(Ne)poštovanje Kodeksa novinara Srbije u kampanji za predsedničke izbore u 2017. godini

  • Dinko A Gruhonjić Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za medijske studije
Ključne reči: Serbia||, ||Srbija, monitoring||, ||monitoring, TELEVISION||, ||televizija, campaigns||, ||kampanja, media||, ||mediji, elections||, ||izbori, ethical code||, ||etički kodeks,

Sažetak


Rad se bavi komparativnom analizom nekoliko monitoringa o izveštavanju javnih medijskih servisa i komercijalnih televizija sa nacionalnom frekvencijom tokom kampanje za predsedničke izbore u Srbiji 2017. godini, s ciljem da se utvrdi u kojoj meri i na koje načine je prekršen Kodeks novinara Srbije. Monitorinzi koje su, umesto nadležnih državnih institucija poput Regulatornog tela za elektronske medije (REM), uglavnom sprovodile organizacije civilnog društva, nedvosmisleno su pokazali da je, u većini slučajeva, to izveštavanje bilo izrazito pristrasno u korist kandidata vladajuće koalicije Aleksandra Vučića. Osim činjenice da su na taj način prekršene odredbe ključnih medijskih zakona i pravilnika o izveštavanju tokom predizborne kampanje, urednici i novinari televizija koje su izveštavale neizbalansirano o kampanji kršili su na različite načine i Kodeks novinara Srbije. Monitorinzi su, s jedne strane, pokazali nedopustivu pristrasnost većine javnih i komercijalnih televizija, ali su pokazali da su postojale i komercijalne kablovske televizije koje su znatno više vodile računa o ujednačenom izveštavanju o predsedničkim kandidatima. Većina analiziranih televizija, međutim, nije se pridržavala ni preambule Kodeksa novinara Srbije, u kojoj se navodi da je razlog postojanja medija javni interes, a poslovni, politički i privatni interesi izdavača/vlasnika medija ne smeju da budu izgovor ili opravdanje za kršenje kodeksa. Većina monitoringa je pokazala i da su prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje se tiču istinitosti izveštavanja, nezavisnosti od pritisaka, odgovornosti novinara, novinarske pažnje.

Biografija autora

Dinko A Gruhonjić, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Odsek za medijske studije
Docent na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu

Reference

Biro za društvena istraživanja (2017). Mediji, javnost, izbori. Posećeno 27.07.2017. URL: http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2017/08/Mediji-javnost-izbori-2017.pdf.

Cenzolovka (2017). REM neće pratiti medije tokom kampanje: „Nemaju parametre za softver“. Posećeno 27. avgusta 2017. URL: https://www.cenzolovka.rs/drzava-i-mediji/rem-nece-pratiti-medije-tokom-kampanje-nemaju-parametre-za-softver/.

Council of Europe (1999). Recommendation No. R (99) 15 of the Committee of Ministers to member States on measures concerning media coverage of election campaigns. Posećeno 03.10.2017. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e3c6b.

Council of Europe. (2005). Guidelines on Media Analysis during Election Observation Missions prepared in co-operation between the OSCE’s Office for Democratic Institutions and Human Rights, the Council of Europe’s Venice Commission and Directorate General of Human Rights, and the European Commission adopted by the Council for Democratic Elections at its 14th meeting (Venice, 20 October 2005) and the Venice Commission at its 64th plenary session (Venice, 21-22 October 2005). Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/?pdf=CDL-AD(2005)032-e.

Council of Europe. (2007). Recommendation CM/Rec(2007)2 of the Committee of Ministers to member states on media pluralism and diversity of media content. Posećeno 03.10.2017. URL: https://www.coe.int/en/web/freedom-expression/committee-of-ministers-adopted-texts/-/asset_publisher/aDXmrol0vvsU/content/recommendation-cm-rec-2007-2-of-the-committee-of-ministers-to-member-states-on-media-pluralism-and-diversity-of-media-content?_101_INSTANCE_aDXmrol0vvsU_viewMode=view/.

European Audiovisual Observatory (2017). Media coverage of elections: the legal framework in Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.

European Commission for Democracy through Law (Venice Commission) (2003). Code of Good Practice in Electoral Matters: Guidelines and Explanatory Report Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2002)023rev-e.

Insajder (2017). REM: Nema odluke o praćenju ovih izbora, radićemo po prijavama. Posećeno 27.08.2017. URL: https://insajder.net/sr/sajt/tema/3268/.

Gruhonjić, D. (2009). Sloboda izražavanja u novinarstvu u uslovima ekonomskog ropstva. In Todorov, D. (ur.), Sloboda izražavanja i ljudska prava novinara u Vojvodini (pp. 41-44). Novi Sad: Pokrajinski ombudsman.

Kunczik, M. & Zipfel, A. (2006). Uvod u znanost o medijima i komunikologiju. Zagreb: Zaklada Friedrich Ebert.

Laitila, T. (1995). Journalistic Codes of Ethics in Europe. European Journal of Communication, 10: 527-544.

Media monitor (2017). BIRODI sprovodi monitoring medijskog izveštavanja tokom kampanje za predsedničke izbore. Posećeno 22.07.2017. URL: http://www.birodi.rs/birodi-sprovodi-monitoring-medijskog-izvestavanja-tokom-kampanje-za-predsednicke-izbore/.

Milivojević, S., Radojković, M., Milojević, A., Ugrinić, A. Raković, M. & Matović, M. (2011). Profesija na raskršću – novinarstvo na pragu informacionog društva. Beograd: Centar za medije i medijska istraživanja Fakulteta političkih nauka. Posećeno 03.10.2017. URL: http://centarzamedije.fpn.bg.ac.rs/content-files/Novinarstvo%20na%20pragu%20informacionog%20drustva.pdf-

Novosadska novinarska škola (2017). Finalni rezultati monitoringa predizborne kampanje. Posećeno 22.07. 2017. URL: http://www.novinarska-skola.org.rs/sr/?page_id=2347.

OSCE (1990). Document of the Copenhagen Meeting of the Conference on the Human Dimension of the OSCE. 29 June 1990. par. 7.8. Posećeno 03.10.2017. URL: http://www.osce.org/odihr/elections/14304?download=true.

Pew Research Center (2016). The Modern News Consumer. Posećeno 01.10.2017. URL: http://www.journalism.org/2016/07/07/the-modern-news-consumer.

Reuters Institute for the Study of Journalism (2016). Digital News Report 2016. Posećeno 02.10.2017. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital-News-Report-2016.pdf.

Savet za štampu. (2015a). Kodeks novinara Srbije – Uputstva i smernice. Beograd: DIA-ART.

Savet za štampu (2015b). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od aprila do decembra 2015. Posećeno 17.07.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2016/09/28/1262/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-aprila-do-decembra-2015.html.

Savet za štampu (2016a). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od marta do avgusta 2016. Posećeno 17.06.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2016/09/28/1263/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-marta-do-avgusta-2016.html.

Savet za štampu (2016b). Rezultati monitoringa poštovanja Kodeksa novinara u dnevnim novinama od marta do decembra 2016. Posećeno 17.06.2017. URL: http://www.savetzastampu.rs/latinica/monitoring-postovanja-kodeksa-novinara-srbije/131/2017/01/25/1364/rezultati-monitoringa-postovanja-kodeksa-novinara-u-dnevnim-novinama-od-marta-do-decembra-2016.html.

Skrozza, T. (2013). Medijski rat kao politika drugim sredstvima. Nedeljnik Vreme br. 1172. 20. jun 2013. Beograd.

Zakon o elektronskim medijima (2014). Službeni glasnik, br. 83/14.

Veljanovski, R. (2005). Javni RTV servis u službi građana. Beograd: Clio.

Vodinelić, V.V. (2012). Novinarski kodeksi i pravo medija u Srbiji: nedovoljno samodefinisanje. Pravni zapisi, III(1): 73-89.

Objavljeno
2017/12/17
Rubrika
Stručni članak