O NESPORNOM ZNAČAJU ETIČKIH KODEKSA U NOVINARSTVU
Sažetak
Formulisanje i poštovanje profesionalnih etičkih kodeksa u vezi dužnosti novinara, kojih oni treba da se pridržavaju u vršenju novinarske profesije, kao jedne vrste “modela“ etičkih stavova, i njihovo učenje kako da postupaju u saglasnosti sa moralnim vrednostima i normama svoje profesije, jeste ono što spasava, rehabilituje i potom unapređuje jednu profesiju. Etički principi su znatno više nego nužnost! Na novinarski etički kodeks ne sme više da se gleda kao na “mrtvo slovo na papiru“, „puki dokument“, nego kao na mogućnost postavljanja i prihvatanje određenih moralnih normi koje tokom vremena treba da budu inkorporirane u nečiji profesionalni kod postupanja. Time se i profesija jednostavnije obavlja, a i sam život olakšava jer se motiviše konkretno i aktivno delovanje u toj oblasti, kao i objektivno suđenje o takvom delovanju. Generalno, bez visoke moralne izgrađenosti novinarstva iluzorno je očekivati dobro funkcionisanje i razvoj demokratije u jednom društvu!
Reference
Bertrand, C.-J. (2007). Deontologija medija. Zagreb: ICEJ.
Camus, A. Début de la bataille d'Alger. Posećeno: 08.2021. URL: http://www.aveudetheatre.org/_archive/_.../_bataille_alger.htm.>
Evropske konvencije o čovekovim pravima i osnovnim slobodama. Posećeno:08.2021. URL: http://www.imor.org.mk/programmes/common_values/New%20folder/covekovipravaEU.html.>
Laitila, T. (1995). Journalistic Codes of Ethics in Europe. Europian Journal of Communication 10: 527-544.
Malović, S. & Ricchardi, S & Vilović, (1998). Etika novinarstva. Zagreb: IZVORI.
The Charter of Munich. Posećeno: 29.03.2022. URL: https://graphism.fr/wp-content/uploads/2017/03/charter-of-munich-english.pdf.>
Thomas, B. (1998). Journalistische ethik. Wiesbaden: Opladen.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.