РЕАЛНО / ВИРТУЕЛНО – КОМПЈУТЕРСКА СИМУЛАЦИЈА SECOND LIFE

  • Vesna Milenković Fakultet za sport, Univerzitet "UNION - Nikola Tesla" Beograd
Ključne reči: реално, виртуелно, Други живот, истина, фикција

Sažetak


Реалност и фантазија граде посебан вид конструисане реалности која подразумева мешање стварности, медијске и виртуелне културе. Традиционално посматран појам реалности трансформисао се у технички репродуковану стварност и естетски привид медијске реалности. Виртуелна стварност појавила се у постмодерном добу медија као својеврстан еквивалент реалном, стварном свету. Нет генерације двадесет четири сата доступне на Мрежи, користе сасвим нове форме интернет комуникације за слање и примање многобројних информација обликованих у различите врсте порука. Питање ‘објективности’ и ‘истинитости’ медијских садржаја /слика, корисници медија новог доба и даље доживљавају као непосредну информацију којој се верује. С обзиром на то да живети неки ’други живот’ значи постати део наратива из света виртуелног сајбер простора који нема много заједничког са реалношћу, циљ ове анализе је поистоветити свет виртуелног са фикцијом као појмом маште из света идеја и поставити га насупрот материјалној реалности. У раду ће коришћењем дескриптивно-експликативне методе, методе теоријске анализе и компарације бити изложен пример компјутерске симулације Други живот у контексту сагледавања нејасних, замагљених граничних линија између реалног, виртуелног, истине и фикције. Закључује се да се свакодневном вишесатном употребом савремених технологија, често замагљују границе ових светова што изазива анксиозност, отуђење људи, недоумице око формирања идентитета, до имплозије субјеката у масе. Сажимањем традиционалне културе са културним садржајима у Другом животу, појединци урањајући у виртуелни свет изграђују властити хипернаратив са новим вредностима и начинима комуникације. Када стварни и виртуелни живот постану медијски спектакл, кад у ’другом животу’ почињу да се остварују неиспуњене жеље из стварног света, одлазак играча у виртуелни свет забаве и авантуре прераста у свакодневну преокупацију.

Reference

Autor. (2011). Uticaj MTV-a na popularnu kulturu. Znakovi i poruke, 4(1): 109-118.


Autor. (2015). Novi mediji/nova umetnost i novi mediji/nova komunikacija – mogućnost viđenja. U: Stojanović, D. i Zdravić Mihailović, D. (ur), Balkan Art Forum 2014, Drugi nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem “Umetnost i kultura danas: Duh vremena i problemi interpretacije”. Niš: Univerzitet u Nišu, Fakultet umetnosti u Nišu (449-456).


Autor. (2018a). Konsenzus kompetentnih diskutanata vs. medijska interpretacija istine. Kultura, 158:22-38.


Autor. (2018b). Medijski diskurs i komunikaciona perspektiva Jakobsonovih lingvističkih funkcija. Kultura polisa, 15(36):433-444.


Baía Reis, A. and Coelho, A. F.V.C.C. (2018). Virtual Reality and Journalism: A gateway to conceptualizing immersive journalism. Digital Journalism, 6(8):1090-1100. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1502046.


Baía Reis, A. Ashmore, M. (2022) From video streaming to virtual reality worlds: an academic, reflective, and creative study on live theatre and performance in the metaverseInternational Journal of Performance Arts and Digital Media, 18(1):7-28. https://doi.org/10.1080/14794713.2021.2024398.


Baudrillard, J. (1983). In the shadow of the Silent Majorities. New York: Semiotext(e). https://monoskop.org/images/c/c4/Baudrillard_Jean_In_the_Shadow_of_the_Silent_Majoritis_or_The_End_of_the_Social_and_Other_Essays.pdf.


Bodrijar, Ž. (1991). Simulakrumi i simulacija. Novi Sad: Svetovi.


Bogdanović, K. (2007). Poetika vizibilnog – vizibilno kao spoznaja i kultura. Beograd: Zavod za udžbenike.


Bostrom, N. (2003). Are you living in a computer simulation? Philosophical Quarterly, 53(211):243-255.


Božović, R. (2010). Tišina dokolice. Beograd: Čigoja štampa.


Calleja, G. (2007). Digital Game Involvement: A Conceptual Model. Games and Culture, 2(3):236-260. https://doi.org/10.1177/1555412007306206.


Carter, B. (2013). Digital Humanities: Current Perspective, Practices and Research. Bingley: Emerald Publishing.


Castells, M. (2003). Internet galaksija. Zagreb: Naklada Jesenski i Turk.


Castells, M. (2018). Uspon umreženog društva. Beograd: Službeni glasnik.


Combes, B. (2021). The Net Generation: Tech-savvy or lost in virtual space?. In: IASL Annual Conference Proceedings. https://doi.org/10.29173/iasl7966.


Crnobrnja, S. (2010). Estetika televizije i novih medija.  Beograd: Clio.


De Mul, J. (2010). Cyberspace Odyssey: Towards a Virtual Ontology and Anthropology. Newcastle upon Thyne: Cambridge Scholars Publishing.


de Wildt, L., Apperley, T.H., Clemens, J., Fordyce, R. and Mukherjee, S. (2019). (Re-)Orienting the Video Game Avatar. Games and Culture, 15(8):962-981. https://doi.org/10.1177/1555412019858890.


Deleuze, J., Maurage, P., Schimmenti, A., Nuyens, F., Melzer, A., and Billieux, J. (2019). Escaping reality through videogames is linked to an implicit preference for virtual over real-life stimuli. Journal of Affective Disorders, 245:1024-1031. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.078.


Delez, Ž. (2009). Razlika i ponavlјanje. Beograd: Fedon.


Doležel, Lj. (2008). Heterokosmika – fikcija i mogući svetovi. Beograd: Službeni glasnik.


Eko, U. (1973). Kultura, informacija, komunikacija. Beograd: Nolit.


Fisk, Dž. (2001). Popularna kultura. Beograd: Clio.


Fiske J. (1987). Television Culture. London and New York: Routledge.


Foucault, M. and Miskowiec, J. (1986). Of other Spaces. Diacritics, 6(1):22-27.


Giro, P. (1975). Semiologija. Beograd: BIGZ.


Hill, A. (2005). Reality TV: Audiences and Popular Factual Television. London: Routledge.


Hol, S. (2008). Kodiranje/dekodiranje. U: Đorđević, J. (ur.). Studije kulture. Beograd: Službeni glasnik (276-285).


Jakobson, R. (1966). Lingvistika i poetika. Beograd: Nolit.


Jones, S. (2017). Disrupting the narrative: immersive journalism in virtual reality. Journal  of  Media  Practice, 18(2-3): 171-185.  https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1374677


Katnić Bakarščić, M. (1999). Lingvistička stilistika. Budimpešta: Open Society Institute.


Keil, J, Edler, D, O’Meara, D, Korte, A. and Dickmann, F. (2021). Effects of Virtual Reality Locomotion Techniques on Distance Estimations. ISPRS International Journal of Geo-Information, 10(3):150. https://doi.org/10.3390/ijgi10030150.


Kish, S. (2007). Virtual Worlds: second life and Enterprise. https://skish.typepad.com/susan_kish/ secondlife/SKish_VW-SL_sept07.pdf.


Krstić, A. (2017). Medijska upotreba augmentovane i virtuelne stvarnosti: problematizacija koncepta „imerzivnog“  novinarstva. CM: Communication and Media, XII(41):81-104.


Liotar, J.F. (2005). Postmoderno stanje. Zagreb: Ibis grafika. https://monoskop.org/images a/a6/Lyotard_JeanFrancois_Postmoderno_stanje_Izvjestaj_o_znanju_2005.pdf.


Manovič, L. (2015). Jezik novih medija. Beograd: Clio.


McLuhan, M. (2001). Understanding media: The extensions of man. New York: Routledge.


Miletić, M. (2016). Osnove menadžmenta medija. Beograd: Jasen.


Mochotski, M. (2021). Heritage Sites and Video Games: Questions of Authenticity and Immersion. Games and Culture, 16(8):951-977. https://doi.org/10.1177/15554120211005369.


Mukaržovski, J. (1986). Struktura, funkcija, znak, vrednost. Beograd: Nolit: Književnost i civilizacija.


Nenić, I. (2004). Kultura sajber prostora. E-volucija, 5. http:// www.bos.rs/cepit/evolucija/


Petkovska, S. (2010). Drugi život kao tehnološki narativ – dandellion/@ kimban: jedna priča o jednom virtuelnom svetu. Sociologija, 52(2):141-166.


Radojković, M. i Miletić, M. (2008). Komuniciranje, mediji i društvo. Beograd: Učiteljski fakultet.


Romčević, N. (2004). Rane komedije Jovana Sterije Popovića. Novi Sad: Pozorišni muzej Vojvodine.


Stevanović-Nešić, M. (2009). Proširivanje realnosti virtuelnim elementima u televizijskoj produkciji. 17. Telekomunikacioni forum TELFOR 2009, Beograd, (novembar 24-26. 2009). http://2009.telfor.rs/files/radovi/09_21.pdf.


Vasić, Č. (1998). Umetnost stvarne prividnosti. U: Subotić, I. (ur.). Umetnost na kraju veka. Beograd: Clio (13-28).


Virilio, P. (2000). Informatička bomba. Novi Sad: Svetovi.


Vuksanović, D. (2006). Prilog kritici ontologije medija. Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti, 10: 113-122. http://www.komunikacija.org.rs/komunikacija/ casopisi/zbornikfdu/10/08/download_ser_lat. 


Vuksanović, D. (2011). Savremeni mediji i društvena istina. Kultura polisa, 9(16):131-142.


 


 

Objavljeno
2023/11/08
Rubrika
Pregledni članak