HE CULT OF THE HOLY MARTYRS AND THEIR RELICS ON THE EXAMPLES FROM KOSOVO AND METOHIJA
Abstract
Looking at examples of the suffering of Orthodox Christians starting from the early Christian up to the modern period, the same elements of martyrological causes and circumstances as well as the character of martyr cults and, later, miracle-working of relics can be observed. Based on this, common hagiographic topos were defined: emphasis on physical beauty, perseverance in faith, cruel torture, the way of establishing the cult and the story of miracle-working. The fact that the martyrological context based on theology, defined in the early Christian period, directly refers to the cults of the new martyrs, especially from the area of Kosovo and Metohija, precisely indicates the continuity of martyrdom for the faith. In such a discourse, the examples of the Kosovo-Metohija new martyrs Grigorije Pećki, Vasilije Pekar and Bosiljka Pasjanska represent not only a link but also a confirmation of the New Testament announcement that there will be suffering for Christ until His second coming, which is also proven by the latest examples of the venerable martyrs of Kosovo-Metohija Hariton and Stefan.
References
Clementis Alexandrini 1857: Stromata IV. PG 8, vol. 1. J.-P. Migne.
Eusebius Pamphili, caesareae palaestinae episcopi 1857: Historia ecclesiastica. PG 20. J.-P. Migne.
Божовић, Григорије (1997): По гњиланском крају (путописи), пр. Јордан Ристић. Скупштина општине Гњилане, Гњилане.
Љубиша, Стјепан Митров (1969): Приповетке. Нови Сад и Београд: Матица српска и Српска књижевна задруга.
Николај, владика (1928): Охридски пролог. Ниш: Штампарија „Св. Цар Константин“.
Никодим, Милаш (2004): Правила православне цркве са тумачењима, 1, Истина, издавачка установе Епархије далматинске, Београд-Шибеник.
Новаковић, Стојан (1912): Законски споменици српских држава средњег века, СКА, Београд.
Поповић, др. Јустин Сп. (1996): Житија светих за јули. Београд: Манастир Ћелије код Ваљева.
Поповић, др. Јустин Сп. (1997): Житија Светих за август. Београд: Манастир Ћелије код Ваљева.
Поповић, др. Јустин (1998): Житија светих за октобар. Београд: Манастир Ћелије код Ваљева.
S. Hieronymi 1845: Vita S. Hilarionis eremitae. PLXXIII. J.-P. Migne. Parisiis.
S. P. N. Ignatii, episcopi antiocheni 1857: Epistolae, Ecclisiae Smyrnensis de martyrio Sancti Polycarpi. Epistula circilaris. PG 5. J.-P. Migne. Parisiis.
Свети преподобно мученик Харитон косовски (2016): Житија, сведочења, служба. Аутор. Манастир преподобног Јустина Ћелијског. Београд.
Sozomenus (1864): Historia ecclesiastia. PG 67. J.-P. Migne. Parisiis.
Tertulliani, presbyteri carthaginiensis 1844: Ad Martyres. PG 1. J.-P. Migne. Parisiis.
Theodoretus, Cyrensis episcopus 1864: Historia religiosa. PG 82. J.-P. Migne. Parisiis.
Bojović, Boško (2012): Kosovo i Zapadni Balkan. Pitanje regionalne stabilnosti i evropske bezbednosti, Pariz-Beograd.
Грозданов, Цветан (2004): „Мачениците од XV-XIX век во живописот на Македонија‟. Уметност и културата на XIX век во Западна Македонија, студии и прилози. Фондација Трифун Костовски. МАНУ. Скопје 282-303.
Delehaye, Hippolyte Delehaye 1912: Les origines du culte des matyrs. Bruxelles.
Delehaye, Hippolyte Delehaye 1923: Les saints stylites, Subsisidia hagiographica 14. Société des Bollandistes. Bruxelles.
Delehaye, Hippolyte Delehaye 1927: Sanctus. Essai sur le culte des saints dans l’antiquité. Subsisidia hagiographica 17. Société des Bollandistes. Bruxelles.
Delehaye, Hippolyte Delehaye 1934: Cinq leçons sur la méthode hagiographique. Subsisidia hagiographica 21. Société des Bollandistes. Bruxelles.
Задужбине Косова; Споменици и знамења српског народа (1987): ур. Јеромонах др Атанасије Јевтић, проф. Богословског факултета. Београд-Призрен: Епархија рашко-призренска, Богословски факултњет у Београду и други.
