Domenska imena u funkciji identiteta i komunikacije sa javnošću kompanija na internetu
Sažetak
Internet prisutnost i onlajn reputacija važni su elementi u predstavljanju i eksternoj komunikaciji kompanije. Njihovo postizanje počinje registracijom domenskog naziva i internet domena. Kompanija započinje ekspanzivno internet povezivanje sa celokupnom ili ciljnom publikom, nastoji da obezbedi kvalitetne sadržaje na domenu uz kvalitetno kreiranje odnosa s javnošću. U ovom radu biće predstavljeno sticanje virtuelnih identiteta privrednih društava kroz registraciju internet domena. U toj nameri, pažnja će biti usmerena na pojam i ulogu domena, uz kratak prikaz regulatornih tela u ovoj oblasti za globalni i nacionalni nivo. Poseban akcenat stavlja se na izgradnju dobrog i zvučnog domenskog naziva koje treba da oformi laku pamtljivost, prepoznatljivost i pronalaženje kompanije kao jednog od subjekata u internet prostoru. Takođe, sporadično će biti napravljen kratak prikaz regulatornih mera, pravila i uputstava za odabir domena (odnosno, simboličke oznake) kojim će se komunicirati u virtuelnom okruženju. Pojedini primeri koji su navedeni kroz rad uzimani su nasumično kako bi na adekvatan način ilustrovao pomenut sadržaj. Na odabranim mestima će se pominjati najvažniji zaključci o posedovanju internet domena i imena domena, sa ciljem uspešnog predstavljanja, komunikacije i poslovanja kompanije, koji su doneti na konferenciji ,,Dan internet domena” marta 2015. godine u Beogradu.
Reference
Arsić, M. & Markota, S. (2011). Legal problems in the national and international administration of domain names. Facta Universitatis, 9(2): 159–169.
Aćimović, S., Jakšić, M., Backović, M., Cerović, B. & Medojević, B. (2006). Ekonomski rečnik. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Dimitrijević, V., Kartag-Odri, A., Milinković, B., Serfontein, J., Simović-Hiber, I. & Stojković, B. (1999). Kulturna prava. Beograd: Beogradski centar za ljudska prava.
Filipović, J. (2012). Teorija upotrebe i udovoljenja: pregled. Marketing, 3(43): 219–228.
Golubović, Z. (1999). Ja i drugi: antropološka istraživanja individualnog i kolektivnog identiteta. Beograd: Republika.
Jobber, D. & Fahy, J. (2006). Osnovi marketinga. Beograd: Data Status.
Konferencija suosnivača RNIDS (2015). Opšti uslovi o registraciji naziva nacionalnih internet domena. Beograd. Posećeno 29. 4. 2016. URL: https://www.rnids.rs/registar_dokumenata/2015_09_19-opsti-uslovi-registracije-domena_0.pdf.
Milosavljević, M., Grubor, G. & Veinović, M. (2010). Informatika. Beograd: Univerzitet Singidunum.
Milojević, A. (2015). Dvosmerni simetrični odnosi s javnošću i digitalne komunikacione tehnologije: između teorije i prakse. CM: Communication and Media, 10(34): 81–107.
Popović, D. (2005). Imena internet domena i pravo intelektualne svojine. Beograd: Institut za uporedno pravo, Čigoja štampa.
Popović, D. (2014). Registracija naziva internet domena i prava žiga. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta, Centar za izdavaštvo i informisanje.
Popović D. (ed.) (2015). Intelektualna svojina i internet: nazivi internet domena, autorska dela, žigom zaštićene oznake. Beograd: Pravni fakultet Univerziteta, Centar za izdavaštvo i informisanje.
Radojković, M. & Stojković, B. (2009). Informaciono-komunikacioni sistemi. Beograd: Clio.
Radojković, M. & Miletić, M. (2005). Komuniciranje, mediji i društvo. Novi Sad: Stylos.
Radojković, M. & Đorđević, T. (2005). Osnove komunikologije. Beograd: Čigoja štampa.
Stojković, B. (1993). Evropski kulturni identitet, Prosveta, Niš, Zavod za proučavanje kulturnog razvitka, Beograd.
Stojković, B. (2002). Identitet i komunikacija. Beograd: FPN, Čigoja štampa.
Stojković, B. (2009). Mreža identiteta. Godišnjak Fakulteta političkih nauka, 3(3): 353–362.
Štambuk, V. (2010). Communico ergo Sum ili Internet kako je nastao i kuda smera. Beograd: Akademska misao.
Upravni odbor RNIDS (2013). Pravilnik o načinu formiranja naziva nacionalnih internet domena, Beograd. Dostupno na URL: https://www.rnids.rs/registar_dokumenata/2013_01_28-uo-pravilnik-formiranje_naziva_domena.pdf.
Veinović, M. & Jevremović, A. (2008). Uvod u računarske mreže. Beograd: Univerzitet Singidunum.
Vilkoks, D., Kameron, G., Olt, F. & Ejdži, V. (2006). Odnosi s javnošću: strategije i tehnike. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta u Beogradu.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.