Predstavljanje žena u magazinu „Odbrana“ Ministarstva odbrane Vojske Srbije - analiza diskursa iz perspektive roda
Sažetak
Sažetak: Empirijsko uporište rada "Predstavljanje žena u magazinu 'Odbrana' Ministarstva odbrane Vojske Srbije - analiza diskursa iz perspektive roda" proizilazi iz činjenice da u savremenoj kulturi postoje rodni stereotipi i nasleđeni društveni obrasci potvrđeni i ponovo plasirani od strane medija pri predstavljanju žena, posebno onih u atipičnim profesijama. Cilj rada je proveriti poštovanje zakonskih mera rodne ravnopravnosti na osnovu konstruisanja ženskog identiteta u reprezentacijskoj praksi odabranog medija. Istraživanje treba da ponudi razumevanje načina na koje medijsko predstavljanje obnavlja i proizvodi norme društvenog života kroz prizmu profesije. Rad obuhvata istraživanje sadržaja magazina “Odbrana” i uporedne rezultate koji potvrđuju osnovnu i pojedinačne hipoteze. Ukazujemo na princip kategorisanja žene kao drugosti u vladajućim ideologijama i njima svojstvenim medijskim praksama. Metode primenjene tokom istraživanja su kvantitativna i kvalitativna analiza i kritička analiza diskursa. Korpus istraživanja obuhvata 2452 novinska teksta. Godina 2010. uzeta je kao prva u kojoj se položaj žene u vojsci zakonski štiti, 2013. u kojoj bi implementacija rodnog sadržaja u magazinu trebala biti učinjena i 2020. godina, za uvid u proteklu deceniju inkluzivnih promena. Zaključna razmatranja upućuju na postojanje rodne diskriminacije i daju predlog borbe protiv rodnih stereotipa i okretanje ka potpunoj slobodi profesionalnog izbora, postignuća i priznanja bez obzira na rodnu pripadnost. Autori rada ne bave se kvalitetom sadržaja magazina osim isključivo iz perspektive roda. Magazin je odabran na osnovu tematskog polja kojim se bavi i aktuelnih zakona kojima podleže kao medij samostalno i kao medij institucije, potpisnice upravo tih zakona.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.