Kako se stvara slika u medijima ‒ studija slučaja Elektroprivrede Srbije
Sažetak
Mediji bitno utiču na kreiranje stavova građana prema javnom sektoru u Srbiji, naročito prema javnim preduzećima čija je prodaja najavljena od predstavnika vlasti. Zato je urađena kvantitativna i kvalitativna analiza pisanja deset najuticajnijih dnevnih novina (Politika, Blic, Informer, Kurir, Naše novine, Večernje novosti, Dnevnik, Danas, ALO i Pregled) i tri nedeljnika (NIN, Vreme i Novi magazin) u dva perioda ‒ od 28.4. do 15.5.2014. godine i od 1. do 23.6.2014. godine.
Cilj istraživanja bio je da se utvrdi da li mediji kreiraju javno mnjenje o mogućoj prodaji i privatizaciji Elektroprivrede Srbije (EPS-a), postoje li tendencije i koji su izvori informacija najvidljiviji?Analizom sadržaja tragali smo za odgovorom da li u navedenim medijima ima istraživačkog novinarstva i analitičkih tekstova.
Analiza je pokazala da mediji snažno utiču na kreiranje stava da je potrebno prodati EPS, da u tome ima tendencije i da mediji više prostora daju zagovornicima ovakve ideje. U istraživanim periodima bilo je 59 objava, od kojih se u 31 (52,5%) zagovarala prodaja, protiv je bilo 15 (25,4%), a neutralnih 13 objava (22,1%). Od ukupno 70 izjava privatizacija se predlagala u 38 izjava (54,3%), 23 (32,8%) su bile protiv, a neutralnih je bilo 9 izjava (12,9%). Istraživanjem je ukazano da mediji površnim izveštavanjem dezinformišu javnost, da koriste poluinformacije, spinuju i da takva pisanja sadrže elemente propagande.
Reference
Beta (26.1.2014). Lazar Krstić, ministar finansija u Vladi Srbije.
Čomski, N. (2002). Mediji, propaganda i sistem. Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima.
Čomski, N. Deset strategija manipulacija ljudima (n.d.). Posećeno 12.10.2014. URL: http://www.medijskapismenost.org/dokument/comski:-Deset-strategija-manipulacije-ljudima.
Gubitak javnih preduzeća dva puta veći od gubitka cele privrede (1.07.2014). Nova ekonomija, br. 12. Posećeno 18.9.2014. URL: http://javnapreduzeca.rs/12_gubitak_javnih_preduzeca_dva_puta_veci_od_gubitka_cele_privrede.php.
Fiskalni savet (2014a). Analiza preduzeća u državnom vlasništvu: fiskalni aspekt. Posećeno 19. 9. 2014. URL: http://fiskalnisavet.rs/doc/ocene-i-misljenja/analiza_preduzeca_u_drzavnom_vlasnistvu-fiskalni_aspekt.pdf.
Fiskalni savet (2014b). Analiza preduzeća u državnom vlasništvu: fiskalni aspekt – rezime. Posećeno: 19. 9. 2014. URL: http://fiskalnisavet.rs/doc/ocene-i-misljenja/rezime-analiza_preduzeca_u_drzavnom_vlasnistvu-fiskalni_aspekt.pdf .
Habermas, J. (1969). Javno mnjenje. Beograd: Kultura.
Jevtović, Z. (2003). Javno mnenje i politika. Beograd: Akademija lepih umetnosti – Centar za savremenu žurnalistiku.
Kramaršič, M. (prir.) (2012). Napoleon i Gebels – majstori propaganda. Beograd: Kramaršič, M.
Malović, S. (2006). Činjenicama se loše piše. Vijenac, br. 333. Posećeno: 15.9.2014. URL: http://www.matica.hr/vijenac/333/%C4%8Cinjenicama%20se%20lo%C5%A1e%20pi%C5%A1e/.
Ministarstvo finansija Republike Srbije (2013). Program mera za reformu javnog sektora. Posеćeno 18. 9. 2014. URL: http://www.mfin.gov.rs/UserFiles/File/Reforma%20javnog%20sektora/Program%20mera%20za%20reformu%20javnog%20sektora%2003_07_.pdf.
Šušnjić, Đ. (2008). Ribari ljudskih duša. Beograd: Čigoja štampa.
Tomić, Z. (2003). Komunikologija. Beograd: Čigoja štampa.
Volkov, V. (2002). Dezinformacija – od Trojanskog konja do Interneta. Beograd: Naš dom.
Vuković, V. (2014). Javni sektor u Srbiji: između mita i stvarnosti. Regionalni portal Bilten Posećeno 15.10.2014. URL: http://www.bilten.org/?p=1032.
Zakon o budžetskom sistemu (2013). Službeni glasnik RS, br. 54/2009, 73/2010, 101/2010, 101/2011, 93/2012, 62/2013, 63/2013 - ispr. i 108/2013.
Autori zadržavaju autorska prava nad objavljenim člancima, a izdavaču daju neekskluzivno pravo da članak objavi, da u slučaju daljeg korišćenja članka bude naveden kao njegov prvi izdavač, kao i da distribuira članak u svim oblicima i medijima.
Licenciranje
Objavljeni članci distribuiraju se u skladu sa licencom Creative Commons Autorstvo - Deliti pod istim uslovima 4.0 International (CC BY-SA). Dopušteno je da se delo kopira i distribuira u svim medijima i formatima, da se prerađuje, menja i nadograđuje u bilo koje svrhe, uključujući i komercijalne, pod uslovom da se na pravilan način citiraju njegovi prvobitni autori, postavi link ka originalnoj licenci, naznači da li je delo izmenjeno i da se novo delo objavi pod istom licencom kao i originalno.
Korisnici su pri tome dužni da navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija), kao i njegovu DOI oznaku. U slučaju objavljivanja u elektronskoj formi takođe su dužni da postave HTML link, kako sa originalnim člankom objavljenim u časopisu CM: Communication and Media, tako i sa korišćenom licencom.
Autori mogu da stupaju u zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju rada objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je rad prvobitno objavljen u ovom časopisu.
Politika samoarhiviranja
Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Autori su obavezni da pritom navedu pun bibliografski opis članka objavljenog u ovom časopisu (autori, naslov rada, naslov časopisa, volumen, sveska, paginacija) i postave link, kako na DOI oznaku tog članka, tako i na korišćenu licencu.Autorima je dozvoljeno da objavljenu verziju rada deponuju u institucionalni ili tematski repozitorijum ili da je objave na ličnim veb stranicama (uključujući i profile na društvenim mrežama, kao što su ResearchGate, Academia.edu, itd.), na sajtu institucije u kojoj su zaposleni u bilo koje vreme nakon objavljivanja u časopisu.
Odricanje od odgovornosti
Stavovi izneti u objavljenim radovima ne izražavaju stavove urednika i članova redakcije časopisa. Autori preuzimaju pravnu i moralnu odgovornost za ideje iznete u svojim radovima. Izdavač neće snositi nikakvu odgovornost u slučaju ispostavljanja bilo kakvih zahteva za naknadu štete.