Mediji i teme u vezi sa evropskom integracijom Srbije u periodu 2002-2016.
Sažetak
Evropska integracija Srbije definisana je kao dugoročan i strateški cilj svih srpskih vlada, od 2002. do sredine 2016, kada je rad pisan. Da bi se taj cilj postigao, srpski političari i stručna javnost naglašavaju važnost podrške i razumevanje građana Srbije o ulasku u Evropsku uniju. Teorija, ali i praksa, međutim, potvrđuju da je veoma teško stanovništvu preneti poruku jedinstvenog i neizmenjenog značenja opširnog predmeta interesovanja javnog mnjenja – evropske integracije. Mnogobrojni komunikatori raznim kanalima prenose poruku o evropskom putu koja na različite načine kod segmentisane publike izaziva pozitivne, negativne stavove, pa i ravnodušnost. Stavovi građana Srbije o ulasku u EU, praćeni i mereni rezultatima redovnih polugodišnjih istraživanja javnog mnjenja, evoluirali su, u procentima od 72% ispitanika koji su za ulazak u EU krajem 2002, do 41% u julu 2016. godine. Cilj rada je da na nepristrasan način, vodeći se teorijskim pristupom i zvaničnim podacima, analizom činjenica o akterima uključenim u proces informisanja javnosti o evropskim temama, njihovih poruka i postupaka, pokuša da odgovori na neka od pitanja koja bi se ticala formiranja i promene odnosa građana Srbije prema evropskoj integraciji, komunikacijskog procesa i komunikacijskih aktera u okviru ove teme. Rad nudi analizu stanja evropske ideje u Srbiji. Koristi se šira, potpunija definicija medija, kojom se zaokružuju sve faze i akteri u komunikaciji. Posebna pažna posvećena je analizi trenutnog stanja evropske ideje u Srbiji, obuhvatajući različite aspekte komunikacijskog procesa, dometima komuniciranja Srbije sa posebnim komunikacijskim akterima i javnostima, ali i preprekama i izazovima u okviru komuniciranja o ovoj temi.
Reference
BBC World Service Trust (2010). Kako to utiče na nas? Pokrivenost tema u oblasti evropskih integracija u srpskim medijima. Analiza medija za potrebe Delegacije EU u Srbiji.
BBC Media Action (2012). Coverege of the EU and EU Integration in the Serbian Media. Analiza medija za potrebe Delegacije EU u Srbiji.
European Commision (2014). Public Opinion in the European Union. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb81/eb81_publ_en.pdf.
Informacioni sistem za koordinaciju razvojne pomoći u Republici Srbiji (2016). Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.evropa.gov.rs/Evropa/PublicSite/index.aspx.
Kancelarije Vlade Republike Srbije za evropske integracije (2016a). Evropska orijentacija građana Srbije. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/dokumenta/nacionalna-dokumenta.200.html.
Kancelarija Vlade Republike Srbije za evropske integracije (2016b). Istraživanje javnog mnjenja. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/dokumenta/nacionalna-dokumenta.200.html.
Mihailović, S. Ružica, M. Jakobi, T. Jašović, B. Jandrić, M. Zajić, G. Vasović, M. Stojiljković, Z. Mihailović, V. & Torbica, D. (2015). Od novinara do nadničara. Pekarni rad i život. Beograd: Fond za otvoreno društvo, Centar za razvoj sindikalizma.
Radojković, M. & Đorđević, T. (2005). Osnovi komunikologije. Beograd: Fakultet političkih nauka.
Radojković, M. & Miletić, M. (2008). Komuniciranje, mediji i društvo. Beograd: Učiteljski fakultet.
Radojković, M. & Stojković, B. (2009). Informaciono komunikacioni sistemi, Drugo izdanje. Beograd: Clio.
Strategija komunikacije o pristupanje Republike Srbije Evropskoj uniji. (2012). Beograd: Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/upload/documents/nacionalna_dokumenta/strategija_komunikacije_2011.pdf.
Strategija komunikacije o IPA. (2013). Beograd: Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.