Илић, Живко (2015): „Исповједништво светог преподобномученика Ђакона Авакума Моштаничког као додатак српском мартирологију“, Српска теологија данас 2014 – Зборник радова шестог годишњег симпосиона одржаног на Православном Богословском факултету 30. маја 2014. Ур. Радомир В. Поповић, 145-152.
Женарју, Ивана (2014): „Представе и култ мученице Босиљке у Пасјану‟. Зборник Матице, српске за ликовне уметности 42, 181-195.
Женарју, Ивана (2017): „Замах црквене уметности у последњем веку османске власти‟. Уметничко наслеђе српског народа на Косову и Метохији . Историја. Идентитет. Угрпженост. Заштита. САНУ. Београд, 325-339.
Јанићијевић, Горан (2019): „Мартиролошки карактер црквене уметности из перспективе осликавања цркве Свњтњ Беликомученице Марине у Ливну“, Теолошки погледи LII, ур. Протођакон др Дамјан С. Божић, 207-228, Београд: Свети Архијерејски Синид СПЦ.
Јањић, Драгана Јањић (2018): „Свете мошти и канони помесних и васељенских сабора‟. Византијско-словенска чтенија I. Зборник са научног скупа одржаног 25. новембра 2017. године на Универзитету у Нишу. Центар за византијско-словенске студије у Нишу. Међународни центар за православне студије, Ниш. Центар за црквене студије, Ниш, 87-96.
Кончаревић, Ксенија (2024): „Косовски химнографски триптих: Службе и Акатисти Светим Новомученицима Григорију монаху, Василију пекару пећком и Босиљки из Пасјана‟. Многолетна писања сабрасмо у једно, Тематски зборник посвећен професору Драгиши Бојовићу. УДК 271.222(497.11)-523.6(497.115 Зубин поток). Центар за Црквене студије, Ниш, 2024, 375-390.
Љубић, Лазар, Мреновић, Јустин, Заставниковић Ирина (2021): Житија и Службе светим пећким мученицима Григорију монаху и Василију пекару. Светигора. Цетиње.
Магловски, Јанко (2007): „О београдском култу Свете Петке Српске“. Зборник Народног музеја XVIII-2; историја уметности ур. Татјана Цвјетићанин, 117-149.
Мијовић, Павле (1992): Тријумфи смрти/Les Triumphes et les mortʼs. Подгорица: Црногорска академија наука.
Милошевић, Гордана (2013): „Мартиријум и гробљанска црква у Јагодин мали у Нишу“ у: Ниш и хришћанско наслеђе. Ниш: Град Ниш, Универзитет у Нишу, Православна епархија нишка, Нишки културни центар.
Мирковић, Лазар (1974): Иконографске студије. Нови Сад: Матица српска.
Павловић, Леонтије (1954): „Преглед светих моштију кроз историју у Српској православној цркви“. Зборник Православног богословског факултета за 1952 Г. III. Београд: Православни богословски факултет.
Павловић, Леонтије (1965): Култови лица код Срба и Македонаца (Историјско-етнографска расправа). Народни музеј Смедерево, Смедерево.
Поповић, Даница (2021): „Култ и гроб патријарха Пајсија – нова сазнања и тумачења“ у: Зограф 45, 187-208.
Поповић, Радомир В. (2004): Хришћанство на тлу источног Илирика пре досељавања Словена. Београд: Издање аутора.
Поповић, Радомир В. (2011): Појмовник црквене историје. Београд: Издање аутора.
Ракоција, Миша (2013): „Paleobyzentine church of Niš – preliminary survay“. Ниш хришћанско наслеђе. Ниш. Град Ниш, Универзитет у Нишу, Православна Епархија нишка, Нишки културни центар.
Стоиљковић, Ратко (2013): Легенде и предања Косовског Поморавља. Српски културни клуб Сербика. Гњилане.
Zeiller, Jasques (1918): Les origines chrétiennes dans les provinces danubiennes de l’empire Romain, E. de Boccard, Paris.
https: //www.hodocasca.rs > kosovski novomucenici u diptihu svetih
http://www.spc.rs/sr/srpska‗pravopslavna‗crkva‗uvrstila‗u‗red‗sabora‗svetitelja‗novomucenike‗hristove‗kosovskometohijske
https://jedinstvo.rs/kosovski-novomucenici-otac-hariton-i-otac-stefan/