OČUVANJE PISMENOSTI KAO JAČANJE MEDIJSKE PISMENOSTI
Sažetak
U današnjem filozofskom i naučnom diskursu o medijima sve više se pominje pojam medijske pismenosti. Pod njime se podrazumeva umeće efektivnog korišćenja novih elektronskih medija koje treba da uključuje i kritički odnos prema ovima. ’Medijska pismenost’ tako postaje borbena parola jednog novog kritičkog mišljenja u humanističkim naukama. Međutim, prilikom pomnijeg ispitivanja tog pojma pokazuje se da on ima svoje slabosti: ili je tautološki koncipiran ili se pak suviše proširuje domen njegovog značenja. Autor polazi od stava da je već fenomen pismenosti dovoljno elementaran da bude ponovo predmet istraživanja u filozofiji medija i naukama o medijima jer se na njemu bazira i onaj (proširene) medijske pismenosti. Glavno polazište istinski kritičke refleksije o medijima u današnjim uslovima trebalo bi da bude razmatranje razloga krize upravo te elementarne (jezičke) pismenosti. U prilog tome autor razmatra četiri aspekta te krize – primat taktilnosti, nedostatak pažnje, opadanje nivoa jezičke kulture i neizdiferenciranost izraza – i formuliše očuvanje pismenosti u smislu poznavanja jezika i umeća individualnog izražavanja kao budući zadatak filozofije i humanističkih nauka.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.