Gđica Usklađenost strategije razvoja medijske pismenosti u Srbiji sa preporukama međunarodne organizacije UNESKO
Sažetak
U globalnom, visoko umreženom svetu, stvaranje medijskih politika na nacionalnom nivou postaje prevaziđeno i razvija se potreba za stvaranjem nadnacionalnih smernica i preporuka u oblasti medijske politike. Jedna od posebnih medijskih oblasti za čiji razvoj je potrebno uvažavanje nadnacionalnih okvira jeste oblast medijske pismenosti. Ova studija se bavi komparativnom analizom „Strategije razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020-2025. godina“ i UNESKO priručnika „Smernice za politiku i strategiju informacione i medijske pismenosti“. Cilj ovog rada je da procenimo da li je i u kojoj meri „Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020-2025. godina“ sledila preporuke UNESKO priručnika. Teorijski okvir rada predstavljaju teorije medijske politike u globalnom diskursu i definicije medijske pismenosti Džejmsa Potera i Tibora Koltaja, a empirijski deo rada zasnovan je na desk istraživanju, analizi sadržaja i komparativnoj analizi. Komparativna analiza ova dva dokumenta je dvojaka: poredimo različite pristupe pisanja i razvoja politika i strategija koji su prisutni u oba dokumenta, ali je poređenje takođe usmereno i na procenu u kojoj meri je Medijska strategija napisana u skladu sa preporukama iznetim u Smernicama UNESKO-a. Opšti zaključak rada je da iako Medijska strategija ukazuje na osnovno razumevanje potrebe razvoja medijske pismenosti, mere propisane Medijskom strategijom izrazito su opšte definisane, nemaju jasno postavljene indikatore i ostavljaju prostor za slobodnu interpretaciju funkcionalnosti ovih mera, te tekst Medijske strategije posvećen medijskoj pismenosti nije u dovoljnoj meri napisan u skladu sa UNESKO preporukama.
Reference
Flew, T. (2007). Understanding Global Media. London: Palgrave Macmillan
Freedman, D. (2008). The Politics of Media Policy. Cambridge: Polity Press
Iosifidis, P. (2011). Global Media and Communication Policy. London: Palgrave Macmillan
Insajder. (2020, 30. januar). Usvojena Medijska strategija za period 2020-2025. godine. Posećeno 8.10.2020. URL: https://insajder.net/sr/sajt/vazno/16777/
Koltay, T. (2011). The Media and the Literacies: Media Literacy, Information Literacy, Digital Literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211–221. https://doi.org/10.1177/0163443710393382
Mansell, R. Raboy, M. (2011). Introduction: Foundations of the theory and practice of global media. In R. Mansell & M. Raboy (Eds.), The handbook of global media and communication policy (pp. 1-29). Chichester: Wiley-Blackwell
McLuhan, M. (1989). The Global Village: Transformations in World Life and Media in the 21st Century. Oxford: Oxford University Press
McQuail, D. (2007). Power, Performance and Politics: Media Policy in Europe. Baden-Baden: Nomos
N1 Beograd. (2020, 27. jun). Medijska strategija dobra osnova, ali novinari sumnjaju u njeno sprovođenje. N1 Info. Posećeno: 12.10.2020. URL: https://rs.n1info.com/vesti/a564122-drzava-i-udruzenja-o-medijskoj-strategiji/
Papathanassopoulos, S. & Negrine, R. (2010). Communications policy, theories and issues Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan
Papathanassopoulos, S. (2016). The International Encyclopedia of Political Communication. Hoboken: Wiley. 1-9
Poter, Dž. (2011). Medijska pismenost. Beograd: Clio
Raboy, M. & Padovani, C. (2010). Mapping Global Media Policy: Concepts, Frameworks, Methods. Communication, Culture & Critique, 3(2), 150–9. URl: https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2010.01064.x
Radio televizija Srbije. (2019, 19.april). Zakon o elektronskim medijima. Posećeno 7.10.2020. URL:https://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2019/04/19/14369685/zakon_o_elektronskim_medijima.pdf
Radio televizija Srbije. (2019, 19. april). Zakon o Javnim medijskim servisima. Posećeno 5. 10. 2020. URL:https://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2019/04/19/14369689/zakon_o_javnim_medijskim_servisima.pdf
Radio televizija Srbije. (2019, 19. april). Zakon o javnom informisanju i medijima. Pristupljeno 6.10.2020. URL:https://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2019/04/19/14369698/zakon_o_javnom_informisanju_i_medijima.pdf
Sarikakis, K. Chakravartty, P. (2006). Media Policy and Globalization. Edinburgh: Edinburgh University Press
Trivić, B. (2020, 31. januar). Dug put do Medijske strategije. Radio Slobodna Evropa. Pristupljeno 8.10.2020. https://www.slobodnaevropa.org/a/medijska-strategija-srbija/30410604.html
UNESCO. (n.d.). The Convention on the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions. Posećeno 6.10.2020. URL: https://en.unesco.org/creativity/convention
UNESCO. (2017a). Media and Information Literacy. Posećeno 6.10.2020. URL: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept/
UNESCO, (2015). Smjernice za politiku i strategiju informacione i medijske pismenosti. Cetinje: Nacionalna biblioteka Crne Gore „Đorđe Crnojević“
UNESCO, (2017b). The Organization's history. Posećeno 6.10.2020. URL: http://www.unesco.org/new/en/%20unesco/about-us/who-we-are/history/
Van Cuilenburg, J. & McQuail, D. (2003). Media policy paradigm shifts: Towards a new communications policy paradigm. European Journal of Communication, 18(2), 181–207. https://doi.org/10.1177/0267323103018002002
Vlada Republike Srbije. (2020, januar). Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020-2025. godina. Posećeno 5.10.2020. https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
Vlada Republike Srbije. (2020, 9.mart). Akcioni plan za medijsku strategiju do polovine maja. Posećeno 10.10.2020. URL: https://www.srbija.gov.rs/vest/449703/akcioni-plan-za-medijsku-strategiju-do-polovine-maja.php
Vučić, M. (2020, 11. februar). Nova medijska strategija - hoće li se išta promeniti na bolje. Raskrikavanje. Pristupljeno 10.10.2020. URL: https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=Nova-medijska-strategija---hoce-li-se-ista-promeniti-na-bolje?-565
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.