САВРЕМЕНИ ПЕДАГОШКИ ПРИСТУПИ У НАСТАВИ МУЗИКЕ: ПЛУРАЛИЗАМ, АЛТЕРНАТИВНЕ ИДЕЈЕ И ДРУШТВЕНИ КОНТЕКСТ

  • Богдан Пиндовић Универзитет у Приштини, Факултет уметности, Звечан
  • Татјана Милосављевић Ђукић Универзитет у Нишу, Педадошки факултет
Ključne reči: педагошки плурализам, савремена настава, музичко образовање, алтернативни приступи.

Sažetak


Рад истражује савремене педагошке приступе у настави музике са акцентом на педагошки плурализам, примену алтернативних образовних филозофија и утицај друштвеног контекста. Полазећи од постмодерних образовних теорија, анализирају се различити модели наставе који одбацују униформност у корист индивидуализације, креативности и инклузивности. Посебна пажња посвећена је улози наставника као фасилитатора у процесу учења, као и интеграцији дигиталних технологија у музичку педагогију. Кроз критичку анализу алтернативних метода као што су Монтесори, Валдорф и Сузуки приступ, рад указује на могућности за унапређење наставне праксе у складу са потребама ученика у 21. веку. Истовремено, друштвено-културни фактори као што су породично окружење, културни капитал и технолошка доступност разматрају се као значајни чиниоци музичког образовања. Циљ рада је да се укаже на значај плуралистичког и хуманистички оријентисаног приступа у настави музике као одговора на захтеве савременог друштва.

