GENRES OF OLD SERBIAN LITERATURE IN THE NOVEL OF THE SECOND HALF OF THE XX CENTURY
(For example: Nišči-Vidosav Stevanović, Khazar dictionary-Milorad Pavić and the Siege Of The Church of St. Sava-Goran Petrović)
Abstract
In this paper, we studied the incorporation of biblical and medieval genres into novels from the second half of the 20th century. The aim of our study was to indentify and isolate these genres, as well as to analyze them. It was important for us to examine how eriters adapted old, stable genres to postmodern poetics, and to determine how many elements are necessary to recognize a genre as such. We also, attempted to show the change in spiritual verticales in the novels we studied. The 20th century brings about the deconstruction of logocentric structures and the postmodern affirmation of the margins. The focus of interest now shifts to language in relation to writing, and dreams in relation to reality. The margin becomes a mirror of the conflict between the center and those who challinge it. The goal of deconstructing logocentric values and structures is not to reverse these values but to create new forms. The content of the indicated novels significantly influenced their very structure, as it stands in opposition to it. The novels „Nisci“, „Hazarski recnik“ and „Opsada crkve Svetog Spasa“ not only establish a critical relationship with the time they describe but also critically examine the structure of the novel itself. Distortion and deformation are consequences of the loss of order based on assured salvation, which the Christian world of the Middle Ages implied. Therfore, we attempted to answer the questions that arise before us: What makes a genre a genre? Furthermore, how many elements of a genre are „enough“ for us, as a readers/researchers, to recognize that genre? Additionaly, we are interested in the purpose and the extent to which biblical and medieval genres have been successfully utilized in the aforementioned novels.
References
Богдановић 1991: Димитрије Богдановић, Историја старе српске књижевности, Београд: Српска књижевна задруга
Богосављевић 2003: Срдан Богосављевић, Антиклимакс, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства Београд
Веселовски 2005: Александар Веселовски, Историјска поетика, Београд: Zepter book world
Данило 1935: Архиепископ Данило II, Животи краљева и архиепископа српских (ур. Л. Мирковић), Београд: Српска књижевна задруга
Делић 1991: Јован Делић, Хазарска призма, Титоград: Октоих
Јеремић 2007: Љубиша Јеремић, О српским писцима, Београд: Српска књижевна задруга
Мајендорф 1995: Јован Мајендорф, Свети Григорије Палама и православна мистика (прев. Ј. Олбина), Београд: Повереништво манастира Хиландара и Православни Богословски факултет Хиландарски фонд
Поповић 2007: Тања Поповић, Речник књижевних термина, Београд: Logos Art
Рончевић 2016: Тања М. Рончевић, Молитва као жанр у српској књижевности XX века, Београд, Универзитет у Београду, Филолошки факултет. Приступљено: март 2024. http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/28520/Disertacija.pdf
Татаренко 2013: Ала Татаренко, Поетика форме у прози српског постмодернизма, Београд: Службени гласник
Тимотијевић 1996: Мирослав Тимотијевић, Српско барокно сликарство, Нови Сад: Матица српска
Трифуновић 1974: Ђорђе Трифуновић, Азбучник српских средњовековних књижевних појмова, Београд: Београдски издавачко-графички завод
Алексић 2013: Јана Алексић, Опседнута прича: поетика романа Горана Петровића, Београд: Службени гласник
Олах 2012: Кристијан Олах, Књига Бог; (Постмодерна) духовност у Хазарском речнику Милорада Павића, Београд: Институт за књижевност и уметност
Брајовић 1995: Тихомир Брајовић, Поетика жанра, Београд: Народна књига/Алфа
Микић 2005: Радивоје Микић, Прича и значење, Београд: Филип Вишњић
Михајловић 1992: Јасмина Михајловић, Прича о души и телу: слојеви значења у прози Милорада Павића, Београд: Просвета, БИГЗ
Поповић 2013: Ранко Поповић (ур.), Ризничари и памтитељи – Православна духовност српске књижевности XX вијека, Бања Лука: Art print