OBRAZOVANJE I KULTURA U DNEVNOJ ŠTAMPI: IZMEĐU AFIRMACIJE I MARGINALIZACIJE

Ključne reči: obrazovanje, kultura, štampani mediji, istraživanje, afirmacija

Sažetak


Polazeći od stava da za progres svakog društva ključnu ulogu imaju obrazovanje i kultura, ovaj rad se bavi pitanjem afirmacije ovih delatnosti putem medija. Mediji igraju važnu ulogu u formiranju društvene svesti i mogu da doprinesu razvoju interesovanja i podrške javnosti prema obrazovanju i kulturi, ali i njihovoj marginalizaciji. Predmet ovog rada je stoga prisustvo obrazovanja i kulture u naslovnim stranama dnevne štampe u Srbiji. Cilj rada je da se na osnovu evidentiranja i klasifikovanja naslova o obrazovanju i kulturi sagleda koliko su ove teme prisutne u diskursu štampanih medija Srbije. Istraživanje je sprovedeno od 01. novembra 2021. godine do 31. oktobra 2022. godinu, svakodnevno.

Analizom je obuvaćeno 10 dnevnih listova: Politika, Danas i Dnevnik kao kvalitetni listovi, potom Večernje novosti, Blic i Nova kao polu-tabloidni i Informer, Kurir, Srpski telegraf i Alo! kao tabloidni. Rezultati su prikazani imajući u vidu vremensku dimenziju, dnevni list i tonalitet naslova. Korišćena je kombinacija kvalitativne (analiza sadržaja) i kvantitativne metode (deskriptivna statistička analiza učestalosti naslova).

U toku posmatranog perioda objavljeno je 405 naslova – 274 o obrazovanju i 131 o kulturi. Rezultati dinamike i strukture izveštavanja ukazuju na nedovoljnu afirmaciju ovih delatnosti putem štampanih medija, kao i na neravnotežu između neutralnih i polarizovanih vesti i smanjen nivo redovnog izveštavanja usled akutnih društveno-političkih događaja. Da bi se uklonio problem marginalizacije obrazovanja i kulture u društvenoj svesti, potrebni su sistematski napori popularizacije ovih tema i odgovornija medijska politika koja će postavljati profesionalizam medija, društvenu odgovornost i prosvetiteljsku ulogu medija kao prioritete.

Reference

Andevski, M. & Arsenijević, J. (2014). Medijski (ne)pismeni – prilagođavanje i perspektive, U: D. Valić Nedeljković & D. Pralica (ur.) Zbornik radova: Digitalne medijske tehnologije i društveno obrazovne promene 4 (str. 204–219). Novi Sad: Filozofski fakultet.


Arsenijević, J. & Milojević, A. (2020). Transmedijska pismenost u službi razvoja kulture. Kultura, 169: 40–62.


Cvetičanin, P. (2019). 1% ili elementarno dostojanstvo. Vreme 1481. Posećeno 17. 12. 2022. URL: https://www.vreme.com/kultura/1-ili-elementarno-dostojanstvo/


Domazet, S. (2013). Crisis of the Press ‐ Universal Media Tabloidism. Media dialogues, 1(7),  105–117.


Dragićević-Šešić, M. & Stojković, B. (2003). Kultura: menadžment, animacija, marketing. Beograd: CLIO.


Đukić, V. (2012). Živeti bez kulture: Mediji i kulturna politika u Srbiji. Kultura, 137, 12-25. doi.org/10.5937/kultura1237012D


Elezović, A. (2012). O čemu pišu novine? Analiza sadržaja novinskih naslovnica (siječanj – lipanj 2011.). Medijska istraživanja, 1(18), 61–88.


Hakkarainen, P. (2004). Defining social problems – the constructionist point of view. In K. Koskinen (Ed.): Sosiologisia karttalehtiä (pp. 253–266). Tampere: Vastapaino.


Jean-Francois, E. (2015). Building global education with a local perspective: An introduction to glocal higher education. Springer. doi.org/10.1057/9781137386779_7.


Jevtović Z. & Bajić P. (2020). Slika o korona virusu u dnevnoj štampi Srbije. Sociološki pregled, 54 (3), 534–559.


Jokić, B. & Purić, D. (2020). Does Cultural Participation Make Us Happier? Kultura, 169: 377–393.


Malešević, K. (2018). Narušavanje privatnosti kao načela profesionalizma medija u izveštavanju dnevne štampe. Zbornik radova četvrtog međunarodnog interdisciplinarniog skupa mladih naučnika društvenih i humanističkih nauka. Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, str. 425–437.


Mitra, D. (2011). Pennsylvania’s best investment: The social and economic benefits of public education. Pennsylvania State University. Posećeno 27. 12. 2022. URL: https://www.elc-pa.org/wp-content/uploads/2011/06/BestInvestment_Full_Report_6.27.11.pdf


Necić, N. (2019). Reprezentacija nasilja prema ženama u srpskoj štampi. CM Communication and Media, 14(45), 37-61. doi.org/10.5937/comman14-21060.


Popović, H. & Rodik, P. (2021). Novinarstvo i politika: novinari o komunikacijskim praksama s političkim akterima. Communication And Media, 1(16) doi.org/10.5937/cm16-32040.


Prasad, C. & Gupta, P. (2020). Educational Impact On The Society. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 6(7), 1–7.


Radović, V. & Dojčinović, M. (2016). Uloga medija u procesu afirmacije nauke i kulture. Zbornik radova međunarodne naučne konferencije “Nauka i savremeni univerzitet V”. Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. Posećeno 13. 01. 2023. URL: https://www.npao.ni.ac.rs/doktorandi-van-univerziteta/download/448_72d99c477a122bf6134f0badc16bdc09


Stojanović, B. (2005). Kultura i mediji: Kulturna rupa na medijskoj svirali. Novi Sad: Muzej Vojvodine. Posećeno 28. 12. 2022. URL: https://ndnv.org/projekti/2005-2/projekat-javnih-tribina-in-vivo/kultura-i-mediji-kulturna-rupa-na-medijskoj-svirali/


Todorović, N. (2006). Tabloidni žurnalizam. CM Komunikacija i mediji, 1: 19–31.


Tomka, G. & Matić-Ostojić, B. (2016). Učešće dece u kulturnom životu – (Ne)prilike i mogućnosti. Beograd: Fondacija POINT.


Trajković, J. (2020). Predstavljanje osoba sa invaliditetom u srpskoj štampi: Аnaliza dnevnih novina Blic i Danas. CM Communication and Media, 15(47), 85–108. doi: 10.5937/cm15-25721.


Vuković, M., Vuković, A., Štrbac, N. & Voza, D. (2021). Analiza medijskih sadržaja o životnoj sredini u dnevnoj štampi u Republici Srbiji u vreme pandemije COVID-19. Ecologica, 28(104), 658-664. doi.org/10.18485/ecologica.2021.28.104.23.


Vulić, T. & Pavlović, D. (2014). Domestic Violence in the Serbian Daily Press: From Facts to Sensationalism. Facta Universitatis Series: Philosophy, Sociology, Psychology and History, 13(3), 111–122.

Objavljeno
2023/11/08
Rubrika
Originalni naučni članak