Reference

Allsup, R. E. (2016). Remixing the classroom: Toward an open philosophy of music education. Indiana University Press. Retrieved from: https://books.google.com/books?id=xsC5DAAAQBAJ
Barrett, M. S., & Westerlund, H. (2024). Rethinking professionalism in music education. In Music education, ecopolitical responsibility, and sustainability (pp. xx–xx). Springer. Retrieved from: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-45893-4_3
Biesta, G. (2015). Beyond learning: Democratic education for a human future. Routledge. Retrieved from:
https://www.routledge.com/Beyond-Learning/Biesta/p/book/9781612050898
Burnard, P. (2012). Musical creativities in practice. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199583942.001.0001
Choksy, L. (1999). The Kodály method I: Comprehensive music education. Prentice Hall.
Crawford, R. (2017). Rethinking teaching and learning pedagogy for education in the twenty-first century. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-981-10-1673-8
Creech, A., Hallam, S., Varvarigou, M., & McQueen, H. (2020). Contexts for music learning and participation. Springer.
Darling-Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, C., Barron, B., & Osher, D. (2020). Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science, 24(2), 97–140. https://doi.org/10.1080/10888691.2018.1537791
DeLorenzo, L. C. (2012). Giving voice to democracy in music education: Diversity and social justice. Routledge.
Dewey, J. (1934). Art as experience. Minton, Balch & Company.
Retrieved from: https://ia902908.us.archive.org/28/items/deweyjohnartasanexperience/DEWEY%20John,%20Art%20as%20an%20Experience%22.pdf
Elliott, D. J. (1995). Music matters: A new philosophy of music education. Oxford University Press.
Frazee, J., & Kreuter, K. (1987). Discovering Orff: A curriculum for music teachers. Schott Music Corporation.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Herder and Herder.
Retrieved from: https://envs.ucsc.edu/internships/internship-readings/freire-pedagogy-of-the-oppressed.pdf
Georgii-Hemming, E. (2017). What is quality? The political debate on education and its implications for pluralism and diversity in music education. Philosophy of Music Education Review, 25(1), 6–23. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/10.2979/philmusieducrevi.25.1.06
Green, L. (2008). Music, informal learning and the school: A new classroom pedagogy. Ashgate. https://doi.org/10.4324/9781315248523
Hallam, S., Creech, A., & McQueen, H. (2016). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 34(1), 43–54. https://doi.org/10.1177/0255761415584296
Hattie, J., & Zierer, K. (2018). 10 mindframes for visible learning: Teaching for success. Routledge. Retrieved from: https://www.routledge.com/10-Mindframes-for-Visible-Learning/Hattie-Zierer/p/book/9781138635524
Hooks, B. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. Routledge. Retrieved from:
https://www.routledge.com/Teaching-to-Transgress/hooks/p/book/9780415908085
Humberstone, J. (2017). A pluralist approach to music education. In R. M. Bauer, S. Ruthmann, & J. H. Williams (Eds.), The Oxford handbook of technology and music education. Oxford University Press.
Juntunen, M. L., & Hyvönen, L. (2004). Embodiment in musical knowing: How body movement facilitates learning within Dalcroze Eurhythmics. British Journal of Music Education, 21(2), 199–214. https://doi.org/10.1017/S0265051704005673
Kamenov, E. (1999). Predškolska pedagogija I. Beograd. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Kaufman, J. C., Glăveanu, V. P., & Baer, J. (2022). The Cambridge handbook of creativity across domains. Cambridge University Press. Retrieved from: https://www.cambridge.org/core/books/cambridge-handbook-of-creativity-across-domains/1
Кодела, С., & Николић, И. (2014). Подстицање музичког потенцијала као полазиште Методе матерњег језика, У: С. Денић (ур.), Савремене тенденције у наставним и ваннаставним активностима на учитељским (педагошким) факултетима, тематски зборник, Учитељски факултет у Врању, стр. 541-546.
Kokkidou, M. (2018). Postmodernism, music literacies, and the function-oriented music curriculum. Visions of Research in Music Education, 32(1). Retrieved from: https://digitalcommons.lib.uconn.edu/vrme/vol32/iss1/2/
Lillard, A. S. (2005). Montessori: The science behind the genius. Oxford University Press. Retrieved from: https://montessorischoolalmeria.es/wp-content/uploads/2021/05/montessori-science-behind-genius.pdf
Maidaniyk, I., Strikhar, O., Rudyy, R., Shelepnytska-Govorun, N., Bilova, N., & Yeroshenko, O. (2023). Development of music education in postmodern society. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 15(1), 22–39. Retrieved from: https://www.lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/6100
Matijević, M. (2011). New trends in teaching methodology. Educational Sciences, 13(1), 7–18. Retrieved from: https://educational-sciences.org/issues/vol13-issue1
Nicholson, G. (2022). Pluralism in American music education research: Essays and narratives, a review. International Journal of Education & the Arts, 23. Retrieved from: http://www.ijea.org/v23r1/v23r1.pdf
Oblak, B. (2006). Glasba v luči kurikularne prenove. In A. Barle Lakota & K. Bergant (Eds.), Kurikularna prenova: Zbornik (pp. 143–157). Ljubljana: Nacionalni kurikularni svet.
Парезановић, K. (2016). Примена основних принципа васпитно-образовне методе Марије Монтесори у настави солфеђа (необјављена докторска дисертација). Факултет музичке уметности, Универзитет уметности у Београду.
Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press. Retrieved from: https://marcprensky.com/wp-content/uploads/2013/04/Prensky-TEACHING_DIGITAL_NATIVES-Introduction1.pdf
Prodanov, I., Crnjanski, N., & Milojković, M. (2021). Muzičko obrazovanje u digitalnom okruženju. Novi Sad: Akademija umetnosti. Retrieved from: https://akademija.uns.ac.rs/wp-content/uploads/2021/09/Muzicko-obrazovanje-u-digitalnom-okruzenju-e-book.pdf
Reimer, B. (2022). A philosophy of music education: Advancing the vision. Rowman & Littlefield. Retrieved from: https://books.google.com/books?id=Q9eIEAAAQBAJ
Robinson, K., & Aronica, L. (2015). Creative schools: The grassroots revolution that’s transforming education. Penguin Books. Retrieved from: https://www.tnteu.ac.in/pdf/library/School_Education/3%20%20Creative%20Schools_%20The%20Grassroots%20Revolution%20That%E2%80%99s%20Transforming%20Education%20(%20PDFDrive%20).pdf
Sahlberg, P. (2011). Finnish lessons: What can the world learn from educational change in Finland? Teachers College Press. Retrieved from: https://www.pedocs.de/volltexte/2015/11098/pdf/CEPSJ_2011_3_Franko_Rezension_Sahlberg_Finnish_lessons_what_can.pdf
Sahlberg, P. (2021). Finnish lessons 3.0: What can the world learn from educational change in Finland? Teachers College Press. Retrieved from: https://www.tcpress.com/finnish-lessons-3.0-9780807764800
Sahlberg, P. (2021). Let the children play: Why more play will save our schools and help children thrive. Oxford University Press.
Spasenović, V., & Vujisić-Živković, N. (2017). Pokušaji ostvarivanja pedagoškog pluralizma u obrazovnoj politici i praksi u Srbiji. Zadar: Sveučilište u Zadru.
Standing, E. M. (1957). Maria Montessori: Her life and work. London: Hollis & Carter.
Стефановић, С. (2016). Чиниоци ефикасног управљања разредом у настави музике у основној школи (докторска дисертација). Универзитет уметности у Београду – Факултет музичке уметности. Retrieved from: https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/7234/DoktorskaDisertacija_Slavica_Stefanovic.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Stojanović, B., & Bogavac, D. (2016). Metodičke strategije razvoja dečijih potencijala u savremenoj pedagoškoj ustanovi. Učiteljski fakultet: Beograd. https://plus.cobiss.net/cobiss/sr/sr/bib/221732876
Tadić, A. (2023). Is it worth fighting for “education in the classic sense”. International scientific conference: New horizons in education. Univerzitet u Beogradu, Fakultet za obrazovanje učitelja i vaspitača. 21-33. Dostupno na: https://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/handle/123456789/5234/bitstream_12835.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tadić, A., & Bodroški Spariosu, B. (2017). Vaspitanje kao odgovor na izazove savremenog doba. Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: VasPITANje danas. Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu, Institut za pedagogiju i andragogiju i Pedagoško društvo Srbije, 19-25. Dostupno na: https://reff.f.bg.ac.rs/bitstream/handle/123456789/3521/bitstream_8022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Terzić, E. (1998). Analiza i vrednovanje udžbenika muzičke kulture u osnovnoj školi u Mađarskoj i Srbiji. Beograd: Centar za usavršavanje rukovodilaca u obrazovanju.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Webster, P. R. (2011). Construction of Music Learning, in Colwell, R., & Webster, P. R. (eds), MENC Handbook of Research on Music Learning: Volume 1: Strategies (New York, 2011; online edn, Oxford Academic, 27 May 2015), https://doi.org/10.1093/acprof:osobl/9780195386677.003.0002
Woods, P. A. (2004). Democratic leadership: drawing distinctions with distributed leadership. International Journal of Leadership in Education, 7(1), 3–26. https://doi.org/10.1080/1360312032000154522
Zhao, W., & Lee, F. H. (2024). The impact of new musicology and postmodern theory fusion on cultural diversity awareness in music education. Journal of Pedagogical Research. Retrieved from: https://www.ijopr.com/download/the-impact-of-new-musicology-and-postmodern-theory-fusion-on-cultural-diversity-awareness-in-music-15008.pdf
Objavljeno
2025/08/21
Rubrika
Članci