Digitalna diplomatija na Fejsbuku – primjer Ambasada Ruske Federacije i Kraljevine Holandije
Sažetak
Diplomatija se u posljednjih desetak godina suočila sa brojnim izazovima i transformacijama, posebno u vrijeme pandemije koronavirusa. Čak i van akademskih krugova sve češće se mogu pročitati ili čuti pojmovi poput digitalna diplomatija, virtuelna diplomatija, sajber diplomatija, e-diplomatija, hibridna diplomatija i Zum (engl. Zoom) diplomatija. Cilj istraživanja je da utvrdimo na koji način ambasade Ruske Federacije i Kraljevine Holandije (u Bosni i Hercegovini i Republici Srbiji) koriste društvenu mrežu Fejsbuk kao platformu za promovisanje vlastitih spoljno-političkih ciljeva, ali i tema poput rodne ravnopravnosti i borbe protiv rodno zasnovanog nasilja. Kvanititativno-kvalitativna analiza sadržaja korištena je kao metoda u istraživanju. Ukupno je analizirano 54 objave koje su zvanične stranice ambasada objavile od 25.11.2023. do 10.12.2023. godine, odnosno u vrijeme trajanja globalne kampanje ,,16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja“. Najviše objava (31) imala je Ambasada Kraljevine Holandije u Republici Srbiji i Republici Crnoj Gori, a najmanje objava (po četiri) imale su Ambasada Kraljevine Holandije u Bosni i Hercegovini i Ambasada Ruske Federacije u Republici Srbiji. Najviše objava o kampanji ,,16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja“ imala je Ambasada Kraljevine Holandije u Republici Srbiji i Republici Crnoj Gori. Ostale analizirane ambasade nisu imale objave koje su se odnosile na rodno zasnovano nasilje ili kampanju ,,16 dana aktivizma protiv rodno zasnovanog nasilja“.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.
