CHALLENGES AND THE SCOPE OF THE LOCAL-LEVEL NORMALIZATION POLICY IN THE RELATIONSHIP BETWEEN BELGRADE AND PRISTINA THROUGH THE PRISM OF THE ASSOCIATION OF SERBIAN MUNICIPALITIES
Abstract
The aspects analyzed in this research tackle the challenges of the European Union normalization policy in the relationship between Belgrade and Pristina, requiring a two-level approach. In recent years, the EU's normalization policy has primarily focused on the intergovernmental level, resulting in a series of agreements between Belgrade and Pristina across various sectors. However, the EU has largely overlooked the local context, as inter-ethnic dynamics remain burdened by numerous destabilizing factors and the further entrenchment of existing conflict structures.
The disparity between the agreed solutions and the realities at the local level within the normalization policy is primarily observed in the socio-political domain of the Serbian population, particularly in northern Kosovo and Metohija. The paper analyzes the observed disproportion in the policy of normalization in the context of issues of the failure to establish the Association of Serbian municipalities. The research methodology employed in this study includes content analysis of relevant documents, discourse analysis and qualitative analysis of media content.
References
Баришић. Игор. 2024. „Асиметрично угрожавање безбедности Републике Србије – теоријски оквир за анализу проблема на Косову и Метохији.“ Политика националне безбедности. Год. XV вол. 26, бр. 1: 83-103. DOI: https://doi.org/10.5937/pnb26-50171
Бешири и Тодоровић. 2024. Интегрисано управљање границама и слобода кретања - Линија разграничења међу непријатељима. 10. Национални конвент о Европској унији: Радна група за Поглавље 35.
Дашић, Марко и Сурлић, Стефан. 2024. Политички плурализам у оквиру српске заједнице на Косову и евентуалне последице по Дијалог о нормализацији односа, 17. Национални конвент о Европској унији - Радна група за Поглавље 35.
Илић, Саша. 2022. Слобода кретања у транзицији. 9. Актив. https://ngoaktiv.org/aktiv-publikacije/.
Канцеларија за Косово и Метохију. Влада Републике Србије. 2020. Извештај о напретку у дијалогу Београда и Приштине за период од 1. септембра 2019. године до 15. јуна 2020. године. https://www.kim.gov.rs/izvestaji.php.
Канцеларија за Косово и Метохију. Влада Републике Србије, Први споразум о принципима који регулише нормализацију односа.19.4.2013. http://www.kim.gov.rs/p03.php.
Канцеларија за Косово и Метохију. Влада Републике Србије. Преговарачки процес са Приштином. https://www.kim.gov.rs/pregovaracki-proces.php.
Недељковић, Стефан. (2016). „Успостављање политичких односа између власти у Београду и Приштини у оквиру процеса глобализације“, докторска дисертација, Факултет политичких наука, Увиверзитет у Београду.
Поповић, Софија. 2022. „Посета Лајчака и Ескобара Косову и Србији: Део кризног менаџмента ЕУ и САД.“ European Westarn Balkans. Internet: https://europeanwesternbalkans.rs/poseta-lajcaka-i-eskobara-kosovu-i-srbiji-deo-kriznog-menadzmenta-eu-i-sad/.
Радио Слободна Европа. „Борељ: Договор Куртија и Вучића није био могућ због узајмано неприхватљивих предуслова“. 26. октобар 2023. Доступно: https://www.slobodnaevropa.org/a/kosovo-srbija-vucic-kurti-dijalog-brisel/32654589.html.
Радио Слободна Европа. 2023. „Петковић: Свим возилима с Косова омогућено кретање у Србији“ 25. децембара 2023. https://www.slobodnaevropa.org/a/srbija-kosovo-tablice/32746924.html
Радовановић, Ђорђе Д. 2023. „Српско-албански односи и етнички сукоби у оквиру савремених друштвених промена на Косову и Метохији“. Докторска дисертација. Универзитет у Приштини са привременим седиштем у Косовској Митровици, Филозофски факултет. Косовска Митровица.
Станковић, Невена. 2024. Србија и Европска унија: спољнополитичке дилеме, ограничења, импликације - Поглавља 35 и 31. 91. ИМПП. Београд.
Уставни суд Косова. Пресуда КО130/15. Приштина 23. децембар 2015.
ФоНет. 2023. „ЕУ поздравила одлуку Владе Србије да се омогући кретање свим возилима са Косова“, 26. децембар 2023. https://www.nin.rs/politika/vesti/42927/eu-pozdravila-odluku-vlade-srbije-da-se-omoguci-kretanje-svim-vozilima-sa-kosova
Цветковић, Сандра. 2023. „Паралелизам власти са 'алтернативних локација' на северу Косова.“ Радио Слободна Европа. https://www.slobodnaevropa.org/a/kosovo-opstine-privremeni-organi/32498766.html.
Цветковић, Људмила. 2023. „Tablice, kamen spoticanja manje u odnosima Beograda i Prištine“. 26. новембар 2023. Радио Слободна Европа. https://www.slobodnaevropa.org/a/srbija-kosovotablice/32748176.html
Axyonova, V. and Gawrich, A. 2022. ”Conceptualizing Normalisation in International Organisations’ Responses to Secessionist Conflicts: Insights from Eastern and South-Eastern Europe.” In Analysing Conflict Settings: Case studies from Eastern Europe with a focus on Ukraine, eds. Gawrich A. Haslinger P. and Wingender M.,11-25. Harrassowitz Verlag. Wiesbaden.
Axyonova, V. and Kartsonaki, A. 2024. „The European Union’s Normalisation Policies for Kosovo: Contributing to a Durable Peace?“ Ethnopolitics, 1-18. DOI: https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/17449057.2024.2358647.
Baracan, Elena. 2019. “Evaluating EU Actorness as a State - Builder in ‘Contested’ Kosovo“. Geopolitics. 25(2): 5.
Bloomfield, D. and Reilly, B. 1998, “The Changing Nature of Conflict and Conflict Management”.
In Democracy and Deep-Rooted Conflict: Options for Negotiators. eds. Harris P. Reilly B. 7–28. Stockholm.
Cooper, Robert. 2015. European Western Balkans, https://europeanwesternbalkans.com/2015/07/16/sir-robert-cooper-the-philosophy-of-the-belgrade-pristina-dialogue/.
COUNCIL DECISION (CFSP) 2021/470, L96/13 Official Journal of the European Union, 2 April 2020. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32021D0470.
Danas. 2021. “Kancelarija za Kosovo i Metohiju: Zabrana kretanja planinarima je šovinizam“. 26. 6. 2021. https://www.danas.rs/vesti/drustvo/kancelarija-za-kosovo-i-metohiju-zabrana-kretanja-planinarima-je-sovinizam/.
DW, 2021. „Nove trzavice između Beograda i Prištine“, 27. 9. 2021. https://www.dw.com/sr/nove-trzavice-izme%C4%91u-beograda-i-pri%C5%A1tine/a-59322976.
EUEA. The Diplomatic Service of the European Union. 2023. Belgrade-Pristina Dialogue: Agreement on the path to normalisation between Kosovo and Serbia. https://www.eeas.europa.eu/eeas/belgrade-pristina-dialogue-agreement-path-normalisation-between-kosovo-and-serbia_en.
EUEA. 2022. Kosovo/Serbia: Statement by the High Representative on the recent developments. 5 November 2022. https://www.eeas.europa.eu/eeas/kosovoserbia-statement-high-representative-recent-developments_en.
EuroNews. 2023. “Više pitanja nego odgovora: Događaj u Banjskoj obavijen velom tajni, ključna tema da li je i kakvu ulogu imao Radoičić”. 27. 09.2023. https://www.euronews.rs/srbija/politika/100661/vise-pitanja-nego-odgovora-dogadaj-u-banjskoj-obavijen-velom-tajni-kljucna-tema-da-li-je-i-kakvu-ulogu-imao-radoicic/vest.
Kelmendi, V. H. 2015. “Kosovo: The Association of Serb municipalities Pristina“, Osservatorio Balcani e Caucaso-Transeuropa. https://www.balcanicaucaso.org/eng/zone/Kosovo/Kosovo-the-Association-of-Serb-Municipalities-163867.
Kosovo Online. 2023. „Stano: Novi predlog EU za osnivanje ZSO izbalansiran.“ 5. novembar 2023. www.kosovo-online.com/vesti/politika/stano-novi-predlog-eu-za-osnivanje-zso-izbalansiran-5-11-2023.
Radosavlјević, Nevena. 2018. “Like all Serbian citizens.” 30. 5. 2018. Prishtina Insihgt. https://prishtinainsight.com/like-serbian-citizens/.
Resolution Аdopted by the General Assembly on 9 September 2010, UN A/RES/64/298
UNMIK. 1999. REGULATION NO.1999/15.
Vesti Online. 2024. “Formiranje ZSO značilo bi uništenje Kosova i uvođenje Srbije na Kosovo”, 19. 05. 2024. https://www.vesti-online.com/formiranje-zso-znacilo-bi-unistenje-kosova-i-uvodenje-srbije-na-kosovo//.
Visoka, G. and Lemay-Hébert, N. 2022. Normalization in World Politics. University of Michigan Press.