Mediji i teme u vezi sa evropskom integracijom Srbije u periodu 2002-2016.

  • Milica Z Marković Tomić Kancelarija za evropske integracije, Vlada Republike Srbije
Ključne reči: Serbia||, ||Srbija, media||, ||mediji, public opinion||, ||javno mnenje, communications||, ||komunikacija, European Integration||, ||evropska integracija,

Sažetak


Evropska integracija Srbije definisana je kao dugoročan i strateški cilj svih srpskih vlada, od 2002. do sredine 2016, kada je rad pisan. Da bi se taj cilj postigao, srpski političari i stručna javnost naglašavaju važnost podrške i razumevanje građana Srbije o ulasku u Evropsku uniju. Teorija, ali i praksa, međutim, potvrđuju da je veoma teško stanovništvu preneti poruku jedinstvenog i neizmenjenog značenja opširnog predmeta interesovanja javnog mnjenja – evropske integracije.  Mnogobrojni komunikatori raznim kanalima prenose poruku o evropskom putu koja na različite načine kod segmentisane publike izaziva pozitivne, negativne stavove, pa i ravnodušnost. Stavovi građana Srbije o ulasku u EU, praćeni i mereni rezultatima redovnih polugodišnjih istraživanja javnog mnjenja, evoluirali su, u procentima od 72% ispitanika koji su za ulazak u EU krajem 2002,  do 41% u julu 2016. godine. Cilj rada je da na nepristrasan način, vodeći se teorijskim pristupom i zvaničnim podacima, analizom činjenica o akterima uključenim u proces informisanja javnosti o evropskim temama, njihovih poruka i postupaka, pokuša da odgovori na neka od pitanja koja bi se ticala formiranja i promene odnosa građana Srbije prema evropskoj integraciji, komunikacijskog procesa i komunikacijskih aktera u okviru ove teme. Rad nudi analizu stanja evropske ideje u Srbiji. Koristi se šira, potpunija definicija medija, kojom se zaokružuju sve faze i akteri u komunikaciji. Posebna pažna posvećena je analizi trenutnog stanja evropske ideje u Srbiji, obuhvatajući različite aspekte komunikacijskog procesa, dometima komuniciranja Srbije sa posebnim komunikacijskim akterima i javnostima, ali i preprekama i izazovima u okviru komuniciranja o ovoj temi.

Biografija autora

Milica Z Marković Tomić, Kancelarija za evropske integracije, Vlada Republike Srbije
Viši savetnik za odnose s javnošću u Kancelariji za evropske integracije Vlade Republike Srbije, MA komunikologije na Fakultetu političkih nauka u Beogradu

Reference

BBC World Service Trust (2010). Kako to utiče na nas? Pokrivenost tema u oblasti evropskih integracija u srpskim medijima. Analiza medija za potrebe Delegacije EU u Srbiji.

BBC Media Action (2012). Coverege of the EU and EU Integration in the Serbian Media. Analiza medija za potrebe Delegacije EU u Srbiji.

European Commision (2014). Public Opinion in the European Union. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb81/eb81_publ_en.pdf.

Informacioni sistem za koordinaciju razvojne pomoći u Republici Srbiji (2016). Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.evropa.gov.rs/Evropa/PublicSite/index.aspx.

Kancelarije Vlade Republike Srbije za evropske integracije (2016a). Evropska orijentacija građana Srbije. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/dokumenta/nacionalna-dokumenta.200.html.

Kancelarija Vlade Republike Srbije za evropske integracije (2016b). Istraživanje javnog mnjenja. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/dokumenta/nacionalna-dokumenta.200.html.

Mihailović, S. Ružica, M. Jakobi, T. Jašović, B. Jandrić, M. Zajić, G. Vasović, M. Stojiljković, Z. Mihailović, V. & Torbica, D. (2015). Od novinara do nadničara. Pekarni rad i život. Beograd: Fond za otvoreno društvo, Centar za razvoj sindikalizma.

Radojković, M. & Đorđević, T. (2005). Osnovi komunikologije. Beograd: Fakultet političkih nauka.

Radojković, M. & Miletić, M. (2008). Komuniciranje, mediji i društvo. Beograd: Učiteljski fakultet.

Radojković, M. & Stojković, B. (2009). Informaciono komunikacioni sistemi, Drugo izdanje. Beograd: Clio.

Strategija komunikacije o pristupanje Republike Srbije Evropskoj uniji. (2012). Beograd: Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije. Posećeno 30. 10. 2016. URL: http://www.seio.gov.rs/upload/documents/nacionalna_dokumenta/strategija_komunikacije_2011.pdf.

Strategija komunikacije o IPA. (2013). Beograd: Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije.

Objavljeno
2017/01/23
Rubrika
Originalni naučni članak