МАРА МИЛОСНИЦА – ЖРТВА И СВЕДОК
Sažetak
Ниједна приповетка Иве Андрића не садржи ни приближно исти каталог злостављања као „Мара милосница“ (1926), именована по централној протагонисткињи, која је по својој позицији жртве парадигматична за женску судбину тога доба и времена. У тексту указујемо на она својства по којима је Мара изванредна јунакиња. Поставши милосница већ у шеснаестој години, Мара из Травника је обликована насиљем које трпи, али потпуности несреће доприноси њена природа. Указаћемо на њену аутентичну религиозност, на садржаје њеног несвесног (које откривамо посредством сна), те сагледати јунакињино реаговање на зло у контексту пишчевог компаративног сликања Маре и Невенке, младе снахе Памуковића, као и њено поступно психичко разбољевање. Циљ нам је да покажемо да Мару Милосницу, уз позицију жртве, додатно рањава и позиција немог сведока који она има у односу на зло у свету, а на коју до сада није указано у литератури. Постављајући Мару страдалницу у положај немог сведока, Андрић указује на висок ниво њене емпатије: као слушалац, Мара пре свега помаже Невенки да постане и остане субјекат властите приче и живота.
Reference
Андрић 1976, 7: Иво Андрић. „Мара Милосница“. Јелена, жена које нема: приповетке. Сабрана дела Иве Андрића. Књига 7. Београд: Просвета, 91–169.
Дојчиновић 2018: Биљана Дојчиновић, „Андрићеве приче о насиљу над женама: „Мара Милосница“ и „Злостављање“. Иво Андрић у нашем времену: зборник радова. Ур.. Вишеград: Андрићев институт, 275–293.
Лаки 2008: Jennifer Lackey. Learning from Words: Testimony as a Source of Knowledge. Oxford: Oxford University Press.
Лукић 2005: Jasmina Lukić,. „Dvije Andrićeve priče: Anikina vremena i Mara milosnica“. Bosna Franciscana, 2005. 23, 151–174.
Мерло-Понти 1978: Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologija percepcije, Sarajevo: Veselin Masleša, 1978.
Нови завјет Господа нашега Исуса Христа. Београд: Fenka Libris, 2006.
Оливер 2001: Kelly Oliver. Witnessing: Beyond recognition. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
Стојановић 2012: Драган Стојановић, Лепота у свету мученом злом и несрећом. Лепа бића Иве Андрића, Београд: Филолошки факултет, 27–48.
Тарнер 2012: Phil Turner. An everyday account of witnessing. Al&Soc, 2012. 27, 5/132 https://www.being-here.net/page/343/an-everyday-account-of-witnessing (Приступљено 4. 1. 2023)
Шевић 2014: Александар Шевић. Емоционалност и друштвено биће човека код Кјеркегора и Мерло-Понтија, докторска дисертација.2014. https://phaidrabg.bg.ac.rs/view/o (Приступљено 4. 1. 2023).