Medijska slika o stručnim radnicima/cama centara za socijalni rad u Republici Srbiji i kvalitet izveštavanja o njihovom radu
Sažetak
Negativno medijsko izveštavanje o socijalnom radu i praktičarima stvara iskrivljenu sliku u javnosti o ovoj profesiji, što kod potencijalnih korisnika budi odbojnost i nepoverenje, a kod zaposlenih stručnih radnika/ca nezadovoljstvo i ogorčenost. U izveštavanju medija izdvajaju se dva pristupa – tržišni i pristup profesionalne odgovornosti, a prema socijalnim službama i pristup okrivljavanja, naročito prema stručnim radnicima/cama u centrima za socijalni rad. Kao glavna teorija za tumačenje medijskog predstavljanja primenjena je teorija medijske reprezentacije. Cilj ovog istraživanja je ispitivanje stručnih radnika/ca zaposlenih u centrima za socijalni rad u Republici Srbiji o tome kako tumače stereotipnu sliku koju mediji stvaraju o njima, kao i kako procenjuju kvalitet izveštavanja određenjih domaćih medija o njihovom radu. Ispitano je 242 stručna radnika iz 49 centara za socijalni rad u Republici Srbiji. Kao tehnika za prikupljanje podataka korišćena je anketa, gde je kao instrument korišćen upitnik sa skalom stavova Likertovog tipa. Za obradu podataka korišćena je faktorska analiza i deskriptivna statistička metoda obrade. Na osnovu dobijenih rezultata, zaključujemo da stručni radnici/ce smatraju da je stereotipna slika o njima u medijima izuzetno negativna, jer prepoznaju da su prikazani samo negativnim osobinama. U odnosu na ponuđene medije, ispitanici su označili da se u tim domaćim medijima izveštava nekvalitetno o njihovom radu. Značajno je da znamo šta o ovoj temi misle stručni radnici/ce centara za socijalni rad, jer mediji imaju veliku odgovornost u formiranju stavova i negovanju stereotipa o praktičarima socijalnog rada.
Reference
Bastos, F. i Herrmansson, K. (2013). Massmedia och socialtjänsten – Framställning och påverkan. Diplomski rad, Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet.
Bogdanović, J. (2013). Građansko novinarstvo u Srbiji. CM Komunikacija i mediji. Vol. 8, No. 28: 69-88.
Braun, Dž.; Godin, P. i Moran, V. (2016). Odnosi s javnošću i komunikacija u lokalnoj upravi i javnim službama. Beograd: Clio.
Fiske, T. S.; Cuddy, J. C. A.; Glick, P.; Xu, J. (2002). A Model of (Often Mixed) Stereotype Content: Competence and Warmth, Respectively Follow From Perceived Status and Competition. Journal of Personality and Social Psychology. [online]. Vol. 82, No. 6: 878-902. Dostupno na: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.451.2342&rep=rep1&type=pdf . [pristupljeno 01. septembar 2020].
John Galilee. Literature review on media representations of social work and social workers. Dostupno na: https://www.socialworkscotland.org.uk/resources/pub/SocialWorkersandtheMedia.pdf [pristupljeno 01. septembar 2020].
Jurčić, D. (2017) Teorijske postavke o medijima – definicije, funkcije i utjecaj. Mostariensia - časopis za društvene i humanističke znanosti. [online]. No. 1: 127-136. Dostupno na: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=672195. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Legood, A; McGrath, M; Searle, R; Lee, A. (2016). Exploring How Social Workers Experience and Cope with Public Perception of Their Profession. The British Journal of Social Work. [online]. Vol. 46, Issue 7: 1872-1889. Dostupno na: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcv139. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Malešević, K. (2018). (Ne)odgovornost novinara u izveštavanju o osetljivim društvenim grupama u štampanim medijima. CM Komunikacija i mediji. [online]. Vol. 13, No. 42: 27-56. Dostupno na: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=679705. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Milivojević, S.; Milenković, D.; Raković, M. (2012). Medijski sistem Srbije Unesco indikatori medijskog razvoja. Beograd: Fakultet političkih nauka.
Muriel-Saiz, M.; Martín-Estalayo, M.; García-Giraldez, T. (2018). La imagen del Trabajo Social y los Servicios Sociales en la prensa escrita en España. Trabajo Social Global – Global Social Work. [online]. Vol. 8, No. 15: 45-77. Dostupno na: https://digibug.ugr.es/handle/10481/54452. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Poter, Dž. (2011). Medijska pismenost. Beograd: Clio.
Republički zavod za socijalnu zaštitu. (2020). Izveštaj o radu centara za socijalni rad za 2019. godinu. Beograd: RZSZ. [online]. Dostupno na: http://www.zavodsz.gov.rs/media/1999/izvestaj- o-radu-csr-2019.pdf. [pristupljeno 01. novembar 2020].
Savet za štampu (2015). Kodeks novinara Srbije -uputstva i smernice-. Beograd: Savet za štampu.
Sharifi, M. (2012). Socijalni rad i javnost: komuniciranje »socijalnog«. Revija za socijalnu politiku. [online]. Vol. 19, br. 2: 207-218. Dostupno na: http://www.rsp.hr/ojs2/index.php/rsp/article/viewFile/1078/1191. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Šerić, N.; Dudić, A. (2019). Socijalni rad u javnom diskursu u Bosni i Hercegovini. Socijalna politika. [online]. br. 2/2019: 99-117. Dostupno na: https://www.ips.ac.rs/publications/socijalni-rad-u-javnom-diskursu-u-bosni-i- hercegovini/. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Valić Nedeljković, D. (2002). Praktikum novinarstva. Beograd: Privredni pregled.
Valić Nedeljković, D. (2007). O novinarstvu i novinarima. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Vujović, M. (2016). Komparativna analiza reklamne fotografije i reprezentacije roda u socijalističkoj i tranzicijskoj Srbiji. Doktorska disertacija, Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu.
Zakon o javnom informisanju i medijima. (2014). Službeni glasnik RS, br. 83/2014, 58/2015 i 12/2016. Beograd. čl. 5, 9, 29.
Zakon o socijalnoj zaštiti. (2011). Službeni glasnik RS, br. 24/2011. Beograd. čl. 40, 119, 136.
Zugazaga, C. B.; Surette, R. B.; Otto, C. W.; Mendez, M. (2006). Social worker perceptions of the portrayal of the profession in the news and entertainment media: An exploratory study. Journal of social work education. [online]. Vol. 42, No. 3: 621-636. Dostupno na: https://www.researchgate.net/publication/240846387_Social_worker_perceptions_of_the _portrayal_of_the_profession_in_the_news_and_entertainment_media_An_exploratory_study. [pristupljeno 01. septembar 2020].
Cvetković, M. (2011). Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine. Beograd: Službeni glasnik Republike Srbije, 65-7447/2011.
Brnabić, A. (2020). Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020- 2025. godina. Beograd: Službeni glasnik Republike Srbije, 345-746/2020.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.