (3), 72-82.
Nikolajeva 2019. Maria Nikolajeva ."Reading fiction is good for children's cognitive, emotional and social development." Alabe Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura 20 (2019).
Ortego, Aparicio, Paz , Torres , Sarabia, Sevilla, Álvarez, Agudo 2016: Ortego, Carmen; Aparicio, Mar; Paz, María; Torres, Blanca; Sarabia, Raquel; Sevilla, Lourdes; Álvarez, Lourdes; Agudo, M. Jesús. '' Tales: A Tool to Address Death With Children''
Journal of Hospice & Palliative Nursing, 18(5), 429-435
Pintarić, 2008: Ana Pintarić. ''Umjetničke bajke: teorija, pregled i interpretacije'' [ Artistic Fairytales: Theory, Overview, and Interpretations]. Osijek: The Faculty of Philosophy
Pleh, Đedović 2021.Vildana Pleh, Vahida Đedović. '' Art terapija kao psihoterapija u radu sa djecom i malololjetnicima u sukobu sa zakonom''[ Art therapy as psychotherapy in working with children and minors in conflict with the law]. U: N. Macanović, J. Petrović, G. Jovanić (Ur.) Zbornik radova ''Unapređenje kvaliteta života djece i mladih'' (str. 443- 452). Banja Luka:Centar modernih znanja; Beograd: Resursni centar za specijalnu edukaciju
Popović 2013. Marijana Ž. Popović. Uloga bajki u analitičkoj psihoterapiji [ The use of Fairy Tales in Analytical Psychotherapy]. Dok¬torski rad. Beograd: Filozofski fakultet.
Prop 2012: Vladimir Prop. ''Morfologija bajke''[ Fairytale Morphology]. Belgrade: Čigoja štampa
Rahman 2017: Fathu Rahman.“The Revival of Local Fairy Tales for Children Education.” Theory and Practice in Language Studies 7 (2017): 336-344.
Sala-Suszyńska 2021: Justyna Sala-Suszyńska. ''Fairy Tales – Yesterday and Today''. Prima Educatione, 193-204
Savić, 2021: Danica Savić. ''Nastanak, razvoj i značaj biblioterapije''[The Origin, Development, and Significance of Bibliotherapy]. Bibliotekar: časopis za teoriju i praksu bibliotekarstva, 63(2), 9–21.
Saxby 2022: Glenn Saxby. '' Searching for a happily ever after: using fairy tales in primary classrooms to explore gender, subjectivity and the life-worlds of young people'' . The Australian Journal of Language and Literacy, 45, 219-232
Sayer, Kristiawan, Agustina 2018: Inaad Mutlib Sayer, Muhammad Kristiawan, Mediarita Agustina . “Fairy Tale as a Medium for Children’s Character Cooperation Building.” Al-Ta lim Journal, 25 (2), 108-116.
Shekhawat, Mishra 2018: Vishakha Shekhawat, Dheerendra Prakash Mishra. ''Psychological Impact of Fairy Tales on the Mind of Children''. Journal of Advances and Scholarly Researches in Allied Education (JASRAE), 14 (2), 908 – 911
Stojanović, Bogavac 2016: Aleksandar Stojanović, Dragana Bogavac. ''Metodičke strategije razvoja dečjih potencijala u savremenoj predškolskoj ustanovi'' [ Methodical Strategies for Developing Children's Potentials in Contemporary Preschool Institutions]. Belgrade: University of Belgrade, Teacher Education Faculty
Teverson 2013. Andrew Teverson. ''Fairy Tale''. London: Routledge.
Tsitsani, Psyllidou, Batzios , Livas, Ouranos ,Cassimos 2012: Pelagia Tsitsani, S Psyllidou, Spyros P. Batzios, Sotirios Livas, M. Ouranos, Dimitrios Cassimos. '' Fairy tales: a compass for children's healthy development--a qualitative study in a Greek island''. Child: care, health and development, 38(2), 266–272.
Trebješanin, Jovanić , Stajić 2013: Žarko Trebješanin, Goran Jovanić, Mladen Stajić.'' Zašto savremena deca i odrasli vole bajke'' [Why Contemporary Children and Adults Like Fairytales]. Етноантрополошки проблеми. 8 (1 ), 95-115
Velez , Prieto 2018: Babarro Velez, I., Lacalle Prieto, J. ''Literature as a therapeutic instrument in the health-disease process in childhood''. Global Nursing. 17, (2), 585–616.
Velički 2013: Vladimira Velički. ''Pričanje priča – stvaranje priča, Povratak izgubljenomu govoru'' [Storytelling - Creating Stories, Return to Lost Speech]. Zagreb: Alfa d.d.
VisikoKnox-Johnson 2016: Leilani VisikoKnox-Johnson.'' The Positive Impacts of Fairy Tales for Children.'' HOHONU Vol. 14, 77-81 University of Hawai‘i at Hilo
Vučković 2018. Dijana Vučković. ''A Fairy Tale (R)evolution: The Value and the Critical Reading of Fairy Tales in the Contemporary Educational Context''. History of Education & Children’s Literature, 13(2), 309–336.
Vuković 2017: Vuk Vuković. ''Supermoć i strategije medija: kako pričamo bajke danas? [ Superpower and Strategy of Media: How do We Tell Fairytales Nowdays?] ''In Medias Res, 6 (10), 1567-1583)
Wilkes 2018: Johannes Wilkes. ''What fairy tales contribute to children´s and adolescents´mental health''. Televizion. 31.2018.E, 48-51
Zipes 2011: Jack Zipes. "Fairy Tales and the Art of Subversion".London: Routledge.
Zhetner 2013. Anthony Zehtner. '' Why fairy tales are still relevant to today’s children''. .Journal of Paediatrics and Child Health ,49, 161–162.
Published
2024/04/02
Section
Članci