ПEДАГОШКЕ ИМПЛИКАЦИЈЕ НАСТАВЕ КАО ИНТЕРАКТИВНОГ ПРОЦЕСА ИЗМЕЂУ УЧЕНИКА И НАСТАВНИКА
Sažetak
Интеракција и комуникација су суштинске одлике васпитања, па се у интерактивној (комуникацијска) педагогији васпитање одређује као својеврсна итеракција између васпитача и васпитаника – наставника и ученика. У интерактивном васпитном окружењу које подразумева уважавање принципа педагошке комуникације васпитни утицаји су наглашенији и усмерени су на развој личности, а везе између субјеката васпитно-образовног процеса су чврсте и јаке. У том смислу, у раду се разматрају импликације наставе као интерактивног процеса на исходе учења и положај ученика у њој. У закључку се наглашава да активна интеракција између наставника са ученицима условљава већу аутономију ученика, чиме се повећавају могућности за развој флексибилног, резилијентног, креативног, а пре свега одговорног и слободног појединца. Такође су истакнути и предуслови за стварање оптималнијих услова за учење и примену сврсисходнијих интеракција које би биле у функцији успешног поучавања и учења и развоја личности.
Reference
Bratanić 1990: Marija Bratanić. Mikropedagogija-interakcijsko-komunikacijski aspekt odgoja, Zagreb: Školska knjiga.
Brekelmans, Levy i Rodriguez 1993: Mieke Brekelmans, Jack Levy i Rely Rodriguez. A typology of teacher communication style. U: T. Wubbels i J. Levy (Ur.), Do you know what you look like? (46-55). London: The Folmer Press.
Ćirić 2019: Marina Ćirić. Participacija učenika u različitim modelima učenja, Godišnjak za pedagogiju, 4(2), 59–71.
Đigić 2017: Gordana Đigić. Upravljanje razredom : savremeni pristup psihologiji nastavnika, Niš: Filozofski fakultet.
Flanders 1966: Adam Flanders. Analyzing Teaching Behaviour. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company.
Flanders 1970: Adam Flanders. Analyzing teaching behavior. New York:Addison- Wesley.
Goleman 2014: Daniel Goleman. Socijalna inteligencija. Beograd:Geopoetika.
Gottfredson, Gottfredson, Payne & Gottfredson 2005: Gari Gottfredson, Denise Gottfredson, Payne Allison & Nisha Gottfredson. School climate predictors of school disorder: ressults from National Study of Delinquency Prevention in School. Journal of Research in Crime and Delinquency 42 (4), 412–444.
Grasha - Yangarber-Hicks 2000: Anthony Grasha, Natalia Yangarber-Hicks. Integrating teaching styles and learning styles with instructional technology. College Teaching, 48 (1), 2–10.
Havelka 1996: Nenad Havelka. Pitanje odnosa autonomije nastavnika i autonomije učenika. Nastava i vaspitanje, 45 (2), 293–308.
Đermanov, Kosanovič, Isak 2016: Jelena Đermanov, Marijana Kosanović i Dragana Isak. Razredna klima u osnovnoj školi: percepcije i očekivanja učenika, Pedagoška stvarnost, 62(1), 61-78.
Knеžеvić-Flоrić 2005): Olivera Knežević-Florić. Pеdаgоgiја rаzvоја. Novi Sad: Filоzоfski fаkultеt.
Kovačević, Blagdanić i Stojanović 2021: Zorica Kovačević, Sanja Blagdanić i Aleksandar Stojanović. Kooperativno učenje u oblasti upoznavanja i razumevanja sveta i u nastavi prirode i društva. Inovacije u nastavi - časopis za savremenu nastavu , 34(1), 14-29. https://doi.org/10.5937/inovacije2101014K
Kujundžić 1986: Nikola Kujundžić. Komunikacija – bit edukativne prakse, 19(4), Beograd:Nolit.
Lansdown 2004: Gerison Lansdown. Participation and young children. Early Childhood Matters – Young children’s participation: Rhetoric or groving reality? Vol. 103, 4–14.
Lihаčеv-Timofeević 2000: Boris Lihačev Timofeevič. Pеdаgоgikа. Моskvа:Kurs lеkciј.
Mariani 1997: Luciano Mariani. Teacher support and teacher challenge in promoting learner autonomy. Perspectives. 23 (2). Retrieved July 24, 2017. from: http://www.learningpaths.org/papers/papersupport.htm.
Popović 2019: Daliborka Popović. Porodica i škola u prevenciji vršnjačkog nasilja. Novi Pazar. Državni univerzitet u Novom Pazaru.
Potkonjak, Šimleša (ur), 1989: Nikola Potkonjak, Petar Šimleša.Pedagoška enciklpedija I i II . Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Potkonjak, Pijanović (ur). 1996: Nikola Potkonjak, Petar Pijanović. Pedagoški leksikon, Beograd:Zаvod za udžbenike i nastavna sredstva.
Richman-Bowen 1997: Jack Richman, Gary Bowen. School failure: an ecological interactional – developmental perspective. In: Fraser, M. (ed.). Risk and Resilience in childhood: an ecological perspective (95–116). Washington DC: NASW Press.
Rot 1982: Nikola Rot. Znakovi i značenja , Beograd:Zavod za udžbenike.
Sergejev 2004: Ivan Sergejev. Osnovy pedagogičeskoј dejatel’nostiy. Minsk.
Trnavac 2003: Nedeljko Trnavac. Tri epohe i tri teorijske koncepcije o komunkaciji u školskoj nastavi. U:Jovanović,B. (ur.). Komunikacija i mediji (51-61). Naučni skup sa međunarodnim učešćem Komunikacija i mediji, 17. I 18. 10.2003. Jagodina:Učiteljski fakultet u Jagodini, Institut za pedagoška istraživanja u Beogradu.
Timothy 1957: Leary Timothy. Interpersonal diagnosis of personality: A functional theory and metodology for personality evaluation. Eugene OR: Resource Publications.
Šimić-Šašić 2011: Slavica Simić Šašić. Interakcija nastavnik-učenik:Teorije i mjerenje, Psihologijske teme, 20. (2), (233-260), Zadar:Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru
Vranješević 2007: Jelena Vranješević. Participativna prava deteta i pojam razvojnih mogućnosti. U: Radovanović, I., Trebješanin, B. (ur). Didaktičko-metodički aspekti promena u osnovnoškolskom obrazovanju (251–260). Beograd:Učiteljski fakultet.
Watkins, Wagner 2000: Chris Watkins, Pasty Wagner. Improving School Behavior. London: Paul Chapman Publishing.
Williams, Freedman & Deci 1998: Geoffrey Williams, Zachary Freedman, Edward Deci. Supporting autonomy to motivate patients with diabetes for glucose control. Diabetes Care. 21, 1644–1651.
Welsh 2000: Wayne Welsh. The effects of school climate on school disorder. Annals of the American Academy of Political and Social Science. 567 (1), 88–107
Zukorlić, Osmanlić 2017: Mirsada Zukorlić, Iljaz Osmanlić. Nivoi ineraktive povezanosti između učenika i nastavnika u nastavi , Inovacije u nastavi, 30(2), 172–181. UDC 37.064.2:371.3
DOI: 10.5937/inovacije1702172Z
Zukorlić, Popović 2018: Mirsada Zukorlić, Daliborka Popović. Povezanost školske klime i autonomije učenika, Inovacije u nastavi, 30 (4), ( 99–108). UDC 37.015:316.77 DOI: 37.064.2 http://www.inovacijeunastavi.rs/wp-content/uploads/Inovacije4-17/08-Zukorlic.pdf