Kako se stvara slika u medijima ‒ studija slučaja Elektroprivrede Srbije

  • Momčilo Cebalović Univerzitet u Nišu, Filozofski fakultet
Ključne reči: EPS||, ||EPS, public||, ||javnost, public sector||, ||javni sektor, privatization||, ||privatizacija, media||, ||mediji, disinformation||, ||dezinformacija, media spinning||, ||spinovanje, propaganda||, ||propaganda,

Sažetak


Mediji bitno utiču na kreiranje stavova građana prema javnom sektoru u Srbiji, naročito prema javnim preduzećima čija je prodaja najavljena od predstavnika vlasti. Zato je urađena kvantitativna i kvalitativna analiza pisanja deset najuticajnijih dnevnih novina (Politika, Blic, Informer, Kurir, Naše novine, Večernje novosti, Dnevnik, Danas, ALO i Pregled) i tri nedeljnika (NIN, Vreme i Novi magazin) u dva perioda ‒ od 28.4. do 15.5.2014. godine i od 1. do 23.6.2014. godine.

Cilj istraživanja bio je da se utvrdi da li mediji kreiraju javno mnjenje o mogućoj prodaji i privatizaciji Elektroprivrede Srbije (EPS-a), postoje li tendencije i koji su izvori informacija najvidljiviji?Analizom sadržaja tragali smo za odgovorom da li u navedenim medijima ima istraživačkog novinarstva i analitičkih tekstova.

Analiza je pokazala da mediji snažno utiču na kreiranje stava da je potrebno prodati EPS, da u tome ima tendencije i da mediji više prostora daju zagovornicima ovakve ideje. U istraživanim periodima bilo je 59 objava, od kojih se u 31 (52,5%) zagovarala prodaja, protiv je bilo 15 (25,4%), a neutralnih 13 objava (22,1%). Od ukupno 70 izjava privatizacija se predlagala u 38 izjava (54,3%), 23 (32,8%) su bile protiv, a neutralnih je bilo 9 izjava (12,9%). Istraživanjem je ukazano da mediji površnim izveštavanjem dezinformišu javnost, da koriste poluinformacije, spinuju i da takva pisanja sadrže elemente propagande.

Reference

Beta (26.1.2014). Lazar Krstić, ministar finansija u Vladi Srbije.

Čomski, N. (2002). Mediji, propaganda i sistem. Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima.

Čomski, N. Deset strategija manipulacija ljudima (n.d.). Posećeno 12.10.2014. URL: http://www.medijskapismenost.org/dokument/comski:-Deset-strategija-manipulacije-ljudima.

Gubitak javnih preduzeća dva puta veći od gubitka cele privrede (1.07.2014). Nova ekonomija, br. 12. Posećeno 18.9.2014. URL: http://javnapreduzeca.rs/12_gubitak_javnih_preduzeca_dva_puta_veci_od_gubitka_cele_privrede.php.

Fiskalni savet (2014a). Analiza preduzeća u državnom vlasništvu: fiskalni aspekt. Posećeno 19. 9. 2014. URL: http://fiskalnisavet.rs/doc/ocene-i-misljenja/analiza_preduzeca_u_drzavnom_vlasnistvu-fiskalni_aspekt.pdf.

Fiskalni savet (2014b). Analiza preduzeća u državnom vlasništvu: fiskalni aspekt – rezime. Posećeno: 19. 9. 2014. URL: http://fiskalnisavet.rs/doc/ocene-i-misljenja/rezime-analiza_preduzeca_u_drzavnom_vlasnistvu-fiskalni_aspekt.pdf .

Habermas, J. (1969). Javno mnjenje. Beograd: Kultura.

Jevtović, Z. (2003). Javno mnenje i politika. Beograd: Akademija lepih umetnosti – Centar za savremenu žurnalistiku.

Kramaršič, M. (prir.) (2012). Napoleon i Gebels – majstori propaganda. Beograd: Kramaršič, M.

Malović, S. (2006). Činjenicama se loše piše. Vijenac, br. 333. Posećeno: 15.9.2014. URL: http://www.matica.hr/vijenac/333/%C4%8Cinjenicama%20se%20lo%C5%A1e%20pi%C5%A1e/.

Ministarstvo finansija Republike Srbije (2013). Program mera za reformu javnog sektora. Posеćeno 18. 9. 2014. URL: http://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/Reforma%20javnog%20sektora/Program%20mera%20za%20reformu%20javnog%20sektora%2003_07_.pdf.

Šušnjić, Đ. (2008). Ribari ljudskih duša. Beograd: Čigoja štampa.

Tomić, Z. (2003). Komunikologija. Beograd: Čigoja štampa.

Volkov, V. (2002). Dezinformacija – od Trojanskog konja do Interneta. Beograd: Naš dom.

Vuković, V. (2014). Javni sektor u Srbiji: između mita i stvarnosti. Regionalni portal Bilten Posećeno 15.10.2014. URL: http://www.bilten.org/?p=1032.

Zakon o budžetskom sistemu (2013). Službeni glasnik RS, br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013 - ispr. i 108/2013.

Objavljeno
2015/07/10
Rubrika
Stručni članak