Strategije u stvaranju naslova vesti informativnih onlajn portala u Srbiji

  • Milena Kvapil FDU Beograd
Ključne reči: vesti, naslovi, onlajn, mediji, klikbejt, fejk njuz, izveštavanje

Sažetak


Onlajn mediji preuzimaju sve veću ulogu u informisanju javnosti u Srbiji i nalaze se na drugom mestu (iza televizije) kada je u pitanju izvor informisanja. Rad se oslanja na empirijsko pilot istraživanje o tome kako se onlajn mediji u Srbiji prilikom kreiranja naslova služe pristupom „fejk njuz“ ili „klikbejt“ i koliko to može da ima uticaja na kvalitet i prirodu njihovog izveštavanja. U toku jedne nedelje u junu 2020. praćeni su naslovi i tekstovi iz rubrike „Vesti“ na tri informativna portala u Srbiji: Blic.rs, Kurir.rs i Telegraf.rs. Metodom analize sadržaja, naslovi vesti su svrstavani u grupe označene kao „fejk njuz“, „klikbejt“ ili „odgovarajući“ u odnosu na sadržaj članka. Daljom analizom proverili smo kod kojih rubrika i tema postoji najveća zastupljenost u davanju „fejk njuz“ ili „klikbejt“ naslova. Dodatni element istraživanja predstavlja i procena tendencioznosti naslova, odnosno, korišćenja neprimerenog jezika. Istraživanje je pokazalo da navedeni mediji u najvećoj meri daju odgovarajuće naslove, ali i da postoji manji broj „fejk njuz“ naslova, kao i nešto veći broj „klikbejt“ naslova. Uočeno je da su teme kod kojih su pomenute strategije najčešće korišćene upravo one koje možemo smatrati najznačajnijim za informisanje javnosti: politika, javno zdravlje i bezbednost građana, što je zabrinjavajuća tendencija. Najveći broj tendencioznih naslova u vezi je sa temom politike, što ukazuje na nepoželjnu neobjektivnost medija. Neprimereni jezik najzastupljeniji je u rubrici Crna hronika, što sugeriše „tabloidizaciju“ medijskog pristupa.

Biografija autora

Milena Kvapil, FDU Beograd

Milena Kvapil, rođena 1974. u Beogradu

Magistar Filmske i TV režije, FAMU Prag, Češka repubilka.

Trenutno student 2. godine Doktorskih studija Teorije dramskih umetnosti, kulture i medija, FDU u Beogradu.

Živi i radi u Beogradu, bavi se komunikacijama, advertajzingom i medijima. Radila kao TV reditelj na televizijama RTS i B92, i kao kreativni direktor u više advertajzing agencija u Beogradu (McCann Beograd, Media Impact/Ringier Axel Springer, Ivan Aran Studio). Pisala tekstove iz oblasti filma i pop kulture za magazin Vreme i portal Noizz. 

 

 

Reference

Brooks, M. (2019, September 6). How does clickbait work. Retrieved 1. August 2020. from: https://www.psychologytoday.com/us/blog/tech-happy-life/201909/how-does-clickbait-work

EAVI – Media Literacy for Citizenship (2020, June 19). Infographic: Beyond Fake News – 10 Types of Misleading News – 17 Languages and counting. Retrieved 1. August 2020. from: https://eavi.eu/infographic-beyond-fake-news-10-types-of-misleading-news-17-languages/

Ireton, C. & Posetti, J. (2018). Journalism, „Fake News“ & Disniformation. Paris: UNESCO.

Gabielkov, M., Ramachandran, A., Chaintreau, A., & Legout, A., (2016, June 14). Social Clicks: What and Who Gets Read on Twitter?. Retrieved 1. August 2020. from: https://hal.inria.fr/hal-01281190/document 

Martinoli, A. (2013). Publika i medijski multitasking – podeljena pažnja u eri multiplatformnosti. CM Communication and Media, 28: 41-68.

Merriam Webster Dictionary (2020). Definition of clickbait. Retrieved 1. August 2020. from: https://www.merriam-webster.com/dictionary/clickbait

Milivojević, S. (2012). Uvod: Novinarstvo za informaciono društvo. CM Communication and Media 7(24), 29-34.

Steinmetz, K. (2017, September 27). The Dictionary Is Adding An Entry for 'Fake News'. Retrieved 1. August 2020. from: https://time.com/4959488/donald-trump-fake-news-meaning/

Wardle, C. & Derakhshan, H. (2017). Information Disorder - Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Strasbourg: Council of Europe.

Zakon o javnom informisanju Republike Srbije. Službeni Glasnik RS, broj 83/2014.

Objavljeno
2022/04/07
Rubrika
Originalni naučni članak