(Ne)poštovanje Kodeksa novinara Srbije u kampanji za predsedničke izbore u 2017. godini
Sažetak
Rad se bavi komparativnom analizom nekoliko monitoringa o izveštavanju javnih medijskih servisa i komercijalnih televizija sa nacionalnom frekvencijom tokom kampanje za predsedničke izbore u Srbiji 2017. godini, s ciljem da se utvrdi u kojoj meri i na koje načine je prekršen Kodeks novinara Srbije. Monitorinzi koje su, umesto nadležnih državnih institucija poput Regulatornog tela za elektronske medije (REM), uglavnom sprovodile organizacije civilnog društva, nedvosmisleno su pokazali da je, u većini slučajeva, to izveštavanje bilo izrazito pristrasno u korist kandidata vladajuće koalicije Aleksandra Vučića. Osim činjenice da su na taj način prekršene odredbe ključnih medijskih zakona i pravilnika o izveštavanju tokom predizborne kampanje, urednici i novinari televizija koje su izveštavale neizbalansirano o kampanji kršili su na različite načine i Kodeks novinara Srbije. Monitorinzi su, s jedne strane, pokazali nedopustivu pristrasnost većine javnih i komercijalnih televizija, ali su pokazali da su postojale i komercijalne kablovske televizije koje su znatno više vodile računa o ujednačenom izveštavanju o predsedničkim kandidatima. Većina analiziranih televizija, međutim, nije se pridržavala ni preambule Kodeksa novinara Srbije, u kojoj se navodi da je razlog postojanja medija javni interes, a poslovni, politički i privatni interesi izdavača/vlasnika medija ne smeju da budu izgovor ili opravdanje za kršenje kodeksa. Većina monitoringa je pokazala i da su prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje se tiču istinitosti izveštavanja, nezavisnosti od pritisaka, odgovornosti novinara, novinarske pažnje.
Reference
Biro za društvena istraživanja (2017). Mediji, javnost, izbori. Posećeno 27.07.2017. URL: http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2017/08/Mediji-javnost-izbori-2017.pdf.
Cenzolovka (2017). REM neće pratiti medije tokom kampanje: „Nemaju parametre za softver“. Posećeno 27. avgusta 2017. URL: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver/.
Council of Europe (1999). Recommendation No. R (99) 15 of the Committee of Ministers to member States on measures concerning media coverage of election campaigns. Posećeno 03.10.2017. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e3c6b.
Council of Europe. (2005). Guidelines on Media Analysis during Election Observation Missions prepared in co-operation between the OSCE’s Office for Democratic Institutions and Human Rights, the Council of Europe’s Venice Commission and Directorate General of Human Rights, and the European Commission adopted by the Council for Democratic Elections at its 14th meeting (Venice, 20 October 2005) and the Venice Commission at its 64th plenary session (Venice, 21-22 October 2005). Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2005)032-e.
Council of Europe. (2007). Recommendation CM/Rec(2007)2 of the Committee of Ministers to member states on media pluralism and diversity of media content. Posećeno 03.10.2017. URL: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/committee-of-ministers-adopted-texts/-/asset_publisher/aDXmrol0vvsU/content/recommendation-cm-rec-2007-2-of-the-committee-of-ministers-to-member-states-on-media-pluralism-and-diversity-of-media-content?_101_INSTANCE_aDXmrol0vvsU_viewMode=view/.
European Audiovisual Observatory (2017). Media coverage of elections: the legal framework in Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.
European Commission for Democracy through Law (Venice Commission) (2003). Code of Good Practice in Electoral Matters: Guidelines and Explanatory Report Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2002)023rev-e.
Insajder (2017). REM: Nema odluke o praćenju ovih izbora, radićemo po prijavama. Posećeno 27.08.2017. URL: https://insajder.net/sr/sajt/tema/3268/.
Gruhonjić, D. (2009). Sloboda izražavanja u novinarstvu u uslovima ekonomskog ropstva. In Todorov, D. (ur.), Sloboda izražavanja i ljudska prava novinara u Vojvodini (pp. 41-44). Novi Sad: Pokrajinski ombudsman.
Kunczik, M. & Zipfel, A. (2006). Uvod u znanost o medijima i komunikologiju. Zagreb: Zaklada Friedrich Ebert.
Laitila, T. (1995). Journalistic Codes of Ethics in Europe. European Journal of Communication, 10: 527-544.
Media monitor (2017). BIRODI sprovodi monitoring medijskog izveštavanja tokom kampanje za predsedničke izbore. Posećeno 22.07.2017. URL: http://www.birodi.rs/birodi-sprovodi-monitoring-medijskog-izvestavanja-tokom-kampanje-za-predsednicke-izbore/.
Milivojević, S., Radojković, M., Milojević, A., Ugrinić, A. Raković, M. & Matović, M. (2011). Profesija na raskršću – novinarstvo na pragu informacionog društva. Beograd: Centar za medije i medijska istraživanja Fakulteta političkih nauka. Posećeno 03.10.2017. URL: http://centarzamedije.fpn.bg.ac.rs/content-files/Novinarstvo%20na%20pragu%20informacionog%20drustva.pdf-
Novosadska novinarska škola (2017). Finalni rezultati monitoringa predizborne kampanje. Posećeno 22.07. 2017. URL: http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?page_id=2347.
OSCE (1990). Document of the Copenhagen Meeting of the Conference on the Human Dimension of the OSCE. 29 June 1990. par. 7.8. Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.osce.org/odihr/elections/14304?download=true.
Pew Research Center (2016). The Modern News Consumer. Posećeno 01.10.2017. URL: http://www.journalism.org/2016/07/07/the-modern-news-consumer.
Reuters Institute for the Study of Journalism (2016). Digital News Report 2016. Posećeno 02.10.2017. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf.
Savet za štampu. (2015a). Kodeks novinara Srbije – Uputstva i smernice. Beograd: DIA-ART.
Savet za štampu (2015b). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od aprila do decembra 2015. Posećeno 17.07.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2016/09/28/1262/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-aprila-do-decembra-2015.html.
Savet za štampu (2016a). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od marta do avgusta 2016. Posećeno 17.06.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2016/09/28/1263/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-marta-do-avgusta-2016.html.
Savet za štampu (2016b). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od marta do decembra 2016. Posećeno 17.06.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2017/01/25/1364/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-marta-do-decembra-2016.html.
Skrozza, T. (2013). Medijski rat kao politika drugim sredstvima. Nedeljnik Vreme br. 1172. 20. jun 2013. Beograd.
Zakon o elektronskim medijima (2014). Službeni glasnik, br. 83/14.
Veljanovski, R. (2005). Javni RTV servis u službi građana. Beograd: Clio.
Vodinelić, V.V. (2012). Novinarski kodeksi i pravo medija u Srbiji: nedovoljno samodefinisanje. Pravni zapisi, III(1): 73-89.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.