O nekim problemima koncepta medijske pismenosti
Sažetak
U radu se ukazuje na izazove i probleme s kojima se suočava medijska pismenost kao obrazovni i uopšte javni strateški koncept, s fokusom na upotrebu samog pojma i pojedine terminološke nejasnoće, zatim na redukcionističke prakse u sprovođenju obuka za medijsku pismenost, te političku i ideološku instrumentalizaciju ideje. Izazov pred medijskom pismenošću i je stvarnost determinisana tehnološkim razvojem i tendencija kvantifikacije, šematizacije i automatizacije vještina medijske pismenosti tako da poprimaju računarsku logiku, bez utemeljenja u kritičkom mišljenju.
Reference
Betancourt, M. (2015). The critique of digital capitalism: An analysis of the political economy of digital culture and technology. New York: Punctum Books.
Buckingham, D. (2009). The future of media literacy in the digital age: Some challenges for policy and practice. Medienimpulse, 47(2): 1-18.
Buckingham, D. (2020). Epilogue: Rethinking digital literacy: Media education in the age of digital capitalism. Digital Education Review, no. 37: 230-239.
Bulger, M., Davison, P. (2018). The Promises, Challenges and Futures of Media Literacy. Journal of Media Literacy Education, 10 (1): 1 - 21.
Dimić, Z. (2016). Kritičko mišljenje i savremeno univerzitetsko obrazovanje. Balkanske sinteze: časopis za društvena pitanja, kulturu i regionalni razvoj, III (2): 11-23.
Fuzaro, D. (2020). Misliti drugačije: filozofija neslaganja. Beograd: Clio.
Gvozdenović, S. (2011). Obrazovanje i drugi srodni pojmovi. Sociološka luča: časopis za sociologiju, socijalnu antropologiju, socijalnu demografiju i socijalnu psihologiju, 5 (2): 82-93.
Kecman, V. (2019). Medijska pismenost u srednjem obrazovanju: Podsticaj za kritičko mišljenje adolescenata u Srbiji početkom 21. veka (doktorska disertacija). Beograd: Fakultet dramskih umetnosti.
Martinoli, A. (2019). U susret izazovima obrazovanja za medije i kulturu 21. stoljeća: Nova znanja i vještine za digitalno, interaktivno i participativno okruženje. Medijska istraživanja, 25(2): 5-28.
Petković, B., Bašić Hrvatin, S. (2019). Iskustva i perspektive medijske i informacione pismenosti u obrazovnom sistemu Crne Gore. Posjećeno 10.2.2024. URL: https://mpm.cmpf.eui.eu/upload/sources/Montenegro/plusmontenegro_medijska-i-informaciona-pismenost-u-obrazovnom-sistemu-crne-gore_1607168446.pdf
Popović, D. (2015). Medijsko obrazovanje i medijska pismenost kao dio digitalne kulture. U P. Vukotić (ur.), Sistem obrazovanja i digitalna kultura (str. 347-368), Podgorica: Crnogorska akademija nauka i umjetnosti.
Poter, Dž. (2011). Medijska pismenost. Beograd: Clio.
Šmakić, K. (2022). Transhumanistički aspekti medijske pismenosti. Kultura, br. 177: 23-33.
Todorović, A. (2020). Medijske industrije. Beograd: Clio.
Unesco.org
Vučetić, V. (2022). Od tehnološkog determinizma do tehnološkog solucionizma. Vjesnik bibliotekara Hrvatske, 65(2): 49-67.
Vuksanović, D. (2008). Medijsko obrazovanje: potreba i/ili nužnost opstanka savremenog sveta kulture. U D. Vuksanović (ur.), Knjiga za medije - mediji za knjigu (str. 35-41). Beograd: Clio.
Vuksanović, D. (2022). Mediji i sloboda: osnovna pitanja. CM: Communication and Media, XVII(2): 183-199.
Zindović Vukadinović, G. (2008). Obrazovanje za medije - prilog konceptu za srednje škole. U D. Vuksanović (ur.), Knjiga za medije - mediji za knjigu (str. 167-172). Beograd: Clio.